×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مدیریت آب‌های موجود مهم‌ترین عامل مقابله با خشکسالی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «سحر تاجبخش» درباره آثار تغییر اقلیم بر کشورمان خاطر نشان کرد: پدیده تغییر اقلیم قابل انکار نیست، در اثر آن گرمایش جهانی رخ داده و اتمسفر زمین گرم‌تر از قبل شده که همین موضوع موجب از بین رفتن تعادل میان جو، اقیانوس و زمین شده است.

وی افزود: در اثر پدیده گرمایش زمین، سیستم‌های جوی مشابه هم عمل نمی‌کنند و به همین دلیل گاهی شاهد خشکسالی‌های بی‌سابقه و شدید در کشور هستیم و گاهی بارش‌های سیلابی متعدد در کشور رخ می‌دهد.

رئیس سازمان هواشناسی درباره وضعیت کمبود آب و خشکسالی‌های ناشی از تغییر اقلیم در ایران اظهار کرد: وضعیت کشور از لحاظ کمبود آب قابل قبول نیست اما مدیریت آب‌های موجود می‌تواند عامل موثرتری از تغییر اقلیم باشد.

تاجبخش گفت: مساله تغیر اقلیم باعث شده تعداد پدیده‌های حدی در کشور ما افزایش یابد و پدیده حدی ممکن است به بارش قابل ملاحظه‌ای منجر شود اما معمولاً خسارات ناشی از آن بیش از منفعت اینگونه بارش‌هاست.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: میزان بارش‌ها در کشور ۱۰ الی ۱۵ درصد کمتر از حد نرمال است و شاید این عدد از لحاظ کمی چندان بزرگ نباشد اما از لحاظ کیفی این بارش‌ها چندان نافع نبوده، بلکه بیشتر به صورت سیلابی با تلفات و خسارات زیاد بوده است.

تاجبخش درباره میزان دقت و صحت پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی اظهار کرد: به ضرس قاطع مخاطرات آب و هوایی طی ۲ الی ۳ سال اخیر برای مردم به درستی پیش‌بینی شده است، البته اشتباهات را انکار نمی‌کنیم اما به معنای غلط بودن پیش‌بینی‌ها نیست.

وی افزود: در سیلاب‌های بزرگ استان لرستان و گلستان که در سال ۹۸ رخ داد، اگر پیش‌بینی‌ها و هشدارهای قبلی سازمان هواشناسی نبود، بالای هزار نفر کشته بر جای می‌ماند. همچنین آمارها نشان می‌دهد در حوادث و رخدادهای ناشی از وقوع سیلاب یا پدیده‌های مخاطره‌آمیز مثل تگرگ یا بهمن، هشدارها و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی به درستی صادر شده است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به دخالت دو عامل دیگر بجز پیش‌بینی‌های جوی در کاهش تلفات ناشی از مخاطرات طبیعی، گفت: رفتار مردم و زیرساخت‌های کشور در کاهش یاافزایش تلفات دخالت دارد.

تاجبخش ادامه داد: برای مثال هنگام وقوع بهمن، هم سازمان هواشناسی هشدار می‌دهد و هم پلیس راه را مسدود می‌کند ولی بازهم عده‌ای به کوهپیمایی اقدام می‌کنند، بنابراین فرهنگسازی برای اعتماد به پیش‌بینی‌های هواشناسی و رعایت توصیه‌های این سازمان نیز ضرورت دارد.

وی مساله دوم را زیر ساخت‌های کشور دانست و گفت: توجه به موضوع تغییر کاربری اراضی نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارد، برای مثال یکی از دلایل سیل شیراز این بود که در جایی که قرار بود مسیل رودخانه باشد، ساختمان و خانه ساخته شد و وقتی مسیر آب بسته می‌شود، با مقدار بارش نه چندان زیاد هم سیلاب سهمگین رخ می‌دهد.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: بعد از وقوع هر سانحه دستگاه‌های نظارتی، اطلاعات را از سازمان هواشناسی دریافت می‌کنند و پیش‌بینی‌های این سازمان نیز تا کنون سطح رضاینمدی مطلوبی از مردم کسب کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.