×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
مسیر صادرات به روسیه از طریق ارمنستان بزودی آماده می‌شود/ با طرح جرم‌انگاری عدم رفع تعهدات ارزی مخالفیم/ همکاری با بانک‌های محلی خارجی را گسترش می‌دهیم

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، علیرضا پیمان‌پاک امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: دولت برنامه‌ای را به صورت کلان برای تجارت با کشورهای همسایه و هم‌سو و افزایش صادرات دارد که به رونق تولید گره می‌خورد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از ظرفیت واحدهای ما یا تعطیل و معطل است. علاوه بر این تورم همچنان ادامه دارد و قدرت خرید مردم را کاهش داده است. از این رو با اتکا به بازار داخلی نمی‌توان رونق جدی به وجود آورد. از همین روی توسعه صادرات را باید در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به محدویت‌های نفت و گازی، ایجاد منابع ارزی از طریق صادرات غیرنفتی به مدیریت بازار ارز و تسهیل واردات مواد اولیه و نهاده‌های تولید کمک‌کننده خواهد بود. در همین راستا برنامه‌ای در حوزه های مختلف لجستیک، بازار، مسائل سیاسی و … تدوین کرده‌ایم و در مورد کشورهای هدف اولویت‌بندی کردیم که کشورهای همسایه، کشورهای هم‌سو و افریقایی در اولویت قرار گرفتند و برای آنها کریدور تجاری تعریف کردیم. در افق ۴ سال آینده رشد صادرات را به این کشورها را بررسی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌های کالایی نیز مشخص خواهد شد که به این کشورها چه کالاهایی صادر کنیم.  

معاون وزیر صمت گفت: ما در منطقه قفقاز همیشه درگیری داشتیم و مشکلاتی مثل صف‌های طولانی وجود داشته است. این موضوع دو علت دارد؛ یکی اینکه آذربایجان در بازار روسیه با ما رقیب است و دو اینکه زیرساخت‌های لازم را ندارد. مسیر جایگزین آذربایجان برای صادرات به روسیه را در نظر داریم که یکی از آنها از ارمنستان می‌گذرد و تا یک ماه آینده آماده می‌شود. مسیر دوم هم مسیر دریایی است که برای این کار اقدام به ساخت، خرید و اجاره و همچنین انتقال برخی کشتی‌ها از خلیج فارس خواهیم کرد. این کار کمک شایانی به صادرات به کشورهای حوزه CIS و روسیه می‌کند.

وی افزود: برخی از بانک‌های کشورهای هدف را مشخص کرده که بانک‌های محلی هستند و این بانک‌ها حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار سرمایه دارند چراکه بانک‌های بزرگ که ۵۰۰ میلیون دلار یا یک میلیارد دلار سرمایه دارند با ما کار نمی‌کند. کار اصلی این بانک‌ها با کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای مشابه است اما همین بانک‌های محلی هم می‌توانند برایمان LC بر اساس ارز کشورهای هدف باز کنند. 

پیمان‌پاک اضافه کرد: بانک مرکزی چندانی موضوع را در اولویت خود قرار نمی‌داد اما در دولت جدید فرصت ویژه‌ای به وجود آمده است و وزیر صمت، رییس جمهور و … بر این موضوع تاکید دارند. وزیر صمت برنامه افزایش صادرات به ۳۵ میلیارد دلار در سال‌های آینده را تدوین کرده است.

وی در مورد رایزن‌‌های تجاری گفت: تعداد رایزن‌ها را افزایش می‌دهیم، تغییری هم در ترکیب برخی رایزن‌ها داریم و رایزن‌های خود را به کشورهای اولویت‌دار ارسال کنیم. رایزن‌ها باید اشراف و آشنایی کامل با کشور هدف داشته باشند. ملاک‌های تعیین رایزن باید عملیاتی‌تر باشد. علاوه بر این توسعه و فعال سازی مراکز تجاری به کمک بخش خصوصی را در دستور کار داریم و تا چند هفته آینده مراکز تجاری راه اندازی خواهند شد در افق ۱۴۰۴ به تعداد ۱۲۰ رایزن می‌رسیم.

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع تهاتر بیان کرد: تهاتر به دو نوع تهاتر کشور و تهاتر صادر کننده است، صادر کننده می‌تواند به جای کالای صادراتی خود کالا وارد کند قبلا محدودیت‌هایی در سقف و سابقه وجود داشته اما الان می‌توانند در مورد کالاهای اعلامی تهاتر کنند، سود صادرکننده هم در این صورت افزایش می‌یابد. تهاتر نفت در مقابل کالا بیشتر در مورد کالاهای اساسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند انجام می‌شود اما هر زمان که ارزش ۴۲۰۰ تومانی حذف شود در مقابل بقیه کالا هم خواهد بود.

وی همچنین در مورد طرح جرم‌انگاری عدم رفع تعهدات ارزی گفت: ما با طرح مجلس مخالف هستیم و به کمیسیون های صنایع و اقتصاد هم این موضوع را اعلام کرده‌ایم. بخش‌های کارشناسی مجلس مخالف هستند رییس کمیسیون صنایع قول پیگیری در این مورد داده‌اند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.