×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
مقابله با کرونا در گرو بسیج ملی است

سیدیعقوب موسوی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: کرونا به عنوان یک پدیده همه‌گیر در مقیاس جهانی و داخلی باعث معضلات متعددی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی جهان شده است. اکنون نیز از نظر میزان انتقال و قدرت سرایت افزایش یافته و بنابراین مراقبت و احتیاط‌های اجتماعی به مراتب بیش از موج اول و دوم ضروری‌ است.
وی ادامه داد: بخشی از این مراقبت اجتماعی مستلزم مشارکت اجتماعی، مداخله دولت و مدیریت مراکز رسمی کشور نظیر ستاد ملی مقابله با کرونا و نهادهای زیر مجموعه است.    
موسوی افزود: بخشی از این مراقبت اجتماعی اما متوجه مردم است؛ به عبارت دیگر، شهروندان می‌توانند یک عامل اساسی در جلوگیری، کنترل و سرکوب این ویروس بوده و نقشی پیشگیرانه ایفا می‌کنند.
به گفته این جامعه‌شناس، تقویت احساس مسئولیت و آگاهی از عوارض عمومی این بحران (که به مراتب بیش از عوارض فردی مسبب آسیب است) هم یک عامل موثر در مدیریت این بیماری محسوب می‌شود.
موسوی خاطرنشان کرد: اکنون اطلاعات بهداشت و سلامت در سطح قابل‌ توجهی توسط رسانه‌های داخلی و خارجی در حال انتشار است و بنابراین مقابله براساس اصول پیشگیرانه (منع تجمعات و رعایت ضوابط بهداشتی و…) نیز به سهولت محقق می‌شود.
وی یادآور شد: برانگیختگی احساس تعهد و مسئولیت‌پذیری به منظور مشارکت فوق‌العاده همگانی هم نیازمند اعلام یک بسیج ملی در کشور است. این بسیج ملی به مفهوم تعطیلی بلندمدت برخی مراکز دولتی و خصوصی، مشاغل و البته تامین معیشت این کارکنان است.
موسوی افزود: یک کمیته نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور تفهیم نقش مردم در بسیج ملی باید راه‌اندازی شود، شاخص‌ها و گلوگاه‌های محل اشاعه این ویروس را مشخص کند و برای کنترل وجلوگیری راهکار ارائه دهد.
وی تصریح کرد: مشارکت جمعی با حضور در همه مراکز اداری و تجاری و… به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق نمی‌شود و باید با پیشگیری از هر نوع تجمع انسانی تحت عناوین جشن‌های مذهبی، ملی، باستانی و اعتقادی و… اتفاق افتد.
کشور در یک تعطیلات اعلام نشده قرار گرفته است
این استاد دانشگاه تاکید کرد: برخی محدویت ‌های پیشگیرانه در بازه‌های زمانی معینی اعمال شد، اما تداوم نیافت؛ این محدودیت‌ها باید ادامه داشته باشد. در حال حاضر به اعتقاد من، کشور در یک تعطیلات اعلام نشده قرار گرفته است.
عضو هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران همچنین اظهار داشت: امروز همه ما در مقابل بازماندگان قربانیان کرونا و تک‌تک شهروندان جامعه مسئول بوده و باید ضوابط پیشگیرانه را رعایت کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.