×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس راه‌اندازی می شود

علیرضا صادق آبادی که روز چهارشنبه به همراه اعضای فراکسیون نفت و نیرو از پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و ستارخ خلیج فارس بازدید کرد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا دلیل این کار را محدودیت منابع ارزی کشور و طولانی شدن روند ساخت مرحله چهارم پالایشگاه بین ۳ تا ۴ سال عنوان کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون مرحله اول فاز چهارم اجرا شده و ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ۳۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و در ماه آینده این میزان به ۴۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان داشت: میزان تولید تا پایان مهرماه به ۴۵۰ و تا اوایل سال ۹۹ به ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید.

صادق آبادی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ۴۰۰ هزار میعانات معادل یک پالایشگاه نفت خام با یک میلیون و ۴۰۰ بشکه فرآورده‌ای با ارزش افزوده تولید می‌کند، از این پالایشگاه به عنوان یک پالایشگاه بی نظیر یاد کرد که در دنیا مشابه ندارد.

وی ابرازداشت: در سال ۹۷ که کشور دچار تغییرات شدید نرخ ارز بود ارزش فرآورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار بود و اگر این پالایشگاه نبود و ما می‌خواستیم مصرف را از خارج از کشور تأمین کنیم تقاضا برای ارز به وجود می‌آمد و با مشکلات عدیده مواجه می‌شدیم.

صادق آبادی در این رابطه با اشاره به تأثیرات مستقیم پالایشی در کشور، گفت: تولید ۱۲ فاز از پارس جنوبی درحال حاضر وابسته به پالایشگاه ستاره خلیج فارس است بنابراین اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۴۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت نمی‌کرد این ۱۲ فاز پارس جنوبی نمی‌توانستند تولید داشته باشند.

معاون وزیر نفت یادآور شد: بخش بزرگ و مهمی از افزایش ظرفیت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مدیون پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

صادق آبادی در این خصوص ابراز داشت: امروز ایران صاحب پالایشگاهی به نام ستاره خلیج فارس است که معادل یک پالایشگاه نفت یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت، فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند.

وی در پایان هدف از بازدید نمایندگان فراکسیون نفت و نیرو از پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و ستاره خلیج فارس را آشنایی آنها با ظرفیت‌های که در صنعت پالایش و نفت در کشور و از جمله در استان هرمزگان وجود دارد و گلوگاه‌هایی که می‌توانند در مجلس برای رشد بیشتر این صنعت رفع کنند، عنوان کرد.

جمعی از اعضای فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه از شرکت پالایش نفت بندرعباس بازدید کردند.

در این بازدید حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، علی کاظمی باباحیدری، رئیس فراکسیون نفت و نیرو، علی بختیار نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، اسدالله قره‌خانی نایب رییس دوم نفت و نیرو، علی ابراهیمی، عضو کمیسیون و محمد خدابخشی سخنگوی نفت و نیرو تعدادی از نمایندگان حوزه نفت و نیرو حضور داشتند.

بازدید از واحدهای عملیاتی به ویژه طرح افزایش ظرفیت بنزین و نفت و گاز که بهمن ماه سال ۹۷ با حضور رئیس جمهوری در پالایش نفت بندرعباس به بهره برداری رسید، از جمله بخش‌هایی است که مورد بازدید این اعضا قرار گرفت.

در مجموع ۲۲ نماینده از فراکسیون‌های نفت و نیرو در این بازدید حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.