×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مخبر: بورس باید از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، «محمد مخبر» صبح امروز (یکشنبه) در جلسه نهضت احیای واحدهای اقتصادی با تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای واحدهای اقتصادی اظهار داشت:  راه‌اندازی جریان احیاگری مسیری میان‌بر برای رسیدن به اهدافی نظیر رشد اقتصاد ۸ درصدی، مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و نیز توسعه صادرات خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین موضوعات برای راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی طراحی مدل‌های تأمین مالی است که می‌توان با استفاده از مدل‌های موجود و نیز مدل‌های جدید در این زمینه فعالیت کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بازار سرمایه و بورس گفت: متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌های غلط اعمال شده در سال‌های اخیر، شاهد مشکلاتی در بورس هستیم و این در حالی است که بورس و بازار سرمایه باید یکی از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد.

مخبر با تأکید بر اینکه باید تحولاتی در بورس ایجاد شود تا بتوان از این بازار مهم برای نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی استفاده کرد، افزود: مشارکت صندوق‌های بین المللی، فاینانس خارجی و استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز می‌تواند نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های نهضت احیا ایفا کند.

وی با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی دقیق در برنامه‌های نهضت احیای واحدهای اقتصادی خاطر نشان کرد: باید بنگاه‌هایی در اولویت قرار گیرند که هم ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران و هم توسعه صادرات به همراه داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت گسترده نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان، به بازدیدهای اخیر خود از برخی نمایشگاه‌های تولیدات دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: در این نمایشگاه‌ها طرح‌ها و برنامه‌هایی ارائه شده بود که هر یک از آنها می‌تواند زمینه ایجاد تحولات اساسی در اقتصاد کشور را فراهم کند.

مخبر، از دست‌اندرکاران نهضت احیای واحدهای اقتصادی خواست هدف‌گذاری مشخصی در تدوین برنامه‌های نهضت احیا دنبال کنند و از هم اکنون برنامه نهضت احیا برای سال ۱۴۰۱ شامل تعداد واحدهای قابل احیا و میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز را مشخص کنند.

وی متذکر شد که «اگر برنامه‌های نهضت احیا بتواند به اهداف مورد نظر منتهی شود، الگوی مناسبی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام کشور نیز ایجاد خواهد شد و می‌توان با اتکا به تجربیات این موضوع، طرح‌های نیمه‌تمام کشور را هم با استفاده از مدل‌های سرمایه‌گذاری مختلف به اتمام رساند».

معاون اول رئیس جمهور در پایان سخنانش اعلام کرد: شخصاً آمادگی دارم برای راه‌اندازی هر یک از این واحدها، در نقاط مختلف کشور حضور یابم تا هر چه سریع‌تر شاهد تحول اساسی در شاخص‌های کلان اقتصاد باشیم.

* اظهارات نماینده ویژه مخبر درباره احیای واحدهای اقتصادی  

در این جلسه، سید امیرحسین مدنی نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در راه‌اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیای واحدهای اقتصادی گزارشی از تدوین برنامه‌های نهضت احیا ارائه کرد و گفت: این برنامه‌ها در سه بخش جبهه‌های عملیاتی، نظام پشتیبانی و الزامات نیازها تدوین شده است.

وی در ادامه به تشریح و تبیین هر یک از این بخش‌ها پرداخت و گفت: در بخش جبهه‌های عملیاتی روش‌هایی برای تأمین منابع مالی در نظر گرفته شده که توسعه و متنوع‌سازی ابزارهای تأمین مالی شرکت‌ها، احیا از طریق تفاهم‌نامه سازمان‌ها و نهادهای احیاگر، احیا از طریق دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و احیا از طریق توسعه مدل‌های همکاری با احیاگران از جمله این روش‌هاست.

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در نهضت احیای واحدهای اقتصادی همچنین به تشریح جزییات نظام پشتیبانی و الزامات اجرای برنامه‌های نهضت احیا پرداخت و پیشنهاداتی را نیز جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای برنامه‌ها و نیز رفع موانع پیش رو ارائه کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.