×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مطالبه‌گری توام با حمایت صاحبنظران از مدیریت تأمین اجتماعی، ارزشمند است

 به گزارش تجارت گردان به نقل ازاداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مهدی کرباسیان در ششمین جلسه از سلسله نشست های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با عنوان آینده نگاری منابع تامین اجتماعی، وصول مطالبات و پایداری منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برگزار شد افزود: حمایتی که سازمان تامین اجتماعی از دولت و مجلس دریافت کرده است نیز ارزشمند است و زمینه ارتقاء خدمات این سازمان را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خوبی از سوی دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده است، افزود: دو تا از شرکت‌هایی که اخیرا گرفته‌اند، تحت مدیریت من بوده است و شهادت می‌دهم که شرکت‌های خوبی دریافت شده است. تعامل موجود در مجموعه خانواده تامین ارزشمند است و موفقیت مدیرعامل سازمان با حمایت شرکای اجتماعی و تعامل مناسب با نمایندگان مجلس بدست آمده است.

وی با بیان اینکه در دولت نیز در زمانی که من مدیرعامل بودم مرحوم آیت الله هاشمی همواره حمایت می‌کردند و همیشه در بحث کارگران حامی ما بودند، ادامه داد: موضوع دیگر اینکه من در زمان مدیریت در تامین اجتماعی هر چهار ماه یک بار خدمت مقام معظم رهبری می رسیدم و درباره این سازمان گزارش میدادم و ایشان حمایت بسیار خوبی از سازمان داشتند.

کرباسیان تاکید کرد: درباره منابع مالی باید بپذیریم که بخشی از کاهش درآمد در سازمان ناشی از رکود است که مستقیما به درآمد تامین اجتماعی اثرگذار است و امیدواریم که دولت سیزدهم با حمایت رهبری و مجلس بتواند کشور را از رکود خارج کند و در چرخه رونق قرار گیرد تا وضعیت این سازمان نیز بهتر شود و البته پرداخت بدهی دولت نیز تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: عدم استفاده از تجربه گذشته از مشکلات کشور است و در تامین اجتماعی باید به این موضوع توجه شود و از تجربیات گذشته استفاده بیشتری شود.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: اولویتها و مسائل جاری سازمان تامین اجتماعی را باید برای وزیر آینده به دقت معرفی کنید تا وزیر رفاه و رئیس جمهور جدید آشنایی بیشتری با تامین اجتماعی داشته باشند و گزارش جامع و کامل به وزیر و رئیس جمهور ارائه دهید تا در آینده قابل استفاده باشد.

کرباسیان گفت: احیای شورای عالی تامین اجتماعی نیز نکته مهمی است و جایگاه شورای عالی تامین اجتماعی با هیات امنا فعلی تفاوت زیادی دارد. در شورای عالی ممکن است در مواقعی نظرات دولت در تامین اجتماعی اجرا نشود اما فعالیت اثربخش این شورا قطعا به نفع کشور و سازمان تأمین اجتماعی است.

کنشگران سیاسی و اجتماعی باید حقوق تأمین اجتماعی را مطالبه کنند

علی اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: نظام بودجه‌ریزی کشور و برقراری حقوق و مزایا در کشور عادلانه نیست و مبتنی بر چانه‌زنی انجام میشود، همانطور که در ابتدای برنامه ششم توسعه شاهد بی‌عدالتی بودیم.

بسطامی ادامه داد: دولت‌ها از سالهای ۵۶ و ۵۷ دیون خود را به تامین اجتماعی نداده‌اند و آنهایی که در روزهای سخت کار و تلاش می‌کنند و در اقتصاد کشور نقش آفرین هستند باید حق خود را دریافت کنند و همه کنشگران سیاسی و اجتماعی باید حقوق این عزیزان را مطالبه کنند.

وی اظهار کرد: اینکه دولت بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی بدهکار است بر کسی پوشیده نیست و ۴۵ میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه تحت پوشش این سازمان هستند.

بسطامی تاکید کرد: ما برای افزایش پرداختی دولت به تامین‌اجتماعی پافشاری فراوانی کردیم چرا که دریافت این منابع حق مسلم تامین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق پیشنهاد ما ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود که در چند مرحله کاهش یافت و به ۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در دولت جدید نیز اگر به دنبال عدالت هستیم باید از تامین اجتماعی شروع کنیم. وزیر آینده کار و سازمان تامین اجتماعی باید دست در دست هم دهند و برای ارتقا خدمات به جامعه تحت پوشش این سازمان اقدام کنند.

بسطامی تاکید کرد: همه ما در قبال تامین اجتماعی وظیفه داریم و مطالبه بر حق بازنشستگان تامین اجتماعی را با صدای رسا پیگیری میکنیم. ما قول میدهیم همراه باشیم. دولت جدید نیز همه در کنار هم برای خدمت به این جامعه شریف تلاش کند و کارگران نیز باید دولت را در این مسیر هدایت کنند.

اقدامات سالاری در تأمین اجتماعی ماندگار است

علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: بعد از ۱۲ سال دوندگی و پیگیری ما متناسب سازی حقوق بازنشستگان از منابع تامین اجتماعی شروع شد. با توجه به شرایط کشور و کرونا منابع حق بیمه تامین اجتماعی کم شد اما با این شرایط با تلاش دکتر سالاری متناسب سازی نیز انجام شد. دکتر سالاری کارنامه قابل دفاعی در تامین اجتماعی دارند و این در تاریخ تامین اجتماعی باقی می‌ماند.

وی ضمن تبریک روز خانواده و تکریم بازنشستگان؛ اظهار کرد: ما هر سال پیاده روی خانوادگی برگزار میکردیم ولی امسال شرایط دیگری داریم و البته در این شرایط نیز این روز را نباید فراموش کنیم.

بیات با بیان اینکه تامین منابع مالی یک چالش مهم برای صندوقهای بازنشستگی و تامین اجتماعی است و زنگ خطر این موضوع از چند سال پیش به صدا درآمده است، بیان داشت: پرداخت دیون دولت به سازمان باید طبق برنامه مشخص و مدون باشد و سازمان بتواند از این منابع به درستی استفاده کند. تامین اجتماعی تعهدات گسترده ای در قبال جامعه دارد و از مجلس و دولت نیز انتظار داریم که به این سازمان توجه کنند. امسال مجلس انقلابی به تامین اجتماعی کمک کرد و ما انتظار داریم که این حمایت ادامه یابد.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته ۸۵هزار فقره وام ۷میلیونی به بازنشستگان دادیم که از محل منابع تامین اجتماعی است؛ افزود: لایحه دو فوریتی دائمی شدن متناسب سازی در دستور کار مجلس است و ما انتظار داریم که به خواست و مطالبه ما در این لایحه توجه شود.

بیات با بیان اینکه وضعیت کرونا در کشور به شدت افزایش داشته است افزود: بیمارستان‌های تامین اجتماعی درگیر کرونا هستند و خدمات بسیار خوبی به جامعه ارائه میدهند.

دولت ماهیانه ۴۲۰۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار می‌شود

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تهران گفت: از سال ۵۴ که سازمان تأمین اجتماعی فعلی شکل گرفته است، به مرور شرایطی ایجاد شده است که دولت پرداخت بخشی از حق بیمه را بر عهده گرفته و همواره با بدهی دولت به تامین اجتماعی مواجه هستیم.

وی افزود: اگر بدهی دولت‌ها به موقع به تامین اجتماعی پرداخت شده بود ارزش واقعی امروز این دارایی یک تریلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

دهقان کیا با بیان اینکه در سال جاری دولت ماهیانه ۴۲۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار می‌شود، گفت: دولت این پول را پرداخت نمی‌کند درحالی که اگر کارفرمایی بدهی خود را پرداخت نکند برخورد جدی با او می‌شود و تامین اجتماعی توان وصول منابع دارد اما در برابر دولت چنین کاری نمی تواند انجام دهد.

وی تصریح کرد: دولت باید قوانین مصوب مجلس را به درستی اجرا کند. در طرح تحول سلامت دولت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است و منابع متعددی برای اختصاص به حوزه درمان تعریف شده است اما دریغ از یک ریال که از این منابع به تامین اجتماعی اختصاص دهند.

دریافت مطالبات از دولت و متناسب‌سازی اقدامات ارزشمند سالاری است

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: برای عبور از چالش عدم تعادل منابع و مصارف باید از نظرات متخصصین تامین اجتماعی استفاده شود.

صادقی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، خدمات بسیار خوبی در سازمان تامین‌اجتماعی شاهد بوده‌ایم، بیان داشت: دریافت مطالبات از دولت و افزایش وام بازنشستگان و متناسب‌سازی اقدامات ارزشمندی است که در دوره دکتر سالاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نگاه دولت نسبت به تامین اجتماعی باید تغییر کند، ادامه داد: دولت باید تعهدات خود را در قبال تامین اجتماعی ایفا کند اما دولتها در طول تمام سال‌های بعد از انقلاب سعی در عدد سازی و گریز از تعهدات در قبال این سازمان تامین اجتماعی دارند.

صادقی  با بیان اینکه احیای شورای عالی تامین اجتماعی نیز از ضروریات است، تصریح کرد: اصلاحات پارامتریک همراه با گفتگوی اجتماعی برای ماندگاری سازمان تامین اجتماعی لازم است و باید در دستور کار قرار گیرد.

شورای عالی تامین اجتماعی باید احیا شود

محمد اشرفی، دبیر کانون کارکنان بازنشسته تأمین اجتماعی گفت: هیات امنا نمی‌تواند جایگزین شورای عالی تامین اجتماعی شود و این سازمان باید با مشارکت سه جانبه اداره شود. در شرایط فعلی دولت که بزرگترین بدهکار به سازمان تامین اجتماعی است، حاکم بر این سازمان شده است و این شرایط باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه هیات امنا براساس رقابتبا نگاه سیاسی در یک مقطع خاص ایجاد شده است، گفت: هیات امنا برای سایر صندوق‌های بیمه‌ای است و تامین اجتماعی باید تحت نظر شورای عالی تامین اجتماعی قرار گیرد.

اشرفی با تأکید بر اینکه تامین اجتماعی متعلق به مردم است، اظهار داشت: جایگاه و نقش شرکای اجتماعی در این سازمان باید محفوظ بماند و تامین اجتماعی قطعا باید مستقل از دولت باشد و دولت تعهدات خود را در قبال این سازمان انجام دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.