×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مراحل افزار ملک چیست؟

افراز ملک چیست؟

به جدا کردن و تفکیک ملک بین ۲ یا چندین شریک به میزان سهم آنها، افراز ملک گفته می‌شود که این کار را می‌توان برای ملک‌های مسکونی، صنعتی و تجاری انجام داد. در این روش هر یک از مالکین قسمتی از ملک را به صورت انحصاری در اختیار دارند. به‌طورکلی برای ساده‌تر و سریع‌تر انجام شدن کارها، به کمک یک وکیل با تجربه نیاز خواهید داشت.

افراز ملک و آشنایی با نکات مهم آن

مراحل افزار ملک چیست؟

برای انجام این کار باید در ابتدا اطلاعات دقیق و کاملی درباره ملک موردنظر مانند اندازه و محل واقع‌شدن آن را به همراه تمامی اسناد و مدارک مالکیت را جمع‌آوری کرد. در مرحله بعد باید با توجه به موافقت کلیه صاحبان ملک و شرایط آن، به منظور افراز تمامی مدارک مالکیت را به سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه داد. در صورت تایید این سازمان، به صورت جداگانه، مالکیت هر قسمت به مالک آن داده می‌شود. در این صورت مالکین می‌توانند هر بخش را به صورت مستقل بفروشند یا اجاره دهند.

به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در آینده برای هر یک از مالکین، باید مسائل مالکیت و مالی هر بخش با دقت بالا بررسی شود. پس در حقوق ملکی کشور ما، افراز ملک با رعایت شرایط و مقررات قانونی انجام می‌شود. پس انجام این کار برای ملک‌هایی که نیاز به تقسیم و مجزا شدن دارد، گزینه مناسبی خواهد بود.

مدارک لازم جهت انجام افزار ملک

به گفته ی الهام قاسمی وکیل ملکی در تهران به منظور ارائه درخواست افراز ملک چه در اداره ثبت و چه در دادگاه عمومی باید یکسری از مدارک را تهیه کرد و به مرجع صالح ارائه داد. به‌طورکلی این مدارک به شرح زیر هستند:

  • ارائه مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه شخص یا اشخاص متقاضی
  • ارائه سند مالکیت در صورت ثبت سند
  • ارائه طرح و نقشه‌های مربوط به ملک
  • ارائه موافقت‌نامه مالکان در صورت موافقت داشتن با افراز ملک
  • گواهی انحصار وراثت در صورت به ارث رسیدن ملک به شرکا

هزینه افزار ملک حدودا چقدر است؟

هزینه افراز ملک مشاع براساس قوانین و در زمان اجرای تصمیم نهایی، باید به اداره ثبت و معاملات املاک پرداخت شود. این هزینه با توجه به ارزش معاملاتی روز تعیین خواهد شد.

تجارت گردان | مراحل افزار ملک چیست؟

هزینه افراز ملک را باید به اداره ثبت و معاملات املاک پرداخت کرد

تفاوت افراز ملک با تفکیک ملک

تفکیک ملک و افراز ملک در قانون ۲ مبحث جداگانه هستند و با یکدیگر تفاوت دارند. افراز به معنای تقسیم ملک به قسمت‌‌های جداگانه است، درصورتی‌که تفکیک ملک معنای جداسازی قسمتی از ملک به منظور ایجاد واحد جدید بوده که به ۱ یا چند شخص، مالکیت آن داده می‌شود.

برای مثال در تفکیک ملک، می‌توان زمینی را به ۲ قسمت تقسیم کرد و آن را در اختیار ۲ مالک قرار داد. درحالی‌‌که در افراز ملک امکان تقسیم ملک به قسمت‌های مجزا و اختصاص دادن آن به هر مالک وجود دارد که می‌توانند از هر قسمت به صورت مجزا استفاده کنند.

پس تفکیک ملک جداسازی بخشی از ملک و اختصاص دادن آن به مالک جدید بوده، درصورتی‌که افراز ملک، تقسیم ملک به قسمت‌های مجزا و اختصاص دادن آن به مالکان مختلف است. به عنوان مثال تفکیک ملک به معنای جداسازی قطعه‌ای زمین از ملک بزرگ‌تر و اختصاص دادن آن به مالکی جدید است.

در مقابل در افراز ملک مسکونی به قسمت‌های جداگانه تقسیم می‌شود و هر یک از آنها را در اختیار مالکان مختلف قرار می‌دهند تا به شکل مجزا از آن استفاده کنند.

در صورت بالا بودن احتمال وجود زمین‌های مشترک به علت وراثت یا هر وضعیت دیگری، بهتر است قبل از خرید ملک یا زمین، اطلاعات را به دقت بررسی کرد و در صورت نیاز با مشاور حقوقی ماهر مشورت کنید. به بیان دیگر انجام این کار مانع از ایجاد مشکلات می‌شود و با کمک مشاور حقوقی می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

چه املاکی غیرقابل افراز می‌باشند؟

به ملکی که به علت ویژگی‌های ذاتی خود و همچنین به علت از ارزش افتادن آن به دلیل افراز می‌شود و یا موقعیت آن به گونه‌ای است که نمی‌توان سهم دقیق و مشخص هر یک از مالکان را در آن تعیین کرد. در این صورت ملک غیرقابل افراز است و باید توسط کارشناس تقسیم‌بندی شود.

در صورتی‌که ملک مسکونی، غیرقابل افراز شناخته شده، هر یک از مالکان با پر کردن نمونه فرم دادخواست می‌توانند دستور فروش، ثبت و ارسال آن به دادگاه را به‌وسیله دفتر خدمات الکترونیک قضایی و از طریق دادگاه واقع در محل وقوع ملک، دادخواست صدور حکم و دستور فروش ملک را داشته باشند.

در این صورت پس از قیمت‌گذاری، ملک به مزایده گذاشته می‌شود و مبلغ آن به حساب صندوق دادگستری واریز خواهد شد. درنهایت با توجه به سهم هر مالک، مبلغ به دست آمده پرداخت خواهد شد.

تجارت گردان | مراحل افزار ملک چیست؟

مراجعه به دفتر وکیل مجرب و درخواست کمک از وی

افراز ملک به معنای تقسیم و مجزا کردن بخش‌های مختلف ملک مسکونی، تجاری و صنعتی است که هریک از آنها در اختیار ۱ مالک قرار داده می‌شود. در این صورت امکان استفاده از هر یک از قسمت‌ها به صورت مجزا برای مالکان وجود دارد و می‌توانند آن را رهن و یا اجاره دهند. در صورتی‌که قصد فروش این ملک را داشته باشند باید مدارک لازم را به دفتر ثبت اسناد و املاک و یا دادگاه ارسال کنند. در این صورت هر یک از مالکان با توجه به سهم خود مبلغ ناشی از فروش را دریافت خواهند کرد.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و تجارت گردان مسئولیتی درباره آن ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.