×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
منسوجات ایرلید، تکنولوژی جاذب

«ایرلید» اصطلاحی است که به نوع خاصی از منسوجات نبافته اشاره دارد و ممکن است با وجود اهمیت و مزایایی که دارد کمتر اسم آن شنیده شده باشد. منسوجات ایرلید نوعی پارچه نبافته خشک هستند که از پراکندگی الیاف در جریان هوا و متراکم کردن آن از طریق فشار هوا ساخته می‌شوند. برخلاف پارچه‌های بافته‌شده که در ساخت آنها نخ‌ها به‌هم پیوند می‌خورند. مواد ایرلید ساختاری شبیه تار دارند و برای تولید مواد منسوج بسیار جاذب، نرم و انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود و گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده گسترده در محصولات مراقبی بهداشتی، لوازم پزشکی ویژه، لوازم نظافت صنعتی و سایز زمینه‌هاست. در واقع فرآیند تولید ایرلید تحت دمای بالا و بدون آب صورت می‌گیرد و همین مسأله مقاومت آن را بالا می‌برد و قابلیت جذب مایعات را تا درصد بسیار بالایی افزایش می‌دهد و همین نکته در کنار ویژگی‌های دیگر، آن را تبدیل به یکی از مواد مصرفی مطمئن برای تولید محصولات بهداشتی مراقبتی کرده است.

ایرلید طی چه فرآیندی ساخته می‌شود؟

تولید منسوجات ایرلید در سه مرحله کلیدی اتفاق می‌افتد که شامل تهیه فیبر، تشکیل بافت و همگن‌سازی بافت می‌شود:

تهیه و تحویل فیبر: رول‌های خمیر مخصوص، به الیاف جداگانه الیاف‌زدایی می‌شوند و عدل‌های الیاف باز می‌شوند تا امکان حمل و نقل به خط تولید برای تشکیل پارچه فراهم شود.

تشکیل بافت: الیاف مجزا بر روی یک تسمه خلاء قرار می‌گیرند تا یک بافت تشکیل دهند.

همگن‌سازی بافت: بافت به وسیله پیوند حرارتی، پیوند شیمیایی و یا ترکیبی از روش‌های تجمیع در پارچه نهایی ادغام می‌شود.

این فرآیند تولید، یک پارچه نان‌وون را ایجاد می‌کند که بسیار کاربردی است و اغلب در مواقعی که نیاز به جذب مایع وجود دارد، استفاده می‌شود.

چرا باید در تولیدات بهداشتی از لایه‌های ایرلید استفاده کرد؟

جذب بالا: مواد ایرلید می‌توانند مایعات را تا چندین برابر وزن خود جذب کنند.

نرمی و انعطاف‌پذیری: پارچه‌های ایرلید فوق‌العاده نرم هستند و می‌توانند به راحتی با اشکال و فرم‌های مختلف سازگار شوند.

پایداری: برخلاف فرآیندهای پرمصرف آب که در تولیدات سنتی استفاده می‌شود، فرآیند ایرلید که اساساً بر هوا متکی است، باعث کاهش قابل توجه انرژی و مصرف بیش از حد آب در مسیر تولید می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که فناوری ایرلید از الیاف چوب طبیعی ساخته شده است، این ماده به‌عنوان یک ماده زیست تخریب‌پذیر شناخته می‌شود.

قابل سفارش‌سازی: افزودنی‌هایی مانند پلیمرهای سوپرجاذب، عطرها یا مواد ضدباکتریایی را می‌توان به ‌راحتی در طول تولید در مواد ایرلید ادغام کرد.

مقاومت: ایرلید در برابر خیسی، رطوبت و حلال‌ها قوی و بادوام است.

ایمنی: لایه‌های ایرلید ایمن و غیرسمی هستند.

تمام ویژگی‌هایی که از آن‌ها صحبت شد نشان می‌دهند که چرا منسوجات ایرلید می‌توانند انتخاب مناسبی برای تولید محصولات بهداشتی همچون نوار بهداشتی، دستمال مرطوب و دستمال‌های رومیزی باشند. برای نمونه در ایران شرکت پنبه‌ریز که یکی از برندهای مجموعه وطن‌زرین است در تولید یکی از محصولات نوار بهداشتی خود به‌نام «دایموند» از تکنولوژی ایرلید استفاده می‌کند که در عین نازک بودن نوار بهداشتی، جذب فوق‌العاده‌ای را به ویژگی‌های محصول اضافه می‌کند.

*******

درباره گروه وطن‌زرین

گروه صنعتی وطن زرین با چهل سال قدمت با استفاده از آخرین و مجهزترین فناوری‌های روز دنیا تا کنون موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ده‌ها سایت تولیدی و خدماتی، در چهار دسته متنوع کسب و کار شده است.

  • صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG)
  • صنعت آبزی پروری
  • فروش مستقیم
  • صنعت IOT

 حوزه‌های فعالیت ناهمگون، تعدد کسب و کار ، گستره جغرافیایی و توجه به مولفه‌های توسعه پایدار موجب شده تا فرصت‌های مناسبی برای توانمنـدسـازی جامعه، کسب تجربه‌های نو و توسعه توانمندی‌های فردی کارکنان ایجاد شود.

گروه وطن‌زرین مفتخر است که پس از تلاش‌های مداوم تیم رهبـری و کارکنان شـایسته خود، رهبری بازار را در بخش‌های تولید غذای آبزیان و محصولات سلولزی در اختیار دارد و با استفاده از منابع موجود و کارکنان پـرتلاش، در جهت دستیابی به مـوفقیت‌های بیشتر و رسالت جهانی خود در حرکت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.