×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ممنوعیت صادرات، بازار را در اختیار رقبا قرار می‌دهد/ قاچاق صادرات داریم

تجارت‌گردان – ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: در مورد صادرات محصولات کشاورزی مباحث حاشیه‌ای مطرح شد. الان فلفل ایران به روسیه و کیوی به هند هم صادر می‌شود. تجارت و صادرات فقط مربوط به اقتصاد نیست و عوامل دیگر مانند حضور در بازارهای بین‌المللی نیز روی آن اثر دارد. وقتی در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشیم باید حواسمان به رقبا باشد و اشتباه نکنیم. مسئله در بازارهای جهانی حتی در سطح سنت است، هر سنت ممکن است کسی را از بازار حذف کند علاوه بر این باید به کیفیت و علائق بازار هم توجه شود.

وی افزود: در حال حاضر ما برای ۳۰۰ میلیون نفر محصول کشاورزی و صنایع غذایی تولید می‌کنیم. ۸۵ میلیون نفر که برای داخل است و مابقی برای کشورهای پیرامونی است. عراق، افغانستان و بخشی از پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس کشاورزی به این محصولات هم نیاز دارند. البته چه به صورت رسمی و چه به صورت قاچاق محصولات غذایی و کشاورزی ما به این کشورها صادر می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: معمولا از قاچاق واردات صحبت می‌شود اما متاسفانه ما در اقتصاد خود به دلیل تصمیمات گاها ناپخته‌ای که انجام می‌شود با پدیده‌ای به نام قاچاق صادرات هم مواجه هستیم. ما با دام مازاد مواجه هستیم که باید صادر شود، دولت هم در مورد آن مصوبه داده اما شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که امکان صادرات را سلب می‌کند.

وی اضافه کرد: یک مشکل اساسی ما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، خودتحریمی است که بیشتر از تحریم‌ها به ما آسیب می‌زند. در مورد فلفل که برگشت خورد، سازمان غذا و دارو توپ را به زمین حفظ نباتات می‌اندازد و این سازمان هم بالعکس گردن سازمان غذا و دارو می‌اندازد، وقتی هم که باهم جمع می‌شوند توپ را در زمین صادرکننده می‌اندازند که صادرکننده رعایت نکرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به مشکلات صادرات کیوی گفت: برای صادرات کیوی به امارات، این کشور از ما گواهی بهداشتی نمی‌خواهد و صادرکنندگان کالا را به صورت قانونی به امارات، صادر کردند. از امارات با همان شپشکی که داشته صادرات مجدد به هندوستان شده است، هندوستان می‌داند که امارات درخت کیوی ندارد و منشا آن ایران است پس در نتیجه آن را به ایران برمی‌گرداند. وقتی از سازمان حفظ نباتات دلیل آن را می‌پرسیم؛ می‌گوید کشور امارات گواهی بهداشتی نمی‌خواهد. حرف ما این است که کشور امارات نخواهد اما  شما باید به عنوان نهاد حاکمیتی این گواهی را صادر کنید و حواستان به محصولات کشاورزی کشور باشد. صادرکننده می‌خواهد هرچه سریع‌تر کالای خود را صادر کند اما وظیفه حاکمیتی در بسیاری از موارد فراموش می‌شود.

وی با بیان میزان پیش‌بینی صادرات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال بیش از ۸ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم. سال گذشته این مقدار حدود ۸٫۳ میلیارد دلار بوده است. اگر این رقم با صادرات صنایع غذایی جمع شود؛ پیش‌بینی می‌کنیم که صادرات محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع وابسته به حدود ۱۱ میلیارد دلار برسد. صادرات این محصولات کاهش یا افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته نخواهد داشت.

قاسمی در ادامه اضافه کرد: حواشی ایجاد طبیعتا روی بازار تاثیر منفی خواهد گذاشت و نمی‌توان شکی در آن داشت. ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف باعث شده که این حواشی به وجود بیاید و باید جلوی آن گرفته شود.

وی متذکر شد: دوستان در وزارت جهاد کشاورزی ماجرای جدیدی مبنی بر تمدید ماهانه صادرات گوجه فرنگی را شروع کرده‌اند. به نظر می‌رسد هیچ یک از این آقایان کار تجاری نکردند چراکه برای داشتن یک بازار باید سال‌ها در آن کار کرد یک تصمیم نابجا مثل ممنوعیت صادرات، زمین در اختیار حریف قرار می‌گیرد. ماده ۲۳ قانون احکام دائمی تاکید کرده برای تنظیم بازار نباید جلوی صادرات گرفته شود، این نص صریح قانون است ولی گویا دوستان در وزارت جهاد کشاورزی این قانون را مطالعه نکرده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.