×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مدیریت استانی کرونا با طرح فاصله گذاری پویا کلید خورد

تجارت گردان | مدیریت استانی کرونا با طرح فاصله گذاری پویا کلید خورد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا، ویروس کرونا که در ایران نیز همزمان با پاندمی جهانی کووید۱۹ از اسفند ۹۸ شیوع پیدا کرده است، در زمان ها و مکان های مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود بروز داده است. بعد از افت نسبی موارد مبتلایان و فوتی های این بیماری و دو رقمی شدن تعداد جان باختگان در فروردین و اوایل اردیبهشت، ستاد ملی کرونا به صورت تدریجی بازگشایی اماکن عمومی را با رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار داد اما افزایش دوباره موارد مبتلایان و فوتی های این بیماری در روزهای گذشته، ستاد ملی کرونا را به این تصمیم رساند که با تفویض اختیار به مسئولان استانی، مدیریت این اپیدمی را به صورت استانی دنبال کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری امروز (پنجشنبه) در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله گفت: باید محدودیت‌ها به صورت نقطه‌ای و نه یکپارچه در استانها اجرا شود و در عین حال این محدودیت‌ها صرفا باید با هماهنگی و مجوز کمیته‌های تخصصی درمانی و اجتماعی – امنیتی درمرکز اجرا شود.

رئیس جمهوری بر اهمیت نحوه اعلام هشدارها، اجرای محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها تاکید کرد و گفت: از نکات درخشان مهم در مرحله ابتدایی کنترل بیماری کووید۱۹ این بود که بدون توسل به روش‌های قهری و صرفا با قدرت اقناع و همراهی صمیمانه مردم توانستیم به این مرحله در کنترل بیماری برسیم.

روحانی روش اقناع و آموزش همگانی مردم از طریق دستگاه‌های ارتباطی و تبلیغاتی را در زمینه روش‌های سازگاری با کرونا تاثیرگذارتر برشمرد و گفت: با توجه به همکاری و همراهی خوب مردم، مسئولان کادر بهداشتی و درمانی و اجرایی باید با شفافیت و دقت هشدارهای لازم را به مردم بدهند.

وی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را در جلوگیری از انتقال ویروس کووید ۱۹ بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: در کشورهایی که استفاده از ماسک را در اماکن سرپوشیده و تجمع‌ها را اجباری کرده‌اند، عامل موفقیت قابل توجهی در کنترل بیماری بوده و باید از این تجربه استفاده کرد. ضمن آنکه براساس اعلام و تشخیص مسئولان، برگزاری تجمع‌ها، مهمترین عامل شیوع بیماری شناخته شده که می‌بایست از این اقدام ممانعت شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با توجه به مصوبات اخیر دولت و ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا از اجرای طرح فاصله گذاری پویا برای مقابله با بیماری کرونا به ویژه در استان های درگیر با این بیماری خبر داد.

وی گفت: در اجرای این طرح، افراد در معرض خطر بیماری کووید۱۹ غربالگری و شناسایی می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند و افراد مسن و بیماران پرخطر مانند بیماران فشار خون و دیابتی مشمول این غربالگری هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود:‌ کردستان و کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان ۱۰ استانی هستند که در هفته گذشته بیماری کرونا در آنها افزایش یافته است و با تدابیر ستادهای استانی، ظرفیت سازی لازم در بیمارستان های این استانها برای پذیرش بیماران انجام شده است.

آغاز اجرای طرح فاصله گذاری پویا

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: معنای اجرای طرح فاصله گذاری پویا این است که هر استان و شهرستان با توجه به وضعیت شیوع و بروز بیماری کووید۱۹ و اینکه در وضعیت قرمز، زرد یا سفید قرار دارد و در منطقه پر خطر، با خطر متوسط یا کم خطر قرار دارد، در مورد میزان محدودیت ها یا رفع محدودیت های لازم در اپیدمی کرونا تصمیم بگیرد و یک نسخه واحد برای کل کشور نخواهیم داشت.

وی افزود: ایران یک کشور پهناور است و وضعیت بیماری کووید۱۹ در همه جای آن از یک الگوی واحد و یکسانی تبعیت نمی کند، در یک جا ممکن است با شیوع و بروز زیاد و در جای دیگر با شیوع و بروز کم این بیماری مواجه باشیم بنابراین نمی توانیم یک دستورالعمل واحد برای اپیدمی کووید۱۹ برای کل کشور داشته باشیم.

عرفانی گفت: برای اجرای طرح فاصله گذاری پویا، اپلیکیشن ماسک در وزارت بهداشت طراحی شده است که وضعیت شیوع و بروز استانها و شهرستانهای مختلف را در مورد اپیدمی کووید۱۹ نشان می دهد و مشخص می کند کدام شهرستانها در وضعیت قرمز، زرد یا سفید هستند. این اطلاعات هم هر ۵ روز تا یک هفته بروزرسانی می شود و مسئولان استانی بر اساس وضعیت استان و شهرستانهای خود برای مدیریت کرونا و اعمال محدودیت با بازگشایی ها تصمیم گیری می کنند.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: اپیدمی کرونا ممکن است مدت طولانی و ماهها ادامه پیدا کند، در این زمان باید به گونه ای مدیریت کرد که هم معیشت و هم سلامت مردم تامین شود و تعادلی بین این دو برقرار باشد. جامعه ای زنده است که فعالیت اقتصادی در آن جریان داشته باشد و البته باید الزامات بهداشتی و جلوگیری از سرایت بیماری هم لحاظ شود، بنابراین در تصمیم گیری ها باید به گونه ای اقدام شود که هیچکدام از این دو دچار مشکل نشود.

وی گفت: بر این اساس برای مدیریت کرونا در کشور با یک سه گانه رو به رو هستیم، اولین جز این سه گانه رعایت فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی است، دوم غربالگری، انجام تست و تشخیص موارد بیماری و افراد آلوده است و جزو سوم جداسازی و ایزوله کردن افراد بیمار و آلوده است تا این بیماری در جامعه انتشار پیدا نکند.

عرفانی افزود: معنای فاصله گذاری پویا این است که از این پس در ستادهای استانی این اختیار وجود دارد که با بررسی میزان شیوع و بروز بیماری کووید۱۹ در مورد اعمال محدودیت های اجتماعی و میزان فاصله گذاری ها تصمیم گیری می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.