×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
مشکل تحریم خودرو در آینده نزدیک به طور اساسی رفع خواهد شد

تجارت گردان | مشکل تحریم خودرو در آینده نزدیک به طور اساسی رفع خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از تسنیم، رضا مظفری نیا در مصاحبه با رادیو گفت: هم اکنون ساخت حدود ۵۳ قطعه از قطعات خودرو که در داخل کشور ساخته نمی شد از سوی وزارت دفاع آغاز شده است.

وی همچنین با تاکید براینکه قطعات مزبور طی سال های متمادی با ارزبری بالا از کشورهایی مانند چین وارد ایران شده است، اظهارداشت: وزارت دفاع ساخت چنین قطعاتی را که شبکه خودروسازی توان ساخت آن را نداشت در دستور کار خود قرار داده است.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن اشاره به اینکه وزارتخانه مورد نظر باید نسبت به رفع مشکل تحریم خودرو که به دلیل قطعات مزبور به وجود آمده اقدام می کرد، اظهارداشت: هم اکنون ۲۰ قطعه از حدود ۵۰ قطعه مدنظر ساخته و به خودروسازان تحویل شده است.

وی در ادامه با اعلام این خبر که ساخت نمونه مهندسی تعدادی از قطعات هم در مراحل پایانی قرار دارد به آغاز ساخت تعداد محدود دیگری از این قطعات اشاره کرد.

مظفری نیا با بیان اینکه وزارت دفاع به لحاظ بهره مندی از متخصصان و زیر ساخت های آزمایشگاهی و صنعتی توان ساخت تمامی ۵۳ قطعه مزبور را داراست، ادامه داد: گرچه ساخت بخشی از این قطعات به زمان نیاز دارد اما در آینده ای نزدیک مشکل تحریم خودرو به کمک توانمندی های بخش دفاع به طور اساسی رفع خواهد شد.

وی افزود: فناوری های مورد نظر در تمامی محصولات تولیدی خودروسازان کشور از جمله سایپا و ایران خودرو قابل استفاده است در واقع فناوری های مدنظر چند منظوره و مشترک هستند.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن اشاره به اینکه وزارتخانه مزبور پیشنهاد ساخت یک موتور به روز را ارائه کرده است، گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار بالایی در ساخت موتورهای هوایی و زمینی وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون موتور دیزل از سوی وزارت دفاع ساخته شده است، اظهارداشت: وزارتخانه مورد نظر آمادگی خود را برای ساخت یک سیستم قوای محرکه شامل موتور، گیربکس و سیستم کنترل الکترونیک خودرو با مشارکت خودروسازان اعلام کرده است.

مظفری نیا ادامه داد: وظیفه ذاتی بخش دفاع نیروهای مسلح اینکه خود را برای مقابله با انواع تهدیدهای دشمنان مجهزبه سیستم های سلاح و تجهیزات کند تا ضمن فراهم شدن قدرت پاسخگویی مناسب، قدرت بازدارندگی افزایش یابد و کشور از تعرض دشمنان مصون نگه داشته شود.

وی همچنین گفت: سیستم های سلاح و تجهیزات پیشرفته دفاعی دارای دانش و فناوری نوینی بوده که در طول سال های جنگ و بعد از آن با تلاش دانشمندان و متخصصان حاصل شده چنین فناوری هایی می تواند در صنایع غیر دفاعی از جمله صنعت خودرو استفاده شود.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه افزود: سه ماه قبل از نوروز سال گذشته کشور دچار تحریم خودرویی شد و خودروسازان به وزارت دفاع مراجعه کردند تا از توانمندی‌های این وزارتخانه بهره گیری کنند.

وی اظهارداشت: وزارتخانه مورد نظر نسبت به درخواست خودروسازان اقبال نشان داد به طوری که هم اکنون توانمندی‌ های وزارت دفاع در اختیار خودروسازان قرار می گیرد.

مظفری نیا ضمن اشاره به اینکه دو خودروساز بزرگ کشور به این مسئله پی برده‌اند که توان داخلی که به ویژه در بخش دفاع به وجود آمده شعار نیست، ادامه داد: مسیر حرکتی موشک در فاصله دو هزار کیلومتر به فناوری هایی برای هدایت، کنترل و ناوبری مجهز است این در حالیست که الکترونیک کنترل یونیک خودرو ازهمین فناوری بهره گیری کرده و با اعمال تغییرات جزئی در حال تولید و تحویل به خودروسازان است.

وی افزود: این مسئله زمین گیر کردن صنعت خودرو را به طور اساسی رفع کرد علاوه بر این فناوری های مرتبط با ایربک و انواع سنسورهای مرتبط با حفظ دما و اکسیژن موتور در حال ساخت است که نمونه مهندسی این قطعات تحویل خودروسازان داده می شود تا پس از تائید، قطعات مدنظر تولید شود.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان یادآور شد: انتظار می رود وزارتخانه مزبور تا دو ماه آینده با بهره گیری از توانمندی های خود یاری رسان خودروسازان باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.