×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
معاون وزیر ارشاد: مردم را اقناع نکردیم

تجارت گردان | معاون وزیر ارشاد: مردم را اقناع نکردیم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از تسنیم، هشتمین نشست کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای با عنوان “دولت، رسانه‌ها و اعتراضات بنزینی” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره جزئیات اجرای این طرح و نحوه اطلاع‌رسانی آن توضیح داد: جریان رسانه به دلیل تحول در بخش فناوری تبدیل به جزء لاینفکی از زندگی انسانها شده است اما موضوع بنزین، موضوع بسیار مفصلی است و در یک بحث کوتاه قابل بررسی نیست. من اردیبهشت سال ۹۸ وارد معاونت مطبوعاتی شدم و از همان ابتدا کارگروه‌هایی برای موضوعات اطلاع‌رسانی تشکیل دادم که اغلب رسانه‌های اصلی کشور عضو این کارگروه‌ها هستند و تقریبا از تیرماه موضوع اطلاع‌رسانی در خصوص بنزین را در دستور کار این کارگروه‌ها قرار دادیم و درخواست داشتیم که رسانه‌ها درباره موضوع بنزین کارهای رسانه‌ای خود را آغاز کنند. زیرمجموعه‌ها، قاچاق، مصرف بی‌رویه و قیمت سوخت بود.

وی افزود: همه به این موضوع اعتقاد داشتند که نحوه مصرف سوخت در کشور درست نیست و زمینه‌چینی‌ها برای تغییر در الگوی مصرفی و قیمتی صورت گرفته بود. اما بحث  معیشتی باعث شد موضوع بنزین بیشتر به چشم بیاید. 

خدادی گفت: ما از قبل به رسانه‌ها به صورت خصوصی درباره افزایش قیمت بنزین اطلاعاتی داده بودیم و آنها یک، دو روز قبل در جریان جزئیات این طرح قرار گرفته بودند، اما با توجه به مصوبه شورایعالی امنیت ملی اعلام هرنوع خبر از جانب رسانه‌ها ممنوع بود.

وی افزود: اعلام هر نوع خبر مختصات خود را دارد، اما من به شخصه درباره گرانی بنزین و نحوه اطلاع‌رسانی آن تصمیم‌گیر نبودم. البته این را هم باید در نظر بگیریم از قبل یک پیشینه اطلاعاتی نسبت به خبر منعکس شده داشتیم و جریاناتی که باعث صف بستن مردم پشت پمپ بنزین‌ها شده بود باعث شد  با این پیشینه تصمیم مذکور گرفته شد.

معاون مطبوعاتی تصریح کرد: تنها بخشی از اعتراضات به موضوع بنزین برمی‌گشت و بخشی دیگر با معیشت مردم در ارتباط بود. اعتراض حق مردم است و طبیعی است به دنبال چنین رویدادی شاهد واکنش‌های اعتراضی هم باشیم کما اینکه در دو سال گذشته هم اعتراضات کامیونداران و یا هپکو را هم داشته‌ایم و اعتراض چیز تازه‌ای در کشور نیست. من فکر نمی‌کنم اگر این موضوع زودتر اطلاع‌رسانی می‌شد تغییری در واکنش‌ها ایجاد می‌کرد. آیا تنها مشکل این اتفاقات عدم اطلاع‌رسانی درست و به موقع بود؟ من به چنین چیزی اعتقاد ندارم.

وی خاطرنشان کرد: ما در مدل‌های ارتباطی دچار اختلال هستیم و این موضوع ربطی به دولت کنونی ندارد. مدل‌های ارتباطی ما دچار نقص است و مسئولان ما عادت دارند به جای ارائه اطلاعات سازمانی تنها اطلاعات را به صورت شفاهی بیان می‌کنند که این اشتباه است.

خدادی افزود: ما منکر اختلالات اطلاع‌رسانی نیستیم اما باید این را هم قبول کنیم که جامعه تحت تاثیر اخبار است و این موضوع بر سایر مشکلات تاثیر می‌گذارد وگرنه چطور است که یک خبر می‌تواند بازار ارز را با مشکل روبرو کند. همین مشکل در موضوع گران شدن بنزین هم وجود داشت. ما درست مردم را اقناع نکردیم وگرنه راحت‌تر این اتفاق را می‌پذیرفتند چون بنزین و سهمیه‌بندی آن تصمیم منطقی بود اما با ورودش به سبد معیشتی مردم مشکلات و فشار را زیاد کرد و در نهایت منجر به اعتراض شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در واکنش به برخی انتقادات نسبت به عملکرد دولت در اطلاع‌رسانی گرانی بنزین گفت: این راحت است که همیشه انتقاد کنیم و تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم اما من با وجود اطلاع از شرایط جلسه به این دلیل حضور پیدا کردم که باب گفتمان و بحث در این موضوع باز شود با وجود اینکه تصمیم‌گیر نهایی نبودم.

وی افزود: ما در مورد گرانی بنزین باید شرایط کشور را هم در نظر بگیریم. همین طور که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود به دنبال اغتشاش در ایران هستیم ما هم باید آماده این فشارها می‌بودیم اما در این جلسه تمام ابعاد موضوع قابل بررسی نیست حالا بگذارید خروجی‌اش بشود، نقص من یا امثال من. اما شما هم پیشنهاداتی ارائه بدهید و خود را جای مسئولان تصمیم‌گیر بگذارید.

خدادی ادامه داد: بله قطعا مشکلاتی وجود داشت و من این مشکلات را انکار نمی‌کنم اما در حوزه رسانه هم اقناعی صورت نگرفت. حتی اگر اقناع هم صورت می‌گرفت ممکن است اعتراضی وجود داشته باشد کما اینکه هر جای دنیا که بنزین گران می‌شود اعتراضاتی را به همراه دارد.

وی در مورد مشارکت رسانه‌ها در این تصمیم خاطرنشان کرد: ما رسانه ترسو، رسانه بی‌خاصیت و رسانه بی‌هویت در کشور نداریم اما شاید آنها هم راه حلی برای نحوه اطلاع‌رسانی نداشتند حال دانشگاه‌ها بیایند و پیشنهاد راه حل بکنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: هیچ کس از اتفاقاتی که افتاده راضی نیست، اما هنر ما باید این باشد که مانع از تکرار اشتباه شویم. من تنها کاری که از دستم برمی‌آمد این بود که رسانه‌ها را در انعکاس اخبار محدود نکنم و هر رسانه عملکرد خودش را داشته است اما ما هم در این قالب توصیه‌هایی می‌کنیم اما در نهایت تصمیم با رسانه‌هاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.