×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
معاملات الگوریتمی جای انسان در بورس را می‌گیرند

تجارت گردان | معاملات الگوریتمی جای انسان در بورس را می‌گیرند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، رضوی، معاون اجرایی سازمان بورس در مراسم افتتاح مسابقات الگوریتم سازمان بورس اظهار کرد: معاملات الگوریتمیک روشی برای سفارش ها با استفاده از دستورهای معاملات از پیش برنامه ریزی شده با استفاده از اطلاعات پایه و حجم معاملات است.

او ادامه داد: این نوع از معاملات به این دلیل توسعه یافته اند تا از مزایای سرعت و پردازش اطلاعاتی ناشی رایانه ها در مقایسه با افراد معامله شود. رایج ترین معاملات عبارت هستند از درصد حجم معاملات، قیمت میانگین موزون حجمی، قیمت میانگین موزون زمانی و … است.

رضوی تاکید کرد: معاملات الگوریتمی یعنی؛ به جای انسان یک یا چند الگوریتم در رابطه بامعاملات تصمیم های هوشمند می گیرند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: سابقه استفاده از کامپیوتر برای ثبت سفارش در بازار های مالی به دهه هفتاد میلادی و بورس نیویورک برمی گردد.

او گفت: این نوع معامله ها به شکل گسترده توسط تامین سرمایه ها، صندوق های باز نشستگی، صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های پوششی که نیاز به اجرای تعداد زیادی سفارش با انجام سفارشات با سرعت بالا دارند، قابل انجام است.

رضوی بیان کرد: معاملات الگوریتمیک با عنوان سیستم های معاملاتی خودکار هم شناسایی می شوند.

او گفت: این سیستم ها دارای راهبرد های معاملاتی از قبیل معامله گری جعبه سیاه و معامله گری کمی هستند که شدیدا به فرمول های ریاضی پیچیده و برنامه های کامپیوتری سریع وابسته هستند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این قبیل سیستم ها راهبرد هایی شامل بازار سازی، دامنه سازی بین بازارها، آربیتراژ، سفته بازی به روش هایی از قبیل دنبال کردن روند را به کار می گیرند. بخش زیادی از این الگوریتم ها در گروه معاملات با بسامد بالا قرار می گیرد، که با گردش بالا و نسبت های بالا ی سفارش به معاملات شناخته می شوند.

وی ادامه داد: معاملات الگوریتمی و معاملات با بسامد بالا به تغییرات شدید در زیر ساخت های بازار سرمایه منجر می شوند و هدف نهایی آن ها افزایش نقد شوندگی بازار است.

این مقام مسئول ابراز کرد: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از معاملات سهام در ایالات متحده و ژاپن به وسیله نرم افزار های الگوریتمیک انجام می شود، در حالی که این رقم در هند به عنوان یک کشور در حال توسعه به ۴۰ درصد و در چین به ۳۰ درصد می رسد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در ایران نیز معاملات الگوریتمی در سال های اخیر مورد استقبال و حمایت نهاد ناظر قرار گرفته و خوشبختانه در مسیر توسعه قرار دارد. یکی از راه های تشویق سرمایه گذاران به استفاده از این سامانه و فرهنگ سازی عمومی استفاده از بستر مسابقات است.

وی تصریح کرد: اهداف برگزاری مسابقات الگوریتمی را می توان، تلاش در جهت رسیدن به استاندارد های جهانی، مشارکت بیشتر نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات و مالی در بازار سرمایه، گسترش و بسط مفاهیم نوین بازار سرمایه به جامعه، معرفی فرصت های شغلی فعالان حوزه معاملات الگوریتمیک در سطح کشور، معرفی قابلیت های نرم افزاری و ابزار های معاملاتی نوین به افراد جامعه، ارتقای دانش حرفه ای فعالان بازار سرمایه، آزمون نقاط ضعف و قوت معاملات الگوریتمیک توسط نهاد ناظر پیش از فراگیر شدن آن و کشف استعداد در بین علاقه مندان دانست.

رضوی افزود: از مهمترین نتایج توسعه معاملات الگوریتمی جلب مشارکت تنوع زیادی از متخصصان اعم از ریاضیات، آی تی، رشته های مختلف مدیریت، روانشناسی، مهندسی صنایع و دیگر تخصص ها است و با حضور جوان تر ها در این جرگه اتفاقی مبارک و میمون رخ خواهد داد.

وی در پایان تصریح کرد: آینده بازار سرمایه با توسعه ارتباطات بین الملل همراه است و توسعه معاملات الگوریتمی بخشی از الزامات این کار است. توسعه معاملات الگوریتمی را می توان، در راستای توسعه اقتصاد هوشمند ارزیابی کرد، که از برنامه های اساسی وزارت اقتصاد و دولت جمهوری اسلامی به شمار می رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.