×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳
مصاحبه با مدیر استانی بانک صنعت و معدن استان سمنان در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این مدیریت

این استان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است و در صنایع شیمیائی، خودروسازی و قطعه سازی، داروئی، صنایع سلولزی، صنایع نساجی و چرم دارای مزیت اقتصادی می باشد؛ همچنین از نظر تنوع مواد معدنی یکی از مناطق غنی کشور به شمار می‌آید و معادن فعال استان را ذغال‌سنگ، کرومیت، گچ، نمک، سیلیس، سولفات دوسود، دولومیت،‌ پتاس، خاک‌های صنعتی، مس، سرب، روی، بوکسیت، منگنز، گوگرد، فسفات و غیره تشکیل می‌دهند و از این نظر دارای ظرفیت مطلوبی برای سرمایه گذاری می باشد.
بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با مریم شاهی مدیر استانی و رئیس شعبه سمنان در خصوص راهکارهای استفاده از ظرفیت های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت ها و مزیت های اقتصادی آن، روند اجرای طرح های تولیدی این استان به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱- در راستای تحقق شعار سال”تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” چه برنامه هایی دارید؟
بانک صنعت و معدن در استان همواره در ارائه تسهیلات و خدمات به صنایع و حمایت از تولید در راستای رونق اقتصادی کشور پیشگام بوده و در سال جاری نیز برای عملیاتی شدن منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق این شعار راهبردی با برخورداری از کارشناسان مجرب استان و با شناسائی واحدهای تولیدی و مجموعه هایی که نیاز به حمایت و همراهی بیشتری دارند با در اولویت قراردادن واحدهای تولیدی که در اشتغال زایی و تولید ناخالص داخلی نقش پر رنگ تری دارند از ابتدای سال اقدامات لازم را با هدف تسهیل در فرآیند های اعطای تسهیلات و ارائه خدمات جهت حمایت بیشتر از آنها برنامه ریزی و اجرا نموده است.

۲- مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال ۱۴۰۰ چیست؟
مهمترین استراتژی بانک در استان به عنوان تنها بانک تخصصی در حوزه صنعت و معدن ارائه خدمات کامل بانکی و تامین مالی جامع شرکت های تولیدی مولد ، صادراتی و دانش بنیان در کوتاهترین زمان ممکن است. به عبارتی پاسخگویی به نیاز واقعی صنعتگران در زمان و مکان مناسب. ضمناً این بانک تلاش دارد در سال جاری با اجرای کامل امکانات بانکداری شرکتی و استفاده از بسترهای الکترونیک در راستای بانکداری دیجیتال خدمات مناسب تری را ارائه نماید.

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
در سال گذشته اعتماد ارزشمند هیات مدیره، معاونین و مدیران محترم ارشد بانک و همچنین تلاش های آگاهانه و دلسوزانه تمامی همکاران استان، منجر به رشدی قابل توجه در بسیاری از شاخصها و گزینه های مورد نظر بانک گردید که در ادامه به بخشی از آنها اشاره خواهد شد:
الف : ضمن تسهیل و تسریع در کلیه فرآیندهای اجرایی با تامین و تخصیص منابع ارزان قیمت برای واحدهای تولیدی (استفاده حداکثری از منابع بند الف تبصره ۱۸ در استان ، منابع صندوق توسعه ملی ، سایر منابع ) تمرکز ویژه ای بر حفظ اشتغال واحدهای فعال و راه اندازی طرح هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند صورت گرفته است و خوشبختانه این بانک موفق به کسب مقام اول در بین بانکهای استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید و بند الف تبصره ۱۸ گردیده است.
ب : با تامین مالی و راه اندازی طرح های سرمایه گذاری ثابت در استان همگام با رسالت اصلی بانک صنعت و معدن موفق به کسب جایگاه نخست در بخش سرمایه گذاری ثابت در بین بانکهای استان گردید.
ج : در کلیه پارامترهای بانکی به خصوص صدور ضمانتنامه ( رشد ۸۰۰درصدی ) و افزایش متوسط منابع (رشد ۵۲ درصد ) و پرداخت تسهیلات ، قرارداد و … موفق به کسب رتبه برتر با توجه به پتانسیل استان گردیده است.
د : ریسک اعتباری استان در سال ۱۳۹۹ به زیر %۱ کاهش یافته که ناشی از توجه و دقت ویژه در انتخاب و تعامل با مشتریان استان می باشد.

۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
در شرایط تحریم افزایش تولید راه حل گریز از شرایط موجود می باشد تا بتوان از فرصت تحریم ها برای خودکفایی در بخش های مختلف استفاده کرد. قطعاً بانک صنعت و معدن با گره گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی و تسهیل و تسریع در روند تامین سرمایه همگام با سیاستهای کلان کشور نقش مهمی را در این زمینه داشته است. همچنین با عزم صنعتگران استان در ایجاد خطوط تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی و سایر تجهیزات لازم، این بانک نیز در جایگاه خود با حمایت به موقع نسبت به تامین مالی تعدادی از واحدهای مزبور برای مقابله با بیماری کرونا اقدام نموده است.
از سوی دیگر تلاش شد تا حداکثر استفاده از خدمات الکترونیکی در بانک صورت گیرد که این امر منجر به کاهش مراجعات حضوری مشتریان گردید و همزمان با رعایت کامل نکات بهداشتی در شعب و اولویت حفظ سلامت مشتریان و همکاران، تاکنون تنها یک نفر از همکاران به بیماری کووید مبتلا و خوشبختانه %۹۶ از همکاران با مشکلی مواجه نگردیده اند.

۵- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
خوشبختانه بانک صنعت و معدن در سال های اخیر موفق به جذب تعداد زیادی از برترین تولید کنندگان در شعب بانک گردیده است. به نظر می رسد با توسعه روزافزون فناوری تنها با تکیه و تاکید بر افزایش خدمات نوین بانکداری( متناسب با نیاز واحدهای تولیدی )منجر به کسب امتیاز ویژه جهت افزایش و جذب سپرده های مشتریان فعلی و جدید خواهد شد که این بانک را متمایز از سایر بانکها خواهد کرد.
این بانک در استان سمنان سعی دارد با به کارگیری فناوری مدرن درصنعت بانکداری، اجرائی نمودن طرح مشتری محوری با داشتن مهارت نیروی انسانی و با پیروی از سیاستهای اعتباری و راهبردی سال جاری اقدامات موثرتری را در استان به نتیجه برساند.

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
لیستی از بنگاههای اقتصادی مشمول این طرح، تهیه و با هماهنگی اداره بازاریابی و بانکداری شرکتی اطلاعات و نیازهای مشتریان گردآوری شده است و با برگزاری جلسات حضوری با مدیران واحدها و شناسایی نیاز آنها و ارائه بسته های خدماتی ، اعتباری ، تسهیلاتی به مشتریان و متناسب با امکانات موجود در دستور کار می باشد.

۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
در عصر کنونی عواملی که منجر به توفیق بانک در جذب سپرده ها در فضای رقابتی فعلی می گردد استفاده از فناوری اطلاعات، بازاریابی و مشتری مداری به معنای واقعی آن و پرهیز از شعار زدگی می باشد. بانک نیز با بهره مندی از نیروهای انسانی تحصیل کرده و با دانش بالا می تواند ارتباط دائمی با مشتریان و بازار داشته باشد و در نهایت با تسریع در امور و رضایت مشتریان سپرده های مازاد در دسترس صنعتگران را به عنوان منابع در اختیار داشته باشد. قطعاً این مهم با ارائه خدمات بهتر و متنوع تر در بخش IT ، افزایش مهارت نیروی انسانی شعب ، تنوع و کیفیت خدمات بانکی مطلوب، محیط داخلی و محل استقرار مکانی بانک، به نحو مطلوب تری تحقق خواهد یافت.

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
طی سال ۹۹ به ۱۵ طرح ثابت به مبلغ ۱٫۳۳۵ میلیارد ریال و ۱۷۷ طرح تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ ۱۱٫۰۲۷ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت گردیده است.

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
طی سال ۹۹ تعداد ۶ طرح با میزان سرمایه گذاری ۳٫۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۳۳۰ نفر در زمینه طرحهای فولادی ، پلیمری ، شیمیائی ، فرآوری معدن و صنایع خودرو سازی ایجاد گردیده است.

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
تعداد ۹ طرح با حجم سرمایه گذاری ۴٫۷۰۰ میلیارد ریال و میزان پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و پیش بینی اشتغال بیش از ۴۵۰ نفر در دست اجرا می باشد.

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان سمنان به دلیل برخورداری از موقعیت های استراتژیک و توانمندی های اقتصادی و دسترسی به بازارهای هدف به یک قطب صنعتی تبدیل شده است و با ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی بزرگ و متوسط و کوچک از سهم بالائی در توسعه صنعتی کشور برخوردار گردیده است. به عنوان نمونه در بخش صنعت، سمنان در حوزه قطعه سازی و خودرو سازی یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود. در بخش معدن نیز به برخورداری از ذخائر غنی و متنوع معدنی و وجود ۴۲ کانسار معدنی از ۷۲ کانسار موجود در کشور و رتبه ها ی اول در ذخیره و تولید گچ و نمک در کشور می باشد که استان سمنان را یکی از قطب های اصلی معدن در کشور نموده است . توسعه صنایع کوچک با تاکید بر پیوند با صنایع بزرگ مادر و شکل گیری خوشه های صنعتی در صنایع شیمیائی خودروسازی و قطعه سازی و داروئی با توجه به موقعیت مناسب منطقه و همجواری با قطب صنعتی تهران می تواند از اهداف بلند مدت توسعه استان باشد.

۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
در حال حاضر ریسک مطالبات غیرجاری بانک در استان کمتر از یک درصد می باشد که اعتبار سنجی دقیق و انتخاب صحیح مشتریان از مهمترین عوامل موثر در کاهش ریسک اعتباری استان می باشد. پرداخت حد اعتباری سرمایه در گردش و رصد فعالیت و رضایت مشتریان در طول سال باعث جلوگیری از غیرجاری شدن مطالبات بانک می باشد.

۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
یک عنصر کلیدی در استراتژی های اخیر بانک ، افزایش درآمد از طریق اخذ کارمزدها می باشد که همانگونه که در موارد قبل نیز بیان شد موفقیت کنونی بانک ها در این مورد صرفاً در گرو ایجاد تعامل و رضایت مشتریان می باشد که امید است بتوان با ارائه خدمات مطلوب، شفاف، بی وقفه و استفاده بهینه از خدمات الکترونیک بتوان به شکل شایسته ای به این مهم نیز دست یافت.

۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
با توجه به اینکه متوسط تجربه و سوابق کاری همکاران برخی شعب در برخی موارد بالاتر از میانگین بانک می باشد لذا به نظر می رسد حسن اعتماد هیات مدیره محترم بانک در افزایش سطح اختیارات کاملاً منطقی بوده و نتیجه کار نیز مؤید این موضوع می باشد و خوشبختانه با حسن اعتماد موجود به همکاران این استان در ستاد، تعامل بسیار مطلوبی در انجام کلیه امور وجود دارد. تسریع در روند بررسی و پاسخگویی در برخی امور مربوط به این استان توسط همکاران ستاد مورد درخواست می باشد.

۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
آنچه کاملاً مشهود است در سنوات گذشته تعامل بسیار خوبی با مقامات استانی توسط بانک صنعت و معدن برقرار شده به گونه ای که در خصوص بنگاههای صنعتی که در زمره مشتریان بانک نیستند نیز جهت یافتن راهکار از این بانک مشورت گرفته می شود. همچنین انتخاب مدیر استان به عنوان یکی از اعضای خبره بانکی و یکی از اعضای کمیته بهره وری استان مؤید این موضوع می باشد.

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
قطعاً فقدان نیروی انسانی کارآمد با انگیزه و دارای دانش روز برابر است با از دست دادن مشتریان بالفعل و بالقوه بانک، زیرا همکاران در صف با نوع برخورد و نگرششان توانایی جذب مشتریان جدید برای کل مجموعه را دارا می باشند. بدیهی است چنانچه عملکرد نیروی صف نادرست، به دور از آگاهی و غیر حرفه ای باشد نه تنها مشتری جدید جذب نخواهد شد بلکه مشتریان اعتباری فعلی نیز از بانک مهاجرت خواهند نمود.
لذا بسیار حائز اهمیت است که مدیریت ارشد بانک بر افزایش مهارتهای فنی و ارتباطی همکاران و بر فرآیند جانشین پروری تمرکز ویژه مبذول نماید.

۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
افزایش بهره وری و دسترسی به موفقیت ها در استان صرفاً با همکاری تنگاتنگ تمامی همکاران میسر گردیده است. بدیهی است تصمیماتی که با مشارکت و رضایت همکاران اتخاذ می شود از حمایت و پشتیبانی بیشتری برخوردار بوده و لذا همکاران در تصمیم هایی که خود در آن نقش داشته اند تعهد بیشتری نشان می دهند که منجر به اجرای بهتر امور خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.