×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مسیر پیش‌خرید واکسن کرونا طی شده است / اروپا جایگاه و ظرفیت خود را بشناسد

به گزارش تجارت گردان به نقل از  ایسنا، سعید خطیب‌زاده  صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت آنلاین برگزار شده بود در پاسخ به این سوال که آیا بیانیه اخیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مورد مصوبه مجلس بیانگر دیدگاه‌های وزارت خارجه نیز هست یا نه، اظهار کرد: در خصوص بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با این موضوع خود این دبیرخانه باید توضیح دهد ولی همان طور که پیش از این نیز گفته‌ام در این مصوبه نظرات وزارت خارجه لحاظ نشده است و ما به لحاظ رویه ای و محتوایی ایراد هایی را به این مصوبه وارد می دانیم. در مورد بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز همان طور که اشاره کردم خود این دبیرخانه باید توضیح دهد و موضع وزارت خارجه نیز در این زمینه روشن است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه در پاسخ به این سوال که شما اظهار کردید که مصوبه مجلس هنوز تبدیل به قانون نشده است در صورتی که به تأیید شورای نگهبان رسیده و وزیر خارجه نیز در نشست گفت و گوی مدیترانه اظهاراتی در مورد این مصوبه داشتند و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز بیانیه ای را در این ارتباط منتشر کردند، گفت: وزیر امور خارجه در نشست گفت و گوی مدیترانه بر این موضوع تأکید کردند که اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود لازم الاجراست.

وی خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: تمام مراحلی که شما گفتید طی شده ولی یک مرحله هنوز طی نشده  که شما به آن اشاره نکردید و آن این است که رئیس‌جمهور باید این قانون را امضا و برای اجرا ابلاغ کند که چنین اتفاقی هنوز نیفتاده است.

وی ادامه داد: به محض اینکه این قانون توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شود برای همه دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه قابل اجراست. در مورد بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز همان طور که گفتم خود این دبیرخانه باید توضیح دهد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است، ادامه داد: من نظری در مورد بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ندارم و خود این دبیرخانه باید در ارتباط با این بیانیه توضیح دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سفر وزیر خارجه سوریه به تهران برنامه ای برای دیدار ایشان با مقام معظم رهبری نیز وجود دارد، گفت: برنامه ملاقات با مقام معظم رهبری طبیعتا در این سطح دیده نمی شود و برنامه ای در این خصوص وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحران قره باغ و سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران گفت: ما دیدگاه خود را در ارتباط با بحران قره باغ مطرح کرده ایم و تأکید داریم که باید این بحران به صورت دائمی حل و فصل شود.

وی همچنین با اشاره به برخی از نگرانی هایی که ایران در ارتباط با حضور جریان های تکفیری در نواحی مرزی کشور در پی تشدید بحران قره باغ وجود داشت، اظهار کرد: ما روابط بسیار خوبی با دو کشور آذربایجان و ارمنستان داریم. فکر می کنیم سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران همکاری های فی ما بین دو کشور را تسهیل می کند. انشاالله در آینده نزدیک نیز رفت و آمدهایی نیز با مقامات ارمنستان خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما از هر گونه حل و فصل این بحران در منطقه از طریق سیاسی حمایت می کنیم، گفت: برخی جریان های بدخواهانه در بیرون از منطقه هستند که همکاری های دوجانبه و چندجانبه ما با کشورهای منطقه موجب ناخرسندی و عدم موفقیت آن ها شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پیش از این گفته شده بود که ایران برای پیش خرید واکسن کرونا در قالب کنسرسیوم کواکس زیر نظر سازمان بهداشت جهانی قصد دارد از دارایی های بلوکه شده خود در کشور کره استفاده کند آیا چنین اتفاقی افتاد و هزینه پیش خرید این واکسن از کجا تأمین شده است، گفت: در مورد بحث واکسن کرونا ما مسیرهای مختلفی را طی کرده ایم. همان طور که پیش از این اشاره کرده ام ما عضو کنوانسیون کواکس هستیم و وزارت بهداشت اعلام کرده که مسیر پیش خرید این واکسن انجام شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در مورد نقل و انتقالات مالی پیشرفت های خوبی داشته ایم که در این ارتباط باید بانک مرکزی و وزارت بهداشت اظهار نظر کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این تنها مسیر ما برای تهیه واکسن نبوده است و بخش خصوصی نیز اقداماتی را انجام داده است، افزود: ما در وزارت خارجه این مسیر را تسهیل کرده ایم و آمادگی داریم به محض اینکه وزارت بهداشت در چارچوب دستورالعمل های خود و مقررات آماده اعزام هیأت های ارزیابی شد این کار را انجام دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تغییرات رخ داده در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و انتقادات برخی از نمایندگان در ارتباط با عملکرد این معاونت  گفت: تغییر معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه یک تغییر اداری بود. آقای انصاری معاون دیپلماسی وزارت خارجه به سن بازنشستگی رسیده بودند و قوانین در این زمینه روشن است و در همین چارچوب پس از بازنشستگی فرد جدیدی جایگزین ایشان شدند.

وی همچنین با دفاع از عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اظهار کرد: در امر تبادلات خارجی و روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر وزارت خارجه نقش هماهنگ کننده و تسهیل کننده را دارد و دستگاه های بیشماری در کشور هستند که مسئولیت توسعه صادرات را بر عهده دارند.

خطیب‌زاده ادامه داد: وزارت خارجه در بسیاری از این ابعاد نه پول این کار را دارد و نه قانون چنین اختیاری را به او داده است و دوستانی که در ارتباط با عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اظهار نظر می‌کنند باید به نقش وزارت خارجه و وظایف آن در حوزه گسترش صادرات و تبادلات اقتصادی توجه کنند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه معاونت بسیار موفقی بوده است، خاطر نشان کرد: در چند روز آینده بزرگ ترین طرح مشترک همکاری های دو جانبه بین ایران و افغانستان (راه آهن خواف-هرات) افتتاح می شود. همکاری های اقتصادی ما با کشورهای همسایه مان چندین میلیارد دلار است و این ها همه ناگهانی رخ نمی دهد.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: ما از رسانه ها و خبرنگاران می خواهیم که نگاه جناحی نداشته باشند چرا که وزارت خارجه دستگاهی فراجناحی و حاکمیتی است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و عراق و  برخی از تلاش ها جهت خدشه وارد کردن به این روابط گفت: روابط ایران و عراق چند لایه، تاریخی و مردمی است. این روابط طبیعی است و مصنوعی نیست و اگر کشور و قدرتی هم بخواهد جنس این روابط را تغییر دهد با موانع زیادی روبرو است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در همین چارچوب تأکید کرد: ایران و عراق مرزهای بسیار طولانی دارند. روابط مردمی و پیوست های مذهبی دارند و کسی نمی تواند به راحتی در این مسیر خللی ایجاد کند.

وی همچنین در مورد روابط عراق با کشورهای همسایه اش اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم گسترش روابط عراق با کشورهای همسایه اش به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک می کند. ما از این موضوع حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرای خارجه در ۲۶ آذرماه در وین و اینکه گفته می شود احتمالا این نشست مقدمه‌ای برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه است، خبر درستی است، گفت: برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزارت خارجه یک امر روتین است و در صورت لزوم در سطح وزرا نیز می‌تواند این کمیسیون برگزار شود. بله صحبت هایی در این زمینه بوده است و اگر دستور کار مشخص شود این نشست می تواند در سطح وزرا برگزار شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه باید ممنوعیت دائم غنی‌سازی برای ایران وضع شود و همچنین از تأسیسات نظامی مخفی ایران نیز بازرسی شود، گفت: اینکه بیش از حد به جایگاه یک کشور متوسط در منطقه بپردازیم کمکی نمی‌کند. جایگاه کشورها در نظام منطقه و عرصه بین‌الملل مشخص است.

وی خاطر نشان کرد: عربستان سعودی تاکنون رفتار نامناسبی با همسایگان خود از جمله ایران، عراق، قطر و یمن داشته است. در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه ای باید مسیر خود را اصلاح کند.

خطیب زاده ادامه داد: در مورد موضوعات هر کسی می تواند صحبت کند ولی بهتر است در حد و اندازه خود صحبت کند که باعث بی‌آبرو شدن نکاتی که مطرح می کند نشود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد نگاه ایران به حل و فصل اختلافات قطر با برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و تأثیر این موضوع بر روابط تهران و دوحه نیز گفت: ما از هرگونه حل و فصل تنش‌ها در خلیج فارس استقبال می کنیم. وزیر خارجه کشورمان نیز  روز جمعه در توییتی تأکید کردند که ما در هر سطحی از حل و فصل بحران های خلیج فارس در چارچوب سیاست اصولی حسن همجواری استقبال می کنیم. ما فکر می کنیم مسیری که امارات و عربستان برای محاصره قطر طی کردند قلدری بوده و باید با حل و فصل سیاسی شرایط در خلیج فارس عادی شود.

خطیب زاده تأکید کرد: روابط ایران و قطر متأثر از عامل سوم نیست. ایران در زمان تحریم و همچنین گشایش در کنار دوستان خود در منطقه بوده و خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحث کرونا و تهیه واکسن آن اظهار کرد: پیگیری این موضوع یک مسئله ملی است. ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و در این کنسرسیوم تمهیداتی زیر نظر سازمان بهداشت جهانی برای تهیه این واکسن طراحی شده است که کارهای اولیه برای پیش خرید آن شده و منتظر هستیم که کواکس در ارتباط با موضوع واکسن به مرحله تولید آن برسد.

وی همچنین با اشاره به رایزنی های ایران با دیگر کشورها در این زمینه گفت: وزارت بهداشت در ایران استانداردهای بسیار جدی در این زمینه دارد. با کشورهای مختلف صحبت شده است از جمله چین و اگر وزارت بهداشت و بخش خصوصی بخواهند اقداماتی را در این زمینه انجام دهند تسهیلات لازم از طرف ما فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع اهمیت بسیار بالایی برای ایران دارد. مردم امین ما هستند و می دانند که آمریکا و رژیم ترامپ از تمام ابزار خود استفاده کردند تا به زعم خود به ملت ایران درد وارد کنند ولی این سیاست ها سال هاست که شکست خورده است و ما راه خود را در راستای تعامل و همکاری با کشورها و سازمان های بین‌المللی طی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با اظهارات اخیر فرمانده پنجم ناوگان دریایی آمریکا در ارتباط با مهار ایران در آب‌های بین المللی و نوع برخورد با ایران گفت: در این ارتباط باید سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح صحبت کند. ایران همواره در آب های سرزمینی خود رفتار حرفه ای داشته است ولی آمریکایی ها در موارد زیادی تقریب های غیرحرفه ای به ناوگان دریایی ما داشتند. به آن‌ها تذکرات در این زمینه داده شده است و موارد ثبت شده است.

وی با انتقاد از حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس که هزاران مایل از مرزهای سرزمینی‌اش فاصله دارد، گفت: منبع اصلی ناامنی در منطقه حضور غیرمحترمانه و رفتار نظامی و جنگ‌طلبانه آمریکایی‌ها در منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تغییر کند و آقای عراقچی جایگزین روانچی شود، با خبرسازی دانستن این گونه مسائل گفت: همان طور که روز گذشته نیز اشاره کردم این اخبار درست نیست. قرار نیست تغییری در نمایندگی ایران در سازمان ملل رخ دهد. آقای تخت روانچی به کار خود در نیویورک ادامه می دهند و آقای عراقچی نیز در سمت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه در تهران به کار خود ادامه می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس و اینکه در بخشی از این مصوبه یک بازه زمانی وجود دارد و در صورت بازگشت آمریکا به برجام چگونه می شود مفاد این مصوبه را در صورتی که مراحل قانونی خود را طی کند، ملغی کرد، گفت: بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و اجرای این قطعنامه برای همه کشورها از جمله آمریکا الزام آور است و مفاد آن نیز کاملا مشخص است. 

وی با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران شکست خورده است و دولت فعلی آمریکا نیز متوجه این موضوع شده است، گفت: صحبت‌هایی مطرح می شود که دولت جدید آمریکا می خواهد مسیر غلط گذشته را اصلاح کند و مسیر درستی را اعمال کند و این موضوع متفاوت از مسیر مجلس است.

خطیب زاده ادامه داد: مصوبه مجلس کاملا روشن است. تفسیربردار نیست و به روشنی گفته شده که چه مسیری را باید نهادهای داخلی طی کنند و به موضوع عدم پایبندی کشورهای عضو برجام به تعهدات‌شان توجه شده است.

وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم این مصوبه می توانست در چارچوب مصوبات قبلی شورای عالی امنیت ملی در چارچوب بهتری با ملاحظات نکات فنی نوشته شود. البته مجلس مسیر مستقلی را طی کرده و براساس نظر خود عمل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ژاپن نیز اعلام کرده که علاقه‌مند است در گفت‌وگوهای برجام شرکت کند و با توجه به رابطه دوستانه توکیو و تهران آیا این درخواست مورد توجه تهران قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: ما دوست در دنیا زیاد داریم و می توانیم یک کلوپ دوستان ایجاد کنیم.

خطیب زاده با تأکید بر اینکه برجام چیزی مربوط به گذشته است و مذاکرات مربوط به آن در گذشته انجام شده است، گفت: این توافق بین المللی موافقان و مخالفان خود را داشته است، فراز و نشیب های خود را طی کرده است. با دقت نکات در آن لحاظ شده، مهر و موم شده و هر گونه دست زدن به آن از لحاظ شکلی و محتوایی به منزله پایان برجام است.

وی با تأکید بر اینکه برجام چیزی مربوط به گذشته است، خاطر نشان کرد: همکاری های ایران با ژاپن و دیگر کشورها در مجاری خود ادامه پیدا می کند. موضوع برجام موضوعی است که مربوط به رفع تحریم‌ها و عادی‌سازی پرونده هسته ای ایران بوده و در همین حد باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که اگر مراحل قانونی مصوبه مجلس طی شود ایران چه زمانی غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز می کند و اینکه عدم اجرای پروتکل الحاقی در این پروسه قطعی خواهد بود یا نه، گفت: مسیر قانونی در مورد این مصوبه کاملا روشن است. اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود لازم الاجراست. مسائل فنی آن مرتبط با سازمان انرژی اتمی است. البته برخی از مسائل سیاسی را نیز دربرمی گیرد که ما باید پیگیری کنیم.

خطیب زاده با بیان اینکه بهتر بود در جریان تصویب این مصوبه به نظرات دولت و وزارت خارجه توجه می شد، ادامه داد: مسیر قانونی برای اجرای این مصوبه مشخص است. ما بسیاری از قوانینی که نظر مخالف در مورد آن ها داشته ایم را براساس تکلیف قانونی انجام داده ایم. در مورد این مصوبه نیز اگر مراحل قانونی خود را به طور کامل طی کند آن را اجرایی می کنیم و ما منتظر می مانیم که مسیر قانونی این موضوع طی شود.  

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در برخی از کشورها و اینکه برخی از کارشناسان معتقدند وزارت خارجه عملکرد قابل قبولی در بازگرداندن این پول های بلوکه شده به کشور نداشته است، اظهار کرد: ما کارشناس در کشورمان زیاد داریم و یکی از خوبی های کشور ما این است که همه کارشناس هستند.

وی تصریح کرد: آشنایان به موضوع بانک مرکزی و دیگر نهادها  می دانند که وزارت خارجه با چه دقتی در حال فعالیت در این زمینه است و اگر امروز مشاهده می کنید که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده این موضوع ناگهانی اتفاق نیفتاده است بلکه تمام ارکان و بخش های نظام در این ارتباط دست به دست هم داده اند و در این مسیر تلاش کرده اند.

خطیب زاده همچنین با بیان اینکه برخی از کشورها به خاطر تحریم های فراقانونی آمریکا و ترس‌شان از نوع واکنش آمریکا دچار سکته هایی در بازپرداخت بدهی های خود به ایران هستند، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از مجاری مختلف این موضوع را پیگیری می کند. ما به صورت خستگی ناپذیر این مسیر را ادامه می دهیم. در مورد برخی از کشورها به پیشرفت هایی رسیده ایم. در مورد برخی از کشورها اشکالاتی وجود دارد و همان طور که گفتم ما مسیر خود را در این زمینه ادامه می دهیم و فکر می کنیم مسیر درستی را با همکاری نهادهای دیگر در این حوزه در پیش گرفته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست یک ساعته خود با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گفت‌وگوی اخیر ظریف و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و برخی از ادعاهایی که توسط برخی از کشورهای اروپایی در مورد موضوع برجام مطرح می شود، گفت: موارد عدم پایبندی اتحادیه اروپا به برجام و تعهدات خود در رفع تحریم ها کاملا روشن است و به آن ها گفته شده است.

خطیب‌زاده خاطر نشان کرد: اینکه برخی فکر می کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست فشار حداکثری ضد ملت ایران طی کرد و نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند، از طرف دیگری که اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند می توانند به آن برسند، موضوعی است که کسی در تهران خریدار آن نیست.

وی افزود: دوستان ما در اروپا بدانند که آن ها در ابتدا باید برادری خود را ثابت کنند، به تعهداتشان عمل کنند و بعد ادعاهای دیگری را مطرح کنند و لیست بلندبالایی از عدم تعهد کشورهای اروپایی به تعهداتشان در برجام وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: ایران گفته است که اگر همه طرف های مقابل به تعهداتشان عمل کنند اقدامات کاهشی که ایران در چارچوب برجام انجام داده است برگشت پذیر است و ایران در قبال اجرای کامل تعهدات از سوی طرف مقابل تعهدات خود را نیز انجام می دهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اعتراض ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه اطلاعات محرمانه ایران از طریق برخی از کشورهای عضو این آژانس به رسانه ها درز پیدا می کند به موضوع مسئولیت آژانس در حفظ محرمانگی اسنادی که کشورها به این نهاد بین المللی ارائه می کنند اشاره کرد و افزود: این برای اولین بار نیست که اسناد به رسانه ها درز پیدا می کند. تمام اسنادی که به وسیله دولت ها در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده می شود محرمانه است و ما نه این بار بلکه چندین بار مسئولیت آژانس را در این زمینه متذکر شده ایم.

وی ادامه داد: متأسف هستیم که برخی از جریان های داخلی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال برهم زدن مسیر فنی بین ایران و آژانس هستند و آن ها این اقدامات را از قبل و بعد از سفر آقای گروسی به تهران انجام داده اند.

خطیب زاده ادامه داد: آقای گروسی و آژانس در این خصوص مسئولیت دارند و باید پاسخ دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می گویند خروج از NPT مغایر با برجام نیست و مسائلی که در این زمینه مطرح می شود، تأکید کرد: جامعه ایران یک جامعه چند صدایی است و بسیاری از افراد در رسانه ها و اندیشکده ها صحبت های خود را مطرح می کنند ولی سیاست اصولی نظام سیاستی است که نهادهای رسمی نظام اعلام می کنند.

وی گفت: ما عضو و پایبند به NPT بوده و هستیم و تا زمانی که عدم پایبندی مهم و جدی از سوی اعضا دیده نشود و تا زمانی که خطا و اشتباه راهبردی نبینیم همچنان به همکاری خود با آژانس ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در همین چارچوب بار دیگر تأکید کرد: وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی مجری تصمیمات عالی نظام است و ما در این چارچوب حرکت می کنیم.

خطیب زاده در ادامه صحبت های خود در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه ریاض با بازگشت آمریکا به برجام مشکلی ندارد ولی باید نگرانی های کشورهای منطقه از جمله عربستان نیز در این زمینه رفع شود، تصریح کرد: برخی دستپاچگی ها در برخی از کشورهای منطقه که تمام حیثیت و آبروی خود را گذاشته اند تا به نفع یک یا دو قدرت کنش گر خارج از منطقه و بر ضد منافع منطقه عمل کند دیده می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: پیام های متناقضی از این پایتخت ها شنیده می شود و به نظر می رسد که سیاست خارجی آن ها در چارچوب اصولی تعریف نشده است.

وی ادامه داد: توصیه ما به عربستان سعودی این است که به مشکلاتی که هر روز برای مردم خود، جهان اسلام و جهان عرب ایجاد کرده توجه کند و با بازگشت به مسیر درست این مسائل را حل کند.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: با فرافکنی مشکلات حل نمی شود، ریاض مسئول بسیاری از گرفتاری های عدیده در جهان عرب و منطقه است. مسئول جنگ و خونریزی در یمن است. بسیاری از مدارس تکفیری با پول های سعودی در حال کار کردن هستند و ریاض باید هر چه زودتر به این مسیر غلط پایان دهد. اصلاح این مسیر به نفع منطقه و عربستان است و مردم عربستان استحقاق سیاست های بهتری را دارند به جای اینکه تمامی نگاه حکام سعودی به دست های خون آلود برخی از کنش گران خارج از منطقه به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سفیر ایران در دوحه به تازگی در مراسمی در قطر با عنوان کشت زعفران شرکت کرده و دوره آموزشی در زمینه کشت پیاز زعفران توسط سفارت ایران  برگزار شده است و این موضوع با انتقادهایی در داخل کشور مواجه شده است، گفت: همکاری های ایران با قطر دارای ابعاد بسیار مختلف و وسیعی است. تمام اقدامات در چارچوب دستورالعمل هایی است که مشخص شده است و جزئیات آن پیش از این گفته شده است.

خطیب زاده ادامه داد: یکی از سیاست های اصولی ما در عرصه دیپلماسی اقتصادی حمایت از تولید داخلی و حمایت از حضور تولیدکنندگان داخلی در خارج از کشور و همکاری در حوزه های مختلف است. من فکر می کنم برخی از ابعاد این موضوع به نوع دیگری روایت شده است و جمهوری اسلامی ایران کاری نمی کند مگر با همکاری بین دستگاه های مختلف مسئول.

وی ادامه داد: البته در این خصوص یکسری نگرانی هایی مطرح شده که در حال بررسی است.

خطیب زاده افزود: روابط ایران و قطر طی چند سال اخیر ارتقا یافته و ما همچنان به این مسیر ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اهداف سفر فیصل مقداد وزیر خارجه جدید سوریه به تهران گفت: این اولین سفر خارجی وزیر خارجه جدید سوریه است و این نشان دهنده سطح روابط دو کشور است. روابط ایران و سوریه با هدف ایجاد آرامش و صلح و ثبات در منطقه است.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای توهم اینکه بتوانند قدرت را به سبک خود در سوریه تغییر دهند روزهای پر از رنج و دردی را به مردم سوریه تحمیل کردند و تکفیری ها را به آنجا اعزام کردند، ادامه داد: آمریکا به دنبال استفاده از از چاه های نفت سوریه بدون هیچ شرم و حیایی است. بخشی از سوریه اشغال شده است و ما همه باید تلاش کنیم که صلاح و ثبات در سوریه از طریق گفت و گوهای سیاسی و سوری سوری محقق شود.

وی تأکید کرد: ایران در کنار مردم سوریه است تا اینکه ایام بهتری برای مردم سوریه رقم بخورد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نظر وزارت خارجه در ارتباط با مصوبه مجلس با بیان اینکه این مصوبه هنوز به قانون تبدیل نشده و در حال طی کردن مراحل خود است، گفت: درباره مصوبه مجلس نظر رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای امنیت ملی و وزارت خارجه در دولت کاملا مشخص است. وزارت خارجه هم نظرات تخصصی خود را گفته است. ما موافق نبودیم که این نظرات تخصصی در مصوبه مجلس لحاظ نشود ولی مجلس مسیر کاملا مستقلی را رفته و براساس برداشت های خود مصوبه ای را داشته اند و اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود وزارت خارجه پایبند آن خواهد بود. البته بسیاری از ابعاد این قانون به سازمان انرژی اتمی باز می‌گردد.

خطیب زاده افزود: هم مصوبه فعلی مجلس و هم مصوبات قبلی که در شورای عالی امنیت ملی برای کاهش تعهدات برجامی تدوین شده است مشروط هستند و گام های کاهش تعهدات ایران تا روزی است که طرف های مقابل به تعهدات خود بازگردند. اگر اروپا و آمریکا تعهدات خود را اجرا کند ما ذیل برجام تعهدات خود را کامل مثل همیشه انجام می دهیم و این توازنی است که در برجام دیده شده است.

وی ادامه داد: برخی از گفته هایی شنیده می شود مبنی بر اینکه دولت منتخب آمریکا می خواهد به تعهدات برجامی آمریکا برگردد و روش قبلی خود را که مبتنی بر تروریسم اقتصادی ضد ملت ایران بود متوقف کند و روش غلطی که در پیش گرفته شده بود را اصلاح کند، امیدواریم اروپایی ها نیز به سال ها عدم پایبندی خود به برجام و تعهداتشان خاتمه دهند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد و همه طرف های برجام در مسیر درستی گام بردارند ایران نیز به عنوان یک کشور مسئول به آنچه که امضا کرده است پایبند خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه می خواهد از قانون جدید مجلس از ابزار چانه زنی با غرب استفاده کند، گفت: ما احتیاجی به چانه زنی جدیدی نمی بینیم، برجام نوشته است و احتیاجی به چانه زنی جدیدی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از تحولات سیاست خارجی کشور در طول یک هفته گذشته فرا رسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو را تبریک گفت و افزود: دانشگاه سرچشمه تحولات بنیادی و اساسی در جامعه است و این تحول خواهی، کمال جویی و عدالت خواهی سرلوحه حرکت های دانشجویی بوده است و انشاءالله فضای دانشگاهی کشور ما همچنان بالنده و رو به جلو باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین به سفر وزیر خارجه سوریه به تهران اشاره کرد و گفت: آقای فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه شب گذشته به دعوت آقای ظریف به تهران سفر کردند و امروز صبح با همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کردند.

وی خاطرنشان کرد: آقای فیصل مقداد در این سفر با رئیس جمهور و تعدادی دیگر از مقامات کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه وزیر خارجه آذربایجان به دعوت آقای ظریف به تهران سفر میکند و علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با رئیس مجلس، رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه روی کار آمدن دولت جدید آمریکا شاهد اظهار نظرهایی از سوی برخی از مقامات کشورهای اروپایی در ارتباط با برجام هستیم و اینکه برخی از مقامات این کشورها از جمله وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که باید در جریان مذاکرات با ایران علاوه بر موضوع هسته ای به برنامه های موشکی ایران و فعالیت های منطقه ای آن نیز توجه شود، تصریح کرد: موضع ایران درباره برجام تداوم دارد و بدون تغییر بوده است. ما برجام را مذاکره کردیم و سال های سختی مذاکره شد. برجام به تصویب رسید و در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت قید شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: همه آنهایی که با حقوق بین الملل آشنا هستند می دانند نه ایران چیزی را که یک بار در موردش مذاکره کرده دوباره در مورد آن مذاکره می کند و نه الزام آور بودن ۲۲۳۱ شورای امنیت که به برجام ضمیمه شده است با این نکات تغییر می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه در روزهای اخیر برخی از نکات از مقامات اروپایی شنیده می شود و ما امیدواریم که اروپایی ها جایگاه و ظرفیت خود را بشناسند و کف و سقف روابط شان را با ایران در نظر بگیرند ادامه داد: یکی از طرف هایی که در برجام به تعهداتش عمل نکرده اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بوده است. انتظار ما این است که آنها به واقعیت ها توجه کنند و باید بدانند که تهران در خصوص امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می کند. ایران به حقوق و مسئولیت های خودش به خوبی آشناست. ضمن اینکه همواره حقوق و مسئولیت های طرف مقابل را نیز یادآوری کرده است.

خطیب زاده تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران اصولی است، ما منافع خود را می شناسیم. منافع و دغدغه های مشروط داریم و طرف های مقابل را دعوت می کنیم که این موارد را رعایت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان و بحرین در اظهاراتی خواستار مشارکت در مذاکرات احتمالی ایران با دولت آینده آمریکا شده اند، گفت: برخی از کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشته اند که در دوران رئیس جمهوری که در حال خروج از کاخ سفید است به اهداف خود برسند، آنها پول مردم خود را خرج شرکت هایی کردند که شاید بتوانند از این طریق چند روزی برای خود امنیت بخرند و پایه امنیت خود را بر روی پایه های سست خارجی بنا نهادند و مشخص است که آنها کمی نگران هستند.

وی افزود: صدای رسای تهران خطاب به آنها این است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است، یک کشور بزرگ و تاریخی در منطقه است و مثل یک برادر بزرگ سعی کرده حتی خطای برخی از این کشورها را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: این کشورها باید جایگاه خود را بدانند و متوجه باشند که در چه حدی می توانند اظهار نظر کنند . این کشورها باید به اندازه ظرفیت خودشان اظهار نظر کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.