×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
محصص: باید به فکر خودمان باشیم نه رقبا/ رمز موفقیت، گرایش مورینیویی است

مرتضی محصص در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارات کارشناسان و اهالی فوتبال مبنی بر اینکه تیم ملی فوتبال ایران باید با تیم‌هایی دیدار دوستانه برگزار کند که به شبیه‌سازی مسابقات آینده تیم ملی کمک کند و بر همین اساس گاهی از دیدار با تیم‌های قدرتمند از قاره‌های مختلف مانند تیم‌های آفریقایی پرهیز می‌شود که از توانمندی بالاتری هم برخوردار هستند گفت: برای کسب آمادگی در رقابت‌های بزرگ مثل جام جهانی و جام ملت‌ها، باید در درجه اول به فکر تیم ملی خودمان باشیم نه تیمی که قرار است با آن بازی کنیم. باید ببینیم هماهنگی در تیم‌ ملی خودمان چقدر است و تیم‌ ما چه نقاط ضعف و قوتی دارد. قبول دارم که تیم‌ملی زمان کمی برای آماده‌سازی دارد اما فکر می‌کنم اگر با ونزوئلا بازی کنیم که رابطه خوبی هم با آن کشور داریم، خیلی بهتر از دیدار با مکزیک است.

* باید به فکر خودمان باشیم تا تیم رقیب

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال با اشاره به بررسی تمام جوانب تیم ملی در این دیدارهای دوستانه گفت: در این دیدارها می‌توانیم بازیکنان مختلف را محک بزنیم و ببینیم آیا این بازیکنان آماده رقابت‌های بزرگ هستند؟ به خصوص اگر شرایط طوری باشد که استادیوم پر از جمعیت شود، این بازیکنان چه واکنشی از خود نشان می‌دهند. وقتی می‌خواهیم با تاجیکستان بازی کنیم، نباید به سراغ ازبکستان برویم. هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و صدمات و درگیری های منحصر به فردی پیش می‌آید و نمی‌توانیم بگویم هر سه، چهار بازی در یک تورنمنت، شرایط مشابهی دارد. عقیده شخصی من این است ک باید در درجه اول به فکر تیم ملی خودمان و شرایطش باشیم که با کدام نفرات و سیستم و با چه ذخیره‌هایی بازی می‌کند. نباید صرفا با تیمی بازی کنیم که شاید بازی با یک تیم دیگر را شبیه‌سازی می‌کند.

* شبیه‌سازی رقبا خوب است اما باید از نفرات خودمان مطمئن شویم

این مدرس فوتبال در ادامه اظهار کرد: هیچ ایرادی ندارد که شبیه‌سازی کنیم اما باید مطمئن باشیم نفراتی که برای تیم ملی انتخاب شده‌اند، در بهترین شرایط و هماهنگی هستند. باید بازیکنان را از نظر ذهنی بررسی کنیم. ما بازیکنانی می‌خواهیم که شجاع باشند و در شروع حملات، توپ را به گردش در بیاورند و با فشار تیم حریف، دست پاچه نشوند. بازیکنی می‌خواهیم که اعتماد به نفس خود را از دست ندهد. ما برای این کار، زمان زیادی نداریم. تیم ملی، تیم باشگاهی نیست که زمان به وفور وجود داشته باشد. باید به فکر تیم خودمان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تیم ملی باید از نظر آنالیز و آمار قوی‌تر شود، گفت: آنالیز نیازمند ابزار و متخصص است و اگر نیروی لازم را نداریم باید نیروی لازم را استخدم کنیم. پیش از این هم گفتم که کی‌روش برای سال ۲۰۱۴، فردی را از کانادا به اسم دیویس استخدام کرده بود. شاید الان هم چنین نیرویی را داریم اما الان باید یک سازمان قوی برای آنالیز داشته باشیم. الان خیلی از تیم‌های مطرح از سیستم آنالیز استفاده می‌کنند. ما الان صاحب چه سیستمی هستیم؟ در مقابل ما نه تنها به افرادی نیاز داریم که نقاط قوت و ضعف را به دست بیاورند، بلکه به گروهی نیاز داریم که اطلاعات را به ما بدهند که این جزو آنالیتیکس است. از تمام تمرینات و بازی‌ها می‌توان آمار استخراج کرد. آیا ما این‌ها را داریم؟ اگر نداریم باید به فکر باشیم.

* داشتن یکی، دو آنالیزور برای تیم نونهالان خوب است

محصص خاطرنشان کرد: ما الان نمی‌دانیم که آمریکا و انگلیس چه اطلاعاتی از ما دارند. فکر می‌کنید منتظر هستند که جام جهانی شروع شود و آنالیز را شروع کنند؟ به نظرم این افکار بچه‌گانه هستند. مطمئنم بلافاصله بعد از قرعه کشی، انگلیس و آمریکا با گروه های دیتا آنالیز، شروع به کاوش، تحقیق و به دست آوردن اطلاعات از ما کرده‌اند چرا که زیرساخت خوب و افرادی دارند که الزاما آمریکایی و انگلیسی هم نیستند و از اسپانیا و فرانسه هم گروهی کمک می‌کنند. امروز اگر افراد لایق در آن رشته و قسمت نداشته باشید، باید از خارج بیاورید. باید خودمان را غنی کنیم. یک یا دو نفر به عنوان آنالیزور برای تیم نونهالان خوب است. حالا من این اگر صحبت را کنم یک عده دشمن من خواهند شد. ببینند تیم‌های حامی آمریکا و انگلیس به چه شکل هستند، آن وقت شاید من را باور کنند.

* کانادا تیم بهتری نسبت به آمریکا خواهد بود

محصص با اشاره به بازی تیم ملی ایران مقابل کانادا گفت: من هم می گویم بازی با کانادا خوب است. تیم بانوان این تیم قهرمان المپیک شده و تیم مردانش هم بهتر از آمریکا خواهد بود چون به اعتقاد من مهره‌های کلیدی آمریکا خارج از فرم هستند. نقطه شروع ما باید تیم خودمان باشد. باید به سراغ تیم‌هایی مانند ساحل عاج و گابن برویم. چه ایرادی دارد؟ ما فکر می‌کنیم ضعیف هستند. الجزایر عالی است. حتی بدون محرز هم عالی است. ما می‌توانیم به خوبی تیم خودمان را محک بزنیم.

* باید ذخیره‌ها و نفرات احتمالی تیم ملی را هم بشناسیم

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال با اشاره به لزوم شناخت تمام نفرات تیم ملی در جام جهانی از تمام زوایا گفت: فوتبال، بازی عقاید است. هر کسی عقیده خودش را می‌آورد. ما از دل این مصاحبه‌ها و در حقیقت گفت‌وگوها، تبادل نظر می‌کنیم و نباید ترسی هم داشته باشیم. شاید کسی از من برنجد که ما وقت نداریم. من هم می‌گویم وقت نداریم. من می گویم باید شناخت داشته باشیم. باید ذخیره‌ها را هم بشناسیم. حتی نفرات احتمالی را هم به خوبی بشناسیم. دروازه‌بان‌های آماده لیگ خودمان و خارج از کشور را بشناسیم. کار زیاد است. برای همین است که می‌گویم نه تنها به آنالیز، بلکه به آنالیتیکس هم نیاز داریم.

او در واکنش به این سوال که آیا می‌توان گفت که فوتبال از حالتی که هر منطقه به یک شکل بازی می‌کرد خارج شده و در حال حاضر همه کشورها طبق یک اصول مشابه پیش می‌روند گفت: اطمینان می‌گویم که الان بازی با پاس‌های کوتاه، بازی کنترل شده از یک سوم دفاعی شامل ۹۹ درصد تیم‌های مطرح دنیا شده و همه سعی دارند با پاس‌های کوتاه جلو بروند. الان تیم‌ها با تاکید بر پست بازیکنان و به وجود آوردن یار سوم آزاد کار می‌کنند. همه می‌خواهند بین خطوط یار آزاد به وجود آورند. همه تعویض جناحین را انجام می‌دهند. کشورهای ضعیف فوتبال هم اهمیت فضا را می‌دانند. ما نمی‌توانیم تیم‌ها را از هم جدا بدانیم. گفته ژوزه مورینیو کاملا درست است که در وهله نخست نباید گل خورد. استقلال در درجه اول گل نخورد و قهرمان شد. فوتبال نشان داد که رمز موفقیت، گرایش مورینیویی بود.

* بازی با کانادا همیشه خوب است، اگر اول به فکر خودمان باشیم تا رقبا

محصص در واکنش به اینکه کارشناسان معتقدند رمز موفقیت، داشتن یک شرایط دفاعی منسجم است که در ادامه زمینه گلزنی و پیروزی را هم فراهم می‌کند، گفت: اگر بازی لیورپول، منچسترسیتی و رئال مادرید را ببینید، متوجه می‌شوید به محض از دست دادن توپ، همه مدافع می‌شوند. اگر بی‌طرفانه قضاوت کنیم، بازی با کانادا در هر جای دنیا مفید است به شرطی که در در درجه اول به فکر تیم خودمان و شکل تیمی خودمان باشیم. هماهنگی بین بازیکنان و روابط بین بازیکنان و توانایی متقاعد کردن آن‌ها برای بازی با یک سیستم اهمیت دارد.

* اوکراین تیم راحتی نیست

او در ادامه به تقابل سه تیم اوکراین، ولز و اسکاتلند برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت: با شرایطی که در اوکراین است، فکر می‌کنید ولز و اسکاتلند به جام جهانی خواهند رفت؟ شما عراق را در ۲۰۰۷ به یاد بیاورید که در حین جنگ، قهرمان آسیا شد. اگر فکر می‌کنید اوکراین هم بازی راحت‌تری خواهد بود، اشتباه می‌کنید. آن‌ها به خاطر خیلی از دلایل شارژ روحی شده‌اند و می‌خواهند نشان دهند که تیم خوبی هستند و بازیکنان خوبی دارند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.