×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مصرف سوخت نیروگاه‌ها ۲۵ میلیون لیتر کاهش داشته است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، آرش کردی، مدیرعامل توانیر در نشست تخصصی مدیران صنعت برق و انرژی که در سالن اجتماعات وزارت نیرو با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، ۹۸ هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع برق احداث و ۵۳ هزار مگاولت آمپر پست‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع برق جدید نصب خواهد شد.

کردی با اشاره به اینکه در این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به موضوع مدیریت مصرف برق شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای نصب ۶ میلیون کنتور هوشمند با تمرکز بر ۱۵ درصد مشترک پرمصرف برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل توانیر همچنین از طرح پیش خرید در بخش خانگی و تجاری نیز به عنوان دیگر برنامه توانیر در دولت سیزدهم یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در عین حال نسبت به جایگزینی تجهیزات برقی فرسوده پرمصرف با کم مصرف نیز اقدام خواهد شد که می‌تواند باعث رونق اشتغال در کشور و کاهش مصرف برق شود که در مجموع با اجرای سه محور مذکور، ۱۰ هزار مگاوات مدیریت مصرف انجام خواهد شد.

کردی با بیان اینکه طرح‌های مدیریت مصرف، پروژه محور و قابل اندازه گیری می‌شود، اضافه کرد: ساختار نظارتی دقیق منطبق بر الزامات کنترل پروژه‌ها تعریف شده است که در نهایت به مدیریت نقدینگی به صورت هدفمند و تخصیص کارای منابع منجر می‌شود.

وی همچنین به برنامه‌های کوتاه صنعت برق برای عبور موفق از زمستان امسال نیز اشاره کرد و گفت: بر این اساس کاهش مصرف سوخت معادل از ۲۳۰ میلیون واحد به ۲۰۵ میلیون واحد از برنامه‌های اجرایی شده به شمار می‌رود.

کردی ادامه داد: کاهش روشنایی معابر، پارک‌ها و جاده‌های بین شهری به میزان ۳۰۰ مگاوات که باعث کاهش ۱.۵ میلیون لیتری مصرف سوخت می‌شود، کاهش مصرف انرژی ادارات و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز که باعث کاهش روزانه ۳ میلیون لیتر سوخت می‌شود و به مدار آمدن خط دوم ترکمنستان و افزایش واردات از این کشور که باعث کاهش روزانه یک میلیون لیتری سوخت می‌شود از دیگر برنامه‌های صنعت برق برای زمستان امسال به شمار می‌رود.

مدیرعامل توانیر همچنین از افزایش راندمان نیروگاه‌ها با آرایش بهینه تولید و جابه جایی زمانبندی تعمیرات نیروگاه‌ها و اخذ تولید بیشتر از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به میزان ۲۰ هزار مگاوات ساعت با ظرفیت کاهش ۵ میلیون لیتری سوخت در روز و برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف سوخت صنایع با هماهنگی وزارت صمت را از دیگر برنامه‌ها برای گذر موفق از پیک زمستان امسال نام برد و اظهار امیدواری کرد: با انجام این برنامه‌ها بتوان از زمستان امسال با موفقیت و بدون محدودیت عبور کرد.

کردی در عین حال به برنامه نصب کنتورهای هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به بار مصرفی در پیک، ۷۵ درصد از کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی و واحدهای مصرفی مشترکان دیماندی (صنعتی، تجاری و اداری) نصب و ۲۵ درصد نیز در واحدهای مشترکان پرمصرف تجاری و خانگی مجتمع و مشترکان خانگی تجاری کوچک نصب خواهد شد که از این محل می‌توان تا ۱۰ هزار مگاوات بار پیک را مدیریت کرد.

مدیرعامل توانیر همچنین از دیگر برنامه‌های صنعت برق برای جمع آوری مراکز استخراج غیرمجاز سخن گفت و یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۵ هزار و ۸۰۰ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف و از این طریق بیش از ۲۲۲ هزار دستگاه ماینر جمع آوری شده است که این مراکز برقی معادل یک نیروگاه هزار مگاواتی مصرف می‌کردند.

کردی با اشاره به تاکید وزیر نیرو در خصوص توسعه حضور صنایع بالای ۵ مگاوات در بورس و انجام معاملات دوجانبه گفت: در حال حاضر ۲۱ درصد از معاملات مشترکان صنعتی بالای ۵ مگاوات در بورس انرژی و ۲۴ درصد به صورت قراردادهای دوجانبه انجام می‌شود که باید برای افزایش این میزان و کاهش سهم دولت در این میان تلاش شود.

وی از ترانزیت برق به عنوان فرصت مغفول مانده یاد کرد و افزود: بر این اساس می‌توان از ترانزیت برق وارداتی به کشورهای همجوار در فصول کم بارش و سرد استفاده و در فصول گرم نسبت به تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور از محل تهاتر هزینه ترانزیبت با انرژی دریافتی اقدام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.