×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
محدودیت گاز، تولید آهن اسفنجی در فولاد مبارکه را به صفر رساند

داریوش رشیدی، مدیر ناحیه آهن‌سازی این شرکت، در گفت‌وگویی از کاهش شدید ظرفیت تولید آهن اسفنجی در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با اعمال محدودیت گاز ایجاد شده برای واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه، ظرفیت تولید روزانه ۲۵ هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت به ۸ هزار تن در روز کاهش‌یافته است و باتوجه‌به روند مصرف گاز کشور و اعمال محدودیت‌های شدیدتر که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه و برای اولین‌بار اتفاق افتاده است، تولید آهن اسفنجی در این شرکت از دهم بهمن‌ماه کاملاً متوقف و به صفر رسیده است.

وی افزود: اگرچه باتوجه‌به شرایط و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تعمیرات اساسی واحدهای احیا مستقیم در زمان محدودیت‌های مصارف گاز انجام شده است و آماده تولید با تمام ظرفیت هستیم، اما طی این مدت فرصت تولید حدود ۵۰۰ هزارتن آهن اسفنجی را ازدست‌داده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند محدودیت‌ها این مقدار تا پایان بهمن‌ماه به ۷۰۰ هزارتن افزایش یابد که زیان ناشی از آن قابل‌جبران نیست.

رشیدی با بیان اینکه فولاد مبارکه یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز در کشور است و نیاز روزانه خود را از طریق شبکه گاز تأمین می‌کند، از سازمان‌های ذی‌ربط خواست تا با همکاری و مساعدت، برای تأمین پایدار گاز موردنیاز خطوط تولید فولاد مبارکه چاره‌اندیشی عاجلی انجام شود.

بر اساس این گزارش ، فولاد مبارکه با تولید بیش از ۷ میلیون تن آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۰، بزرگترین تولیدکننده این محصول در کشور و منطقه بوده است. آهن اسفنجی یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید فولاد در کوره‌های الکتریکی است که با استفاده از گاز طبیعی به عنوان عامل کاهنده، از کنسانتره آهن تولید می‌شود. تولید آهن اسفنجی به دلیل کم‌ترین آلاینده‌های زیست‌محیطی نسبت به سایر روش‌های آهن‌سازی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.