×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود در روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای در مذاکرات وین گفت: هیئت جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از تهران، پیشنهادات خود را در خصوص موضوعات باقی مانده به صورت مکتوب ارائه داد. آنچه که مسلم است در چارچوب گفت‌وگوها همه تحریم‌ها فارغ از برچسب‌های زده شده و ناهمخوان با تعهدات طرف مقابل و مانع انتفاع اقتصادی از برجام باید مرتفع شود؛ این جزء اصول ما بوده و تا امروز هم پیگیری شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است؛ البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است. اما تعداد موضوعاتی هم که باقی مانده است، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند.

وی گفت: اگر به نقطه‌ای برسیم که طرف مقابل تصور کند از خطوط قرمز خود و منافع مردم و حقوق مردم عبور می‌کنیم یا به هر دلیلی به توافق نرسیم، هیچ‌گاه با حقوق مردم بزرگ ایران مصالحه نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما هنوز منتظر تصمیماتی هستیم که اروپا و آمریکا باید بگیرند و ما هنوز آن اراده را در آنها ندیدیم.

اظهارات سران رژیم صهیونیستی همواره ضد دیپلماسی و ایجاد جنگ روانی بوده است

خطیب‌زاده درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد توافق احتمالی در وین گفت: مخاطب آنچه که سران رژیم صهیونیستی می‌گویند، واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی است. مبنای اظهارات آنها همیشه ایجاد جنگ روانی برای تاثیرگذاری در پایتخت‌ها و اقدامات ضد دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما به حرف‌های آنها نه توجهی داریم و نه مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد. مخاطب آنها شما نیستید و مردم بزرگ ایران از اینکه مخاطبان‌ها چه کسانی هستند آگاه هستند. آن‌ها از متحدین خود باج‌خواهی می‌کنند که سال‌ها این باج‌خواهی را انجام دادند.

برگشت‌پذیری سریع برنامه‌های ایران، مهم‌ترین تضمینی که در مذاکرات وین آن را اعلام کردیم

وی همچنین در مورد نامه ۲۵۰ نماینده مجلس به رئیس جمهور در مورد اخذ تضمین از آمریکا در مذاکرات وین، گفت: نمایندگان ملت در مجلس می‎دانند که مذاکره کنندگان ملت در وین با چه دقت و سختی در حال مذاکره هستند تا حداکثر خطوط تعیین شده در شورای عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده سازی شود. تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است. 

خطیب‌زاده افزود: تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آنها ابتکارات و طرح‌هایی بوده است. درباره تضامین اقتصادی گفت‌وگوها به صورت ویژه  و به سختی در جریان است.یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و آن برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران است .به میزانی که آنها نتوانند تضامین واقعی ارائه کنند، تضمین ذاتی که جمهوری اسلامی ایران پیگری کرده حتماً با کیفیت بهتری باید حفظ و پیگیری شود و این تضمینی است که ملت بزرگ ایران و نمایندگانشان می‏توانند اطمینان داشته باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان، گفت: همکاران من در عربستان سعودی می‌دانند هر گفت‌وگو و مذاکره‌ای برای ثمربخش بودن، دو پایه‌ اصلی دارد؛ یکی استمرار و دیگری اراده واقعی در اطراف مذاکره برای رسیدن به نتایج خوب از گفت‌وگوها. اگر این دو در همکاران ما در عربستان هر چه زودتر تجمیع شود، یعنی هم استمرار و هم اراده واقعی برای رسیدن به نتایج خوب از گفت‌‏وگوها، شاهد گفت‌وگوهای ثمربخش خواهیم بود.ما همواره با همه مشکلات و اختلافات آمادگی داشتیم با همسایه خود در خلیج فارس گفت‌وگو داشته باشیم و اگر تاریخ دور پنجم قطعی باشد شرکت خواهیم کرد.

وی در خصوص اقدام استرالیا در قرار دادن حماس در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: این استفاده ابزاری از برخی مفاهیم کلیدی در روابط بین‌الملل و استانداردهای دوگانه در به کارگیری واژه‌ها و به خدمت گرفتن این مفاهیم بنیادین در دستور کار سیاسی برخی احزاب و دولت‌ها، مهمترین ضربه را به این‌ مفاهیم زده است.حماس امروز بیشترین نماینده را در پارلمان فلسطین دارد و نماینده غالب مردم در ساختار حکومتی فلسطین است و اینکه استرالیا تصمیم بگیرد در ظلم آشکارِ چند دهه‌ای در کنار ظالم قرار بگیرد و در کنار رژیم آپارتاید قرار بگیرد، تصمیم تاریخی است که مردم هیچگاه فراموش نخواهند کرد. بعید می‌دانم هیچ آزاده‌ای در استرالیا به این تصمیمات سیاسی نگاه کند و ببیند ذره‌ای از شرافت سیاسی در آن وجود دارد. همه متوجه هستند با چه جهت گیری‌هایی چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

خطیب‌زاده درخصوص سفر هیأت ایرانی به کره جنوبی و رایزنی‌های انجام شده؛گفت: هیأت جمهوری اسلامی ایران به درخواست طرف کره‌ای، بعد از ملاقات معاون وزیر خاجه کره با آقای باقری در وین، به سئول رفت. همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیستیم. متاسفیم دولت کره جنوبی به مسئولیت قطعی خود، نگاه شکلی دارد و مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره‌ مسدود است، هیچ موضوعی فراتر از این را در دستورکار دو کشور قرار نمی‌دهیم.
البته فرآیندها در جریان است و هیچ فرآیندی را متوقف نکردیم و دولت کره بداند ما این روزها را فراموش نخواهیم کرد.

انگلیس باید بدهی‌های خود به ملت ایران را بپردازد

وی درخصوص بدهی انگلیس به ایران اظهار داشت:گفت‌وگوها مجدداً با انگلیس درخصوص بازپرداخت بدهی انجام شده و سفرهایی بوده و در این سفرها جزییات آن مجدداً و برای چندمین بار نهایی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امروز منتظر عملیاتی کردن این توافقات هستیم. دولت انگلیس بارها نشان داده که نمی شود مطمئن بود، آنچه توافق شده را در شب توافق اجرا ‌کنند. بدهی قطعی دارند و باید آن را به ملت ایران بپردازند و متاسفانه این فرایند طولانی بیش از حد ملال‎آور شده است.

وی در مورد حق آبه هیرمند نیز اظهار داشت: برای ما یکی از مهمترین سنجه‌های مسئولیت پذیری هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان، حق آبه است. آنچه در کلام گفته می‌شود آبی به ایران نرسیده و این را به عنوان عمل غیرمسئولانه در پرونده هیأت حاکمه فعلی افغانستان ثبت کردیم. 

خطیب‌زاده درخصوص مذاکره مستقیم با آمریکا اظهار داشت: بارها آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم را درخواست کردند و می‌خواهند برخی موضوعات را در گفت‌وگوهای مستقیم با ما مطرح کنند. دولت ترامپ نیز عین این درخواست را از ما می‌کرد و برداشت قطعی ما این بود که مثل سایر کارهای نمایشی ترامپ یک نمایش زرد است که به اهداف سیاسی خود برسد.

وی افزود: امروز به صورت غیرمستقیم Non-Paper موارد متعدد را با آمریکا رد و بدل می‌کنیم. نمی‌شود آمریکایی‌ها، با سیاست‌های یکسان نتایج متفاوتی را ببینند. اگر نتایج متفاوتی را میخواهند ببینند، طبیعی است که اقدام متفاوتی را باید انجام دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.