×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | مردم تعطیلات عید فطر به سفر نروند/ باید مناسباتمان را تا پاییز ۱۴۰۱ تغییر دهیم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی اظهار کرد: رهبر انقلاب در پایان سخنان‌شان در جلسه ستاد ملی کرونا به دو نکته مهم تاکید داشتند و یکی از این نکات، اهمیت دادن به شبکه‌های بهداشتی و درمانی بود.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب افزودند که  توجه به شبکه بهداشتی درمانی بسیار مهم است و اگر آنطور که حدس می‌زنند و مکرراً می‌گویند در برهه‌ای باز تولید این ویروس را داشته باشیم این شبکه می‌تواند در مقابله با این وضعیت کمک فراوانی کند.

واکاوی شبکه بهداشتی و درمانی کشور

حریرچی گفت: متأسفانه این سخنان بسیار مهم و کلیدی درباره شبکه بهداشتی درمانی و اهمیت آن با توجه به کثرت اخباری که مربوط به کرونا بود پوشش مناسب خبری پیدا نکرد که لازم است نکاتی را در این خصوص بیان کنم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: شبکه بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران بستر بسیار مناسبی برای دسترس عموم مردم به مراقبت‌های سلامت بود و تقویت آن می‌تواند سهم بسزایی در بهبود شاخص‌های سلامت مردم ایفا کند.

حریرچی گفت: ایده و اقدامات اولیه برای پیاده‌سازی این شبکه از سال ۵۰ تا ۶۰ موجود بوده و از سال ۶۰ تا ۶۲ طراحی و اجرای آن آغاز شده و از سال ۶۳ تا ۶۹ در کل کشور مستقر شده است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: شبکه بهداشتی درمانی کشور هم‌ اکنون از ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت روستایی، ۲ هزار و ۷۹۴ مرکز خدمات جامع سلامتی روستایی، ۲۹۷ پایگاه روستایی، ۵ هزار و ۴۸۹ پایگاه سلامت شهری و ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری تشکیل شده است.

حریرچی گفت:  ۲۶ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر ساکنین روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق عشایری و ۵۶ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر ساکنین شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر هستند و ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد:  ۹۸ درصد جمعیت روستایی و ۹۳ جمعیت شهری تحت پوشش شبکه بهداشت هستند، بیش از ۳۱ هزار بهورز در روستاها، ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراقبت سلامت در شهر‌ها و نزدیک به ۱۴ هزار پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی با تعداد زیادی از پیراپزشکان، ماما، آزمایشگاه‌ها، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای، کارکنان اداری و پشتیبانی مشغول به کار هستند.

معاون وزارت بهداشت درباره مأموریت اصلی شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، گفت: مأموریت اصلی شبکه بهداشت عدالت در سلامت توأم با تأمین و حفظ و ارتقای مستمر سلامت بوده و هدف کلی این شبکه اطمینان از سلامت برای همه در همه سنین و در همه‌جاست.

اولویت‌های راهبردی شبکه بهداشتی کشور

حریرچی با اشاره به اولویت‌های راهبردی شبکه بهداشتی کشور گفت: اولویت‌های راهبردی این شبکه عبارتند از مراقبت‌های پیشگیری، مناطق روستایی و محروم، خدمات عمومی بر خدمات تخصصی و فوق تخصصی، خدمات سرپایی بر بستری و بیمارستانی، حداکثر یکپارچگی در خدمات پیشگیری و درمانی و تمرکز زدایی است.

او با بیان انتظارات اولیه از شبکه بهداشتی گفت: دسترسی آسان به خدمات، پوشش کامل جمعیت کشور، ارائه بسته خدمات جامع سلامت، هزینه مناسب خدمات، فضای فیزیکی مناسب، جلب مشارکت جامع، توانمندی مردم، ارتقای سواد سلامت جامعه، هماهنگی و همکاری درون بخشی و برون بخشی، تکنولوژی مناسب در ارائه خدمات، تربیت نیروی انسانی توانمند، انجام پژوهش‌های کاربردی، بهبود مستمر کیفیت خدمات، سطح‌بندی و برقراری نظام ارجاع، جلب رضایت مردم و جلب رضایت ارائه‌کنندگان از انتظارات این شبکه محسوب می‌شوند.

معاون وزارت بهداشت ادامه داد: نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور در طول ۴ دهه عمر خود توانسته امید به زندگی ایرانیان را از حدود ۵۰ به بالای ۷۷ درصد افزایش دهد، همچنین میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال از ۱۸۵ در هزار به کمتر از ۱۵ در هزار کاهش دهد و میزان مرگ و میر مادران از ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار تولد به ۱۷.۷ تولد زنده برساند.

سه پیش‌بینی برای آینده کرونا

حریرچی درباره سه پیش‌بینی آینده دوران کرونا گفت: حتما بشر در دراز مدت خواهد توانست تا بر ویروس کرونا غلبه کند، اما تأکید می‌کنم که در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده مردم سراسر جهان با این ویروس درگیر خواهند بود.

او با اشاره به اینکه برای ویروس کرونا ۳ پیش‌بینی در نظر گرفته‌اند، گفت: اولین پیش‌بینی این است که در نیمکره شمالی ما در پاییز با موج‌هایی از ویروس کرونا مواجه خواهیم که شدت شیوع ویروس از اسفند و فرودین ماه کمتر است، اما مجدداً منجر به قرنطینه و تعطیلی خواهد شد.

معاون وزارت بهداشت ادامه داد: پیش‌بینی دوم این است که مطابق با همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم در پاییز خصوصاً در نیمکره شمالی شدیدتر خواهد بود و تعطیلات و اقدامات بیشتری لازم باشد.

حریرچی گفت: پیش‌بینی سوم درباره ویروس کرونا این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.

کاهش رفت و آمدهای خانوادگی و سفر در ۲ سال آینده

او گفت: آن چیزی که مسلم است ما باید در ۱۸ الی ۲۴ ماه بسیاری از رفتارهایمان را تغییر دهیم، از جمله رفت و آمد‌های خانوادگی، سفر و ملاقات‌ها باید کم شود.

معاون وزارت بهداشت ادامه داد: ما باید در طی ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده همه تلاشمان را بکنیم که هرچیزی که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد به حداکثر برسانیم و هر چیزی که اثرات اقتصادی ندارد، ولی منجر به شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌باشد به حداقل برسانیم.

هشدار درباره سفر در تعطیلات عید فطر

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به خطر افزایش شیوع کرونا با سفر در تعطیلات عید فطر اظهار کرد: تعطیلات پیش رو طولانی است، مردم هم مقداری از شرایط کرونا خسته شدند و تمایل دارند که به سفر بروند، اما ما درخواست‌مان از مردم به حداقل رساندن سفرهاست. فعل سفر درباره انتقال ویروس کرونا خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود، باید توجه داشت افراد یا با وسایل عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس سفر می‌کنند یا با ماشین شخصی که در این صورت بین راه توقف دارند. در عین حال در سفر از اماکن عمومی مانند پمپ بنزین، نمازخانه و دستشویی استفاده می‌کنیم که همه این موارد احتمال انتقال ویروس را بالا می‌برد.

او ادامه داد: در افراد مسن به یک نوع و در افراد جوان به نوع دیگری سفر احتمال ناقل شدن را بالا می‌برد. اگر افراد در مقصد در جای عمومی مثل هتل‌ها، مراکز بوم‌گردی وخانه‌هایی که اجاره داده می‌شود، توقف کنند، خطر انتقال ویروس بالا می‌رود و روش‌هایی مانند چادر زدن در فضا‌های پارک و عمومی فاجعه و مضر است. بعید می‌دانیم که استانداران و فرمانداران چنین امکاناتی را فراهم کنند. شاید کم خطرترین حالت سفر این باشد که برخی افراد که ویلا یا باغی دارند و بین راه هم توقف نمی‌کنند و جای دیگری نمی‌روند به سفر بروند که این اقدام هم دو خطر دارد؛ یکی اینکه ممکن است افراد از جا‌های کمتر آلوده به جا‌های آلوده‌تر روند و ویروس را برگردانند یا ممکن است افراد  از مناطق آلوده به مناطق کمتر آلوده روند. در بازدید‌هایی که داشتم مکرر دیدم که در ورودی روستا‌های خوش آب و هوا و توریستی، برخی جا‌ها طناب کشیدند، سنگ یا خاک ریختند، نیوجرسی گذاشتند و اجازه ورود را نمی‌دهند.

تغییرات مناسبات تا پاییز ۱۴۰۱

حریرچی تاکید کرد: درخواست ما این است و به طور مشخص می‌گویم در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، یعنی تا پاییز ۱۴۰۱ باید بسیاری از مناسباتمان را تغییر دهیم، انشااله بشر به این ویروس پیروز می‌شود، اما این پیروزی زمان بر است، حال اینکه رفتار اجتماعی این ویروس در دراز مدت از نظر میزان درگیری، در دراز مدت شبیه به ویروس آنفلوآنزا می‌شود یا شبیه به ترکیبی از ویروس‌ها، مشخص نیست. در حال حاضر دهه‌هاست که سرخک را می‌شناسیم و واکسن آن را هم در اختیار داریم، بسیاری از کشور‌های اروپای غربی موفق به ریشه‌کن کردن آن نشده‌اند؛ بنابراین در خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها می‌گویند که این ویروس بعد از ۱۸ الی ۲۴ ماه در کشور‌ها بومی شود؛ بنابراین در این مدت باید بسیاری از مناسباتمان را تغییر دهیم. یکی از این مناسبات رفتار‌های اجتماعی‌ مانند دست دادن و در آغوش گرفتن است. باید بسیاری از سفر‌ها را هم کنار بگذاریم  البته ما متوجه صنعت گردشگری هستیم، اما فکر نمی‌کنیم در دو سه ماه آینده بسیاری از زیرساخت‌های ایمن در این حوزه ایجاد شده باشد.

حریرچی درباره اینکه آیا وزارت بهداشت عملکرد کشورهای مختلف در مقابله با کرونا را بررسی می کند، گفت: ما بررسی ها را درباره کشورهای مختلف در کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می دهیم و مطالعات اپیدمیولوژیکی را بررسی می کنیم و باید توجه داشت کشوری مثل سوئد و کره جنوبی روش دیگری برای مقابله با کرونا در نظر گرفته اند و سیاست های متفاوتی دارند.

بازگشایی مدارس با تعجیل صورت نگرفته است

حریرچی درباره بازگشایی مدارس و اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده بود، آخرین بازگشایی ها مربوط به مدارس است، آیا بازگشایی های صورت گرفته با تعجیل نیست، گفت: اینکه گفته می شود، آخرین بازگشایی ها مربوط به مدارس است، منظور شرایطی است که مدارس به شکل عادی بازگشایی شوند و همه دانش آموزان اجباری در کلاس درس حاضر شوند اما اکنون اجباری برای حضور نیست و اقدامات مراقبتی و فاصله گذاری به راحتی در مدارس قابل انجام است و اکنون از بازگشایی مدارس به این شکل راضی هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت ما نمی توانیم بگوییم همه تبلت و موبایل هوشمند داشته باشند، حتی در امریکا، اروپا، ژاپن و کره جنوبی چنین وضعیتی نداریم، از طرفی دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی را نمی توان با تبلت آموزش داد و دانش آموزان باید مهارت های زندگی را بیاموزند و یادگیری این آموزه ها در محیط اجتماعی میسر خواهد شد.

چالش تعطیلی مهدکودک ها و مشکلات مادران شاغل

او با اشاره به معضل تعطیلی مهد‌های کودک و مشکلات مادران شاغل گفت: اگر مهدکودک‌ها همیشه تعطیل باشند، خانم شاغلی که فرزند مهدکودکی دارد، یا باید شغل خود را از دست دهد یا فرزندش را نزد پدر و مادر خود بگذارد و برخی این شرایط را ندارند و برای آن‌هایی که این شرایط وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری از کودکان به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها وجود دارد.

حریرچی گفت: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری دانش آموزان افغانستانی در ایران رایگان تحصیل می‌کنند و بسیاری از کارگران افاغنه توانایی خرید تبلت هوشمند را ندارند و خطر ترک تحصیل این دانش آموزان وجود دارد، ما باید مبتنی بر واقعیات تصمیم گیری کنیم و بازگشایی‌های صورت گرفته مناسب است.

او ادامه داد: ما شاهد آن هستیم از کشوری که ۱۰۰ میلیون جمعیت دارد، گزارشی در فضای مجازی منتشر می‌شود که با ورود یک دانش آموز به مدرسه ۹ نفر خدمات کرونایی مثل توزیع ماسک، پاشیدن محلول ضدعفونی یا تمیزکردن کفش‌ها را انجام می‌دهند یا بیمارستان‌هایی را می‌بینیم که ربات‌های مختلف غذا سرو می‌کنند، دارو می‌دهند، زباله‌ها را جمع آوری می‌کنند، اما باید توجه داشت که این‌ها همه تبلیغاتی است و باید این سوالات را پاسخ بدهیم که آیا می‌توان ۱۸ ماه مهدکودک‌ها و مدارس را تعطیل نگه داشت؟ البته جواب این سوالات مشخص است.

موج دوم کرونا در راه است؟

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه ما شاهد موارد افزایش ابتلا در برخی استان‌ها هستیم و آیا موج دوم کرونا در راه است؟ بیان کرد: باید توجه داشت که ما سه معیار بستری در بیمارستان، مرگ و میر کرونا و شناسایی افراد جدید را داریم و در بستری و مرگ و میر ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به ۲ ماه گذشته کاهش داشته ایم و نمی‌شود، موجی داشته باشیم که موارد ابتلا افزایشی باشد، اما بستری و مرگ و میر کم باشد و ما یک ماه است که در پلاتوی پایین هستیم.

حریرچی گفت: مرگ و میر و بستری در بیمارستان‌ها به طور واضحی کاهش داشته است و از یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار مورد شناسایی شده کرونا ۷۰ تا ۸۰ درصد ناشی از بیماریابی در افراد کم علامت و بی علامت است، این یک دستاورد و موفقیت بزرگ بوده و قابل تقدیر است و کشور ما توانسته بیماریابی و آزمایش‌ها را به درستی انجام دهد.

معاون کل وزارت بهداشت ضمن انتقاد به اینکه ما کمی خود تخریبی داریم، گفت: اخیرا از آذربایجان شرقی تصاویری ارسال کرده اند که مغازه دار در فروشگاه حضور ندارد و نوشته شده است که کالای خود را بردارید و هزینه را پرداخت کنید، اگر این تصاویر از اروپا و آمریکا منتشر شده بود، ما غبطه می‌خوردیم، اما اگر بگویند این تصاویر در ایران است بسیاری باور نمی‌کنند.

او ادامه داد: ما مخالف آن هستیم که در خیابان از مردم تست بگیریم و ممکن است فردی ۲ بار در هفته تست بدهد، این تست‌ها فایده‌ای ندارد و تست‌ها باید هدفمند باشد.

آخرین وضعیت کرونایی خوزستان

حریرچی درباره وضعیت خوزستان در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خوزستان دیرتر وارد پیک کرونا شده است و این استان شیوع کم تا متوسط در میلیون نفر جمعیت دارد و اکنون شیوع کرونا در خوزستان به متوسط در حال نزدیک شدن است و چون روند صعودی است و مناسبات خاص اجتماعی وجود دارد، ما ترجیح می‌دهیم به میزان متوسط شیوع کرونا نرسیم.

او ادامه داد: باید توجه داشت استان‌هایی که پیک را در اواخر اسفند و اوایل فروردین تجربه کردند، پیک را در ایام تعطیلات کشوری، تعطیلی مدارس، سفر‌ها و کسب و کار‌ها سپری کردند، اما اکنون پیک در چند استان همزمان با بازگشایی هاست و تحمل مردم کم شده است و در خوزستان کمی مشکل داریم، اما اوضاع تحت کنترل است و به روند عمومی کشور باز خواهد گشت.

بازگشایی صحن های حرم‌ها و اماکن متبرکه  

حریرچی درباره بازگشایی صحن‌های حرم‌ها و اماکن متبرکه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درباره حرم‌ها مصوبه‌ها مطابق موضوع اعلام شده در ستاد ملی مقابله با کروناست و رواق‌ها بازگشایی نمی‌شوند.

او ادامه داد: حرم‌ها طبق پروتکل‌هایی که با تواقف با تولیت‌ها تهیه شده اند، بازگشایی می‌شود و توقف زائران در صحن‌ها کم و حدود سه ساعت است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) با حرم رضوی از نظر میزان زائر تفاوت‌های دارند و خطر عمده‌ای برای بازگشایی این حرم‌ها وجود ندارد.

حریرچی درباره برگزاری نماز عیدفطر گفت: روزه داران تمایل داشتند که در مصلی‌ها نماز عید فطر را ادا کنند، اما امسال شرایط برگزاری نماز عید فطر به این شکل وجود ندارد و نماز در مساجد و محلات به وطر جداگانه و با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.

روند نزولی کرونا علی رغم بازگشایی ها

معاون کل وزارت بهداشت درباره اثرات بازگشایی‌ها و اینکه وزارت بهداشت افزایش‌ها را ناشی از بیماریابی فعال می‌داند، گفت: بازگشایی‌ها اثرات اندکی بر شیوع کرونا داشتند و عمده بازگشایی‌ها ۲۳ فروردین در کل کشور و ۳۰ فروردین در تهران بوده است و باید توجه داشت که معمولا موارد سرپایی ۵ روز تا یک هفته، بستری ۱۵ روز و مرگ ومیر یک ماه بعد از بازگشایی‌ها اثرات خود را نشان می‌دهند و ما علی رغم بازگشایی‌ها روند نزولی شدید داشتیم و شاهد نمودار پلاتو نبودیم.

او ادامه داد: ما با تکرار موضوع نمی‌توانیم اصرار بر تعطیلی داشته باشیم و تصمیمات کشور مبتنی بر علم اپیدمیولوژی است، باید توجه داشت افزایش موارد، بستری و مرگ ومیر سه جز در سیر بیماری کرونا هستند و وقتی ۲ جزء اصلی روند نزولی شدید دارد و تغییرات یک جزء هم ناشی از تغییرات تاکتیکی است، نمی‌توانیم افزایش موارد ابتلا را به علت دیگری جز بیماریابی منتسب کنیم.

مناطق سبز کرونا به زودی اعلام می شوند

او در پاسخ به این سوال که بنابر گزارش اپیدمیولوژی وزارت بهداشت در ۸ استان روند صعودی داریم، گفت: ما خود را به سه روند صعود، نزول و ثبات محدود نمی‌کنیم و روند صعودی که مشاهده می کنیم، صعودی کم رمق است و این روند صعودی حداکثر تا ۵ روز ادامه دارد و با سیر صعودی اندک نه قابل توجه مواجه هستیم و به همین دلیل است که روند کلی کشور نزولی قابل توجهی است و ما در اکثر استان‌هایی که روند صعودی اندک و کم رمق داریم، ضرورتی برای افزایش تعطیلی یا اقدامات خاص نمی‌بینیم، فقط در استان خوزستان و دو منطقه نزدیک با توجه به اختیارات استانداران موافقت با تعطیلی‌ها صورت می‌گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: تعداد مناطق سفید از ۱۳۲ به ۲۱۸ مورد رسیده است و مناطق سبزی تعریف کرده ایم و این مناطق سبز به تدریج اعلام خواهند شد و مناطق زرد و قرمز روند نزولی دارند.

دانشگاه ها مستقل برای بازگشایی‌ تصمیم گیری می‌کنند

حریرچی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: همانطور که وزیر علوم اعلام کردند، دانشگاه‌ها بر اساس پروتکل‌هایی که سیستم مرکزی اعلام کرده تصمیم گیری می‌کنند و بازگشایی در رده‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است و تصمیمات بر اساس درصد دانشجویان بومی و غیربومی گرفته می‌شود و پروتکل‌های متفاوتی برای بازگشایی غذاخوری، خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده است چرا که در خوابگاه‌ها به دلیل تراکم افراد خطر ابتلا بالاست و بسیاری از دانشجویان تمام هفته و ماه در دانشگاه نیستند و آخر هفته یا فاصله پایان ترم تا امتحانات به شهر خود باز می‌گردند و هر دانشگاه با توجه به پروتکل‌ها مستقل تصمیم گیری می‌کند.

او ادامه داد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی پروتکل‌های ویژه‌ای داریم، باید توجه داشت که ما در ۱۸ ماه آینده مشکلاتی خواهیم داشت و توقف تربیت پرستار، پزشک، کارشناس آزمایشگاه و رادیولوژی سیستم را از نیرو‌های مورد نیاز محروم می‌کند و آموزش از راه دور در بسیاری از رشته‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد رشد خوبی داشته است.

حریرچی گفت: ما دوره ۱۸ تا ۲۴ ماهه با کرونا در گیر هستیم و توجه داشته باشید، موارد بستری ما روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ و مرگ ومیر زیر ۵۰ مورد است و هر یک نفر مبتلا به کرونا ۰.۶ نفر دیگر را آلوده می‌کند و اگر اکنون تعطیلی دانشگاه‌ها را ادامه دهیم، در پاییز که میزان سرایت به یک افزایش پیدا کند، باید باز هم دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم و نمی توان دانشگاه ها را ۲۴ ماه تعطیل کرد و هیچ کشوری چنین موضوعی را اعلام نکرده است، البته باید توجه داشت ما به توجه به مقتضیات در مقاطع مختلف تصمیم گیری می‌کنیم.

حریرچی درباره اینکه مقرر شده از ورزشکاران تست کرونا گرفته شود، گفت: پروتکل هایی در نظر گرفته ایم و مقرر شده است از کیت های تشخیصی کرونا استفاده شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

 رفتار ویروس کرونا تغییر کرده است؟

حریرچی درباره تغییر رفتار ویروس کرونا بیان کرد: رفتار بیماری کرونا تغییر قابل توجهی پیا نکرده است البته از نظر تئوری در میان مدت و دراز مدت ویروس ها با هر پاساژی که می کنند و از فردی به فرد دیگری منتقل می شوند، درجات اندکی تضعیف می شوند اما این درجات در طولانی مدت خود را نشان می دهند و برخی ویروس ها دهه ها و صده ها هستند اما هنوز خصوصیات اولیه خود را دارند اما برخی ویروس ها مثل ایدز ضعیف شده اند و ویروس سارس در کمتر از یک سال از بین رفت اما باید دانست که اکنون تضعیف قابل توجهی هنوز مشاهده نشده است و شناسایی افراد بی علامت و کم علامت ناشی از بیماریابی است و برخی علامت ها در گذشته کمتر مورد توجه بود و امروز این علامت ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت درباره دریافت هزینه از بیماران کرونایی گفت: بیماران کرونایی برای هزینه ها نخست به مددکاری بیمارستان ها مراجعه کنند و اگر مددکاری نتوانست کمک کند افراد با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و بنابر دستور وزیر بهداشت کمک های لازم صورت می گیرد.

کرونا جلسات حضوری را مجازی کرد

حریرچی درباره استفاده از سامانه ها در وزارت بهداشت گفت: عمده کارهای ما مثل غربالگری رونا با سامانه سیب و سپاس و ناب بوده و بسیاری از تصمیمات برای مشاغل و کسب و کارها به کمک سامانه ها و نرم افزاری مثل ماسک بوده است و اگر می خواستیم همه اقدامات را حضوری و دستی انجام دهیم، خطر آلودگی افزایش پیدا می کرد و اکنون علاوه بر حوزه بهداشت و درمان در دوران کرونا دریافتیم که بخش عمده اقدامات کشور را باید به کمک فضای مجازی انجام دهیم.

او ادامه داد: برای ما پیش از کرونغا دشوار بود که جلسه غیر حضوری برگزار کنیم، اما اکنون به دلیل شیوع کرونا بسیاری از جلسات غیرحضوری برگزار می شود، هر ساله چند هزار نفر برای اجلاس سالانه سازمان بهداشت جهانی به ژنو سفر می کردند اما امسال این جلسه دوشنبه به صورت مجازی برگزار می شود.

بعید است داروی کرونا  به زودی کشف شود

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره تاثیر دارو آزیترومایسین بر بیماران کرونایی، گفت: اینکه کدام دارو بیشترین تاثیر را داشته و …، اصلا موضوع رسانه‌ای عمومی نیست. رسانه‌ها لازم نیست که درگیر این موضوع شوند. چراکه موضوعی کاملا پزشکی است و به درمانی که پزشک انتخاب می‌کند و مرحله بیماری وابسته است. ما فعلا داروی ضد ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ نداریم. ادعا‌هایی که درباره موثر بودن برخی دارو‌ها مطرح می‌شود، درست نیست و هنوز داروی اختصاصی برای این ویروس کشف نشده است.

او ادامه داد: دارو‌هایی که در درمان کرونا استفاده می شوند، دو دسته‌اند؛ یک دسته دارو‌هایی که ضد ویروس‌های دیگر هستند که در بازار موجود بودند و تاثیرات کم و حداکثر تا متوسط و عمدتا کم و به طرف صفر بر روی کرونا داشته اند. یکسری دارو‌ها هم هستند که موثرتر هستند. اینها دارو‌هایی هستند که اصطلاحا آن‌ها را دارو‌های جانبی و مراقبتی محسوب می‌کنیم. به عنوان مثال ممکن است فردی که به کرونا مبتلا شده است، وارد مرحله‌ای شود که با باکتری‌های دیگر یا التهاب در ریه هم درگیر می‌شود که در اینجا دارو‌های کمک کننده تنفسی می‌توانند موثر باشند، بعید است که به این زودی داروی جدید اختصاصی ضد ویروس کرونا در دسترس قرار گیرد.

پیگیر استخدام پرستاران  فعال در بحران کرونا هستیم

در پاسخ به سوال دیگری درباره استخدام نیرو‌های پرستاری قراردادی و تعدیل آن‌ها در برخی بیمارستان، گفت: وزارت بهداشت حداکثر تلاش خود را برای استخدام پرستارانی که در بحران کرونا کمک کردند به کار می‌برد و پیگیر آن هم هستیم. 

کمبود شدیدی نیروی پرستاری داریم

او درباره وضعیت ورودی پرستاران به دنشگاه‌ها گفت: باید توجه کرد که کمبود شدیدی در حوزه نیروی پرستاری در کشور داریم. بدیهی است که در بخش دولتی و خصوصی با کمبود پرستار مواجه هستیم و نسبت پرستار هم به تخت بیمارستانی و به هزار نفر جمعیت و نسبت پرستار به پزشک در کشور ما پایین است. بر همین اساس در برنامه استراتژیکی که برای آینده تا ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده، پذیرش پرستار و در برخی رشته‌ها پزشکان و پیراپزشکان رو به افزایش است و تعداد نیروی مناسبی پذیرش خواهد شد و به همین نسبت جذب هم باید افزایش یابد.  باید توجه کرد که از ۱۰ رسته شغلی که برای آینده در دنیا پیش بینی شده است، پنج الی هفت رسته آن در حوزه بهداشت و درمان است که عمدتا شامل اقدامات مراقبتی اعم از مراقبت در منزل، بیمارستان، مراقبت از سالمندان و معلولین است. علت موضوع این است که سن جمعیت در همه جای دنیا بالا می‌رود و هسته خانواده‌ها کوچک شده است.

حریرچی ادامه داد: در گذشته یک فرد ۸۰ ساله چهار بچه و چندین نوه داشت که یک تا دو نفر از آن‌ها به آن فرد سالمند رسیدگی می‌کردندو  یکی از دلایلی که در دوره اخیر مرگ و میر بیماران کرونایی‌ کاهش یافت، به دلیل مراقبت بسیار مناسبی بود که در منازل از افراد مُسن انجام می‌شد. از ۹.۵ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور که حدود هشت میلیون نفر را تشکیل می‌دهند، حدود ۵۰ هزار نفر سالمند و معلول در مراکز نگهداری سالمندان داریم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: یکی از علل اصلی مرگ و میر بالا در کشور‌های اروپایی و آمریکا این بود که افراد سالمند عمدتا در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند. اکنون شما می‌بینید که یک فرد ۸۰ ساله تک فرزند بوده و فرزندش هم تک فرزند است و گاهی نمی‌توانند از پدر و مادر نگهداری کنند. بر همین اساس به نیرو‌های پرستاری و نیرو‌های مراقبت سطح پایین‌تر برای مراقبت در منزل نیاز است. به عنوان مثال برای مراقبت در منزل نیاز به پرستار لیسانسه نداریم و افرادی با سطح سواد پایین‌تر، اما عملیاتی‌تر می‌توانند کمک کننده باشند.

او گفت: تاکید می‌کنم که چه درباره پرستار و چه درباره پزشک، وقتی می‌خواهیم ورودی را تعیین کنیم، افرادی که در آستانه ورود هستند، می‌گویند باید ظرفیت‌ها را بالا برید، چرا انحصار ایجاد کردید، اما وقتی وارد می‌شوند، می‌گویند چه خبر است، باید میزان پذیرش را کم کنید. صریحا می‌گویم که ما تا اطلاع ثانوی هنوز در پزشکی و پرستاری کمبود قابل توجه داریم و همه این‌ها هم قرار نیست در بخش دولتی اشتغال پیدا کنند، بلکه باید در بخش خصوصی و عمومی غیر دولتی فعالیت کنند. بر اساس میزان درآمد و رشد اقتصادی و تغییر سنی جمعیت‌، سند لازم برای موضوع دیده شده است و به میزانی که نیاز است در سطح پزشکی عمومی، داروسازی و پرستاری باید نیرو جذب کنیم و هنوز باید پذیرش‌ ها را افزایش دهیم.

حریرچی درباره صادرات کیت‌های اختصاصی کرونای ایرانی، اظهار کرد: برای صادرات کیت به آلمان و ترکیه اقداماتی انجام شده است و تا جایی که اطلاع دارم. شرکت مربوطه با کشور‌های دیگر هم در حال مذاکره است که خودشان اعلام می‌کنند.

با شرایط ایده آل بهداشتی در مترو فاصله داریم

حریرچی درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو، گفت: نسبت به گذشته وضعیتمان بهتر است و مردم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند، اما هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده‌ایم البته قبلا هم اعلام شده که مترو وسیله انبوه‌بر است و هرچقدر هم که بازگشایی زیاد باشد، باید در این حوزه تصمیم بگیریم. نمی‌توان ۱۸ الی ۲۴ ماه رستوران‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل نگه داشت و هیچ اقتصادی حتی اروپای غربی، آمریکا کشش تعطیلات نسبی و حتی ۲۰ الی ۴۰ درصدی را ندارند. از تعطیلات حرف زدن ساده است و عمدتا تعطیلی از سوی دو گروه مطرح می‌شود؛ یکی دسته‌ای که درآمد ثابت دارند و حتی اگر کار هم نکنند، درآمدشان یا از دولت می‌آید  یا به مدت زیادی تامین است و یا افرادی که حساس هستند و احتیاط می‌کنند، اما در واقع هیچ کشوری کشش ندارد که ۱۸ ماه درصدی از اقتصادش را تعطیل نگه دارد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: باید حداکثر بازگشایی‌هایی که تاثیر اقتصادی دارند، برای حفظ معیشت و سلامت مردم انجام دهیم. اکنون در برخی کشور‌های اروپای غربی پیش‌بینی می‌شود که تعطیلی‌ها، میزان مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی از میزان مرگ و میر ناشی از کرونا بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید همه چیز را باهم سنجید، اما رفتارمان را هم باید تغییر دهیم و احتیاط لازم را داشته باشیم. برخی می‌پرسند دوره پسا کرونا چه خواهد شد، اما باید دید اصلا دوره پساکرونایی داریم یا خیر. مهم این است که ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده را به خوبی تعیین و تکلیف کنیم.

بازگشایی لیگ برتر فوتبال به کجا رسید؟

او درباره تعیین و تکلیف لیگ‌ فوتبال گفت: درباره پروتکل‌های بهداشتی و درمانی لازم اظهارنظر کردیم و با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشی هم به توافق رسیدیم و مراتب به فدراسیون فوتبال اعلام می‌شود و طبق نظر خودشان تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند. دیدیم که دیروز هم بوندسلیگا، سری آ و لالیگا  شروع شد. این موضوعی نیست که خیلی درگیر آن باشیم. ما مسئولیت سلامت ۸۴ میلیون نفر را داریم و به وظایمان عمل می کنیم.

حریرچی درباره راه‌اندازی کسب‌وکار‌هایی در تهران مانند مغازه‌ها با تصمیم مدیریت شهری گفت: حداکثر هماهنگی با شهرداری تهران وجود دارد. شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که حداکثر همکاری را با حوزه بهداشت و درمان داشته است و تصمیمات بازگشایی در ستاد ملی کرونا انجام می‌شود که شهردار تهران هم عضو آن هستند.

معضل طرح ترافیک و جای پارک در مرکز شهر تهران

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح ترافیک در تهران، گفت: هیچ لذتی ندارد که به ویژه در دوران کرونا یکسری نقاط اختلاف پیدا کنیم. درباره طرح ترافیک یا هر موضوع دیگری، یک تصمیم‌گیری مشترک گرفته می‌شود و تمام افراد و گروه‌هایی هم که مسئول بودند، اظهار نظر می‌کنند چه از وزارت بهداشت و چه از هر ارگان دیگری باشد، همه از روی دلسوزی اظهارنظر می‌کنند. به هر حال وقتی طرح ترافیک اجرا نمی‌شود، یکسری مشکلات در شهر ایجاد می‌شود، به عنوان مثال ترافیک زیاد می‌شود، ماشین‌های غیرمجاز از شهر‌های اطراف به مرکز می‌آیند. در حال حاضر یکی از معضلات مرکز شهر تهران پارکینگ است. از لحاظ آلودگی هوا هم به طور حتم اگر رفت‌وآمد‌ها زیاد شود، احتمال آلودگی هوا زیاد است. مطمئن باشید ما در نقطه تعادل تصمیم‌گیری می‌کنیم البته اشکالی ندارد که جا‌های مختلف نظرات‌ خود را ارائه دهند، اما باید در مرجع قانونی مربوطه تصمیم‌گیری شود.

حریرچی درباره ورود پرستاران به حوزه بهداشت، ادامه داد: ما دوست داریم درباره مسائل صنفی صحبت کنیم، اما مسائل صنفی که مبتنی بر نفع دیگری است، به هیچ چیز کمک نمی‌کند. اگر هر گروهی بخواهد نفع خود را در نفی دیگران جست‌وجو کند، به ضررشان خواهد بود. ما با توجه به کریکلوم آموزشی که داریم، هر کسی را برای جایی تربیت می‌کنیم. فعلا یکی از مهم‌ترین سیستم‌های آموزشی ما، آموزش بهورزی است که برای روستا بهورز تربیت می‌کند.

او ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین سیستم‌های آموزشی ما سیستم آموزشی پرستاری است که برای بیمارستان پرستار تربیت می‌کند. مطمئن باشید با توجه به کمبودی داریم، اگر تمام رشته‌ها سرجای خودشان بایستند، کار برایشان ایجاد می‌شود. به غیر از یکی دو رشته مانند مامایی که نیرو اضافه داریم، در اکثر رشته‌ها کمبود فارغ‌التحصیل داریم و ظرفیت‌ ها را افزایش می دهیم. بر همین اساس به جای رقابت یا باز کردن خطوط جدید اشتغال، اگر هرکدام‌ در جای خودمان بایستیم، بهتر می‌توانیم خدمت ارائه دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.