×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مدیریت بدون صلاحیت‌های حرفه‌ای و دانش سبب اتلاف منابع می‌شود

حسن گلمرادی، عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و کارشناس امور اقتصادی در خصوص ابلاغیه شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای بانک مرکزی در بررسی صلاحیت داوطلبان مدیران بانکی به ایبِنا گفت: این موضوع اقدامی شایسته به شمار می‌رود.  امر مدیریت بدون داشتن صلاحیت‌های حرفه‌ای و دانش تخصصی سبب اتلاف منابع بوده و سازمان‌ها را در رسیدن به اهداف و آرمان‌ها با مشکل مواجه می‌سازد.  در تمام دنیا برای برعهده گرفتن یک امر  کوچک نیز احراز صلاحیت داوطلبان صورت می‌گیرد به این معنی که ضوابط و معیارهای تخصصی برای داوطلبان ارزیابی می‌شود. 

 وی در ادامه اضافه کرد: بانکداری و مدیریت این حوزه دهه‌هاست به دلیل تخصصی و پیچیده شدن نیازمند دانش و صلاحیت حرفه‌ای است. اگر بخواهیم با یک مثال بسیار ساده اهمیت این موضوع را بیان کنیم به این نحو است که شاید برای حرکت دادن یک درشکه و یا یک خودرو معمولی نیاز به دانش، تجربه و تخصص بالا نباشد ولی کسی منکر این موضوع نیست که به حرکت در آوردن یک هواپیما در فضا توسط خلبانان نیازمند دانش تخصصی، تجربه و صلاحیت حرفه‌ای است. بدون شک مدیریت امور بانکی امروز بسیار بیشتر شبیه راندن هواپیما در فضا است تا حرکت یک درشکه. بنابراین احراز صلاحیت حرفه‌ای و دانش تخصصی برای داوطلبان مشاغل مدیریتی بانکی شرط لازم و ضروری این مشاغل بوده و اقدام بانک مرکزی در  جایگزینی آموزش‌ها و آزمون‌های تخصصی برای احراز داوطلبان پست‌های مدیریتی و در آینده حتی مشاغل کارشناسی اقدام قابل توجهی است.

این استاد دانشگاه دراین خصوص  یادآورشد: در دنیا برای احراز پست تحویل داری شعبه یک بانک، متقاضی بایستی گواهینامه تخصصی مورد نیاز آن کار را  ارائه کند برای مثال یک کارمند تحویل داری که بر فرض  با  دانش ارتباط با مشتری و قوانین مبارزه با پولشویی آشنایی نداشته باشد، در این صورت وی نه تنها امکان جذب مشتریان جدید را  برای بانک فراهم نمی‌کند بلکه بانک را می‌تواند با نا آگاهی خود دچار  ریسک شهرت سازد.

گلمرادی درادامه بیان کرد: آموزش و  سنجش دانش روز و صلاحیت حرفه‌ای مدیران و دست اندرکاران بانکی از طریق  مدارک و گواهینامه‌های حرفه‌ای و جایگزینی آن‌ها با معیارهای غیر تخصصی و سلیقه‌ای، امری بسیار مفید و ضروری ارزیابی می‌شود و اقدام بانک مرکزی در این مسیر جدای از کم و کیف موضوع یک گام و حرکت  رو به جلو است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.