×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
متوسط مصرف CNG در کشور ۲۳ میلیون متر مکعب است

محمد حسین باقری، مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی دو سال اخیر علی‌رغم گسترش کرونا و کاهش مصرف سوخت، مصرف سی.ان.جی کاهش پیدا نکرد و به جز فروردین سال گذشته به میزان متوسط مصرف بازگشتیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متوسط مصرف سی.ان.جی ۲۳ میلیون متر مکعب در روز است، افزود: قبل از افزایش قیمت سوخت در آبان ۹۸ میزان فروش جایگاه‌های سی.ان.جی بین ۱۹ تا ۲۰ میلیون متر مکعب در روز بوده که بعد از افزایش قیمت بنزین این میزان تا ۲۵ میلیون متر مکعب هم افزایش پیدا کرد.

باقری تصریح کرد: چند ماه پس از کرونا میزان مصرف به همان رقم متوسط بازگشت و این نشان می‌دهد مشتریان ثابت سی.ان.جی حفظ شده و در عین حال با استفاده از ظرفیت مصوبه شورای محترم اقتصاد برای توسعه و افزیش این سوخت اقدام لازم با تبدیل خودرو های عمومی و مسافر بر های شخصی در حال انجام است.

مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی افزود: در حال حاضر تبدیل خودروهای عمومی در دست اقدام است و با توجه به سهمیه قابل توجه بنزین در نظر گرفته شده برای خودروهای عمومی بنظر می‌رسد سهمیه بنزین کفاف‌شان را می‌دهد و به همین دلیل ترغیب نمی‌شوند که جهت تبدیل خودروهای خود نسبت به ثبت نام جهت تبدیل اقدام نمایند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۱۶۰ هزار خودرو عمومی در بخش حمل بار و مسافر به دوگانه سوز تبدیل شده است و ۲۰ هزار خودرو هم در صف و نوبت کارهای اولیه جهت تبدیل هستند، افزود: در بحث تبدیل ۷ پیمانکار فعال در کشور با ۳۱۰ کارگاه مجهز و تحت نظارت ناظرین سازمان ملی استاندارد در حال اجرای پروژه تبدیل هستند و خودروهای عمومی بار و مسافربر که مایل هستند می‌توانند با مراجعه به سامانه www.gcr.niopdc.ir نسبت به ثبت نام و تعیین نوبت جهت تبدیل از طریق نزدیک‌ترین کارگاه به محل زندگی یا کار خود اقدام نمایند.

مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به چرایی از دسترس خارج شدن موقت سامانه تبدیل گفت: این سامانه به مدت ۳۰ الی ۴۰ روز به دلیل ارتباط با سامانه‌های دیگر و جهت افزایش امنیت آن با توجه به مشکلی که برای سامانه هوشمند کارت سوخت بوجود آمده بود مورد بازنگری قرار گرفت و در حال حاضر در دسترس هموطنان عزیز متقاضی تبدیل قراردارد.

باقری در رابطه با تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی افزود: هم‌اکنون ۲۵۰۰ جایگاه در کشور وجود دارد که قابلیت عرضه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده را در روز دارند ولی در عین حال باید راحتی مردم در استفاده از این جایگاه‌ها نیز مدنظر قرار گیرد. در برخی از کلانشهرها، مخصوصا در تهران تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی در بعضی مناطق کم است و ضرورت دارد با تمهیدات پیشبینی شده نسبت احداث جایگاه در مکان‌های مورد نیاز اقدامات حمایتی صورت پذیرد.

وی تأکید کرد: مانع اصلی توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی در این مناطق نبود زمین به علت قیمت بالای آن است. به همین خاطر چنانچه ارگان‌های دولتی و شهرداری‌ها آمادگی برای اختصاص زمین به جایگاه داشته باشند ما هم آمادگی برای تأمین تجهیزات و راه‌اندازی جایگاه را داریم.

مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی افزود: برای متقاضیان احداث جایگاه توسط بخش خصوصی نیز مصوبه برخورداری از کامزد ویژه وجود دارد که در صورت احداث و بهره‌برداری از جایگاهها از کامزد ویژه جهت جبران هزینه ها استفاده خواهند کرد. یعنی کارمزدی که می‌گیرد متفاوت از کارمزد جایگاه‌های دولتی است.

باقری در رابطه با طرح هوشمند سازی جایگاه‌های سوخت گفت: با عنایت به تغییرات قیمت خدمات و تجهیزات لازم برای اجرای پروژه مذکور ضرورت دارد شیوه‌نامه هزینه‌کرد ابلاغی بروز رسانی گردد. که این شیوه‌نامه‌ همچنین بایستی توسط وزارت کشور، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد هم تأیید شود و پس از نهایی شدن امکان برگزاری مناقصه فراهم میشود. در این خصوص همچنین ابهاماتی در نحوه اجرای طرح مذکور مطرح شده بود که در حال پیگیری و رفع این ابهامات هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.