×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
مهاجرت رمال‌ها به فضای مجازی

رمال و فالگیرها همواره تنها راه کسب درآمد خود را عوام فریبی دانسته و در این میان افراد ساده لوح به راحتی فریب آن ها را خورده و جیب آن ها را پر می کنند اکنون که این راه کسب درآمد به فضای مجازی رفته همچنان عده ای مشتریان ثابت آن ها بوده، فریب خورده و افراد سودجو نیز از این ساده لوحی سوء استفاده می کنند.

فالگیری و رمالی برای برخی از افراد سودجو و فرصت طلب به کسب ‌و کار پر درآمدی در اینترنت تبدیل شده است به گونه ای که بارها و بارها شاهد آن هستیم که پرونده های بسیاری در این زمینه تشکیل شده و هشدارهای لازم داده شده اما همچنان رمالی در فضای مجازی قربانی می گیرد.

رمال ها با ادعای اینکه با علوم غریبه آشنا بوده و وسیله‌ای برای ابراز قدرت خداوند هستند یا با ادعای دانستن علم رمل و خبرداشتن از مجهولات عالم و خیر و شر، عوام را فریب می دهند. آن ها با ادعای‌های دروغ از اعتقادات مردم سوءاستفاده کرده و از آن ها اخاذی می‌ کنند.

در پرونده هایی که در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده و تجربه نشان می دهد،  افرادی که در زندگی خود درماندگی حس کرده و نمی‌توانند با تدبیر، مشکلاتی از جمله بیماری، فقر، سرقت شدن مال، ترس و وحشت را حل کنند به رمال و فالگیر روی می‌آورند. فال و فال‌گیری نیز شیوه دیگری از فریب دادن مردم است.

از آن جایی که فالگیری و رمالی علاوه بر دنیای واقعی در فضای مجازی نیز جرم شناخته شده، پلیس  با مرتکبان آن برخورد قاطع و قانونی می‌ کند. این در حالی است که اکنون رمالی و فالگیری به فضای مجازی مهاجرت کرده و بسیاری از پرونده ها در پلیس فتا تشکیل می شود. در این گزارش به نمونه هایی از پرونده هایی که در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده است، اشاره می شود: 

دستگیری رمال اینترنتی شمال کشور

سرهنگ سامع خورشاد رئیس پلیس فتا استان مازندران از دستگیری رمال اینترنتی در شمال کشور خبر داد و گفت:  متهم با درج و انتشار آگهی رمال و فالگیری در فضای مجازی، پس از جلب اعتماد و سوءاستفاده از سادگی قربانیان با دادن وعده های دروغین و امید واهی با دریافت مبالغی هنگفت، اقدام به کلاهبرداری از افراد می کرد.

وی افزود: طی‌ رصدهای مستمرکارآگاهان پلیس فتا مازندران درفضای مجازی، کانالی در شبکه اجتماعی موردشناسایی قرار گرفت و مشخص شد شخصی با درج آگهی دعانویسی، طلسم و رمال اقدام به تجویز و ارسال بسته های مصرفی در قبال دریافت مبالغ می کرد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: با اقدامات فنی وتحقیقات خاص پلیسی متهم به هویت معلوم در یکی از شهرهای استان‌ مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مراجع قضایی، متهم توسط پلیس فتا شهرستان بهشهر دستگیرو به همراه ادله های دخیل در ارتکاب جرم، به پلیس فتا بهشهر انتقال داده شد.

سرهنگ خورشاد افزود: در بازجویی های اولیه متهم منکر هرگونه بزه ارتکابی می شد اما پس از مواجه شدن با دلایل، مستندات و مدارک جمع آوری شده از سوی کارشناسان ضمن اعتراف به بزه ارتکابی، انگیزه خود را کسب منافع مالی بیان داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: متهم با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی و اغفال کاربران، پس از دریافت مبالغی از آن‌ها با گفتن جملات و اطلاعات معمولی از کاربران، آن‌ها را فریب داده و مدت‌ها با این شگرد کلاهبرداری می‌کرد.

دستگیری رمال کلاهبردار 

 سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو رئیس پلیس فتا استان زنجان از شناسایی و دستگیری متهم دعا نویس و رمال خبر داد و گفت: این متهم با درج و انتشار آگهی رمال و فالگیری در فضای‌ مجازی، پس از جلب اعتماد و سوء استفاده از سادگی قربانیان با دادن وعده‌های دروغین و امید واهی با دریافت مبالغی هنگفت، اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کرد.

وی افزود: طی رصدهای مستمر کارشناسان پلیس فتا زنجان در فضای مجازی، کانالی در شبکه اجتماعی تلگرام  موردشناسایی قرار گرفت و مشخص شد شخصی با درج آگهی دعانویسی، طلسم و رمال اقدام به تجویز و ارسال بسته‌های مصرفی در قبال دریافت مبالغ هنگفت می‌نماید.

آدینه لو ادامه داد: با اقدامات فنی و تحقیقات خاص پلیسی متهم به‌هویت معلوم در یکی از استان‌ها مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مراجع قضایی، متهم توسط کارشناسان پلیس فتا زنجان دستگیر شد به همراه ادله‌های دخیل در ارتکاب جرم، به پلیس فتا استان انتقال داده شد. در بازجویی‌های اولیه متهم منکر هرگونه بزه ارتکابی می‌شد ولی پس از مواجه شدن با دلایل، مستندات و مدارک جمع‌آوری شده از سوی کارشناسان ضمن اعتراف به بزه ارتکابی، انگیزه خود را کسب منافع مالی بیان داشت.

زن خانه داری که با انگیزه کسب در آمد رمال شد

سرهنگ علی جمالی رئیس پلیس فتا ایلام از شناسایی و دستگیری زن جوانی که اقدام به کلاهبرداری از شهروندان با ترفند رمالی و فالگیری در فضای مجازی می‌کرد، خبر داد و گفت: پس از مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا استان و طرح شکایت با موضوع کلاهبرداری از وی در فضای مجازی پرونده‌ای در این پلیس تشکیل شد و موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. با بررسی‌ها و تحقیقات مقدماتی از شاکی مشخص شد که وی از طریق فضای مجازی با انتشار دهنده یک آگهی که ادعای حل مشکلاتی مانند بیکاری، ازدواج، طلاق، افزایش مهر، محبت و دیگر مشکلات را می‌کرد، ارتباط برقرار کرده است.

وی ادامه داد: با انجام اقدامات فنی و تخصصی پلیسی متهم که یک زن ۳۰ ساله خانه دار بود مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مراجع قضایی دستگیر شد.  متهم در مواجهه با مستندات موجود ضمن اعتراف به جرم ارتکابی، انگیزه خود را بیکاری و کسب منافع مالی عنوان کرد که در نهایت پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی داده شد.

کلاهبرداری ۶۰ میلیون ریالی یک رمال و فالگیر در اینستاگرام

سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا استان مرکزی از دستگیری فردی که از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام در قالب فالگیری و رمالی از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، در تحقیقات تخصصی کارشناسان این پلیس خبر داد و گفت: با شکایت فردی مبنی بر کلاهبرداری ۶۰ میلیون ریالی یک رمال و فالگیر از او در اینستاگرام، پیگیری پرونده در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت که برای برخی ادوات جادویی و کمیاب پس از برقراری ارتباط با مدیر صفحه فالگیری و بیان مشکلات زندگی شخصی خود، در طول دو ماه و طی سه مرحله مبلغ ۶۰ میلیون ریال به‌حساب اعلام‌ شده از سوی مدیر پیج اینستاگرامی پرداخت کرده و دیگر این شخص پاسخگوی پیگیری‌های او نبوده است.  موضوع در رصد کارآگاهان این پلیس قرار گرفت و مأموران در تحقیقات و تجسس‌های خود توانستند متهم را که ساکن یکی از استان‌های دیگر بود، شناسایی کنند.

این مقام انتظامی اضافه کرد: پس از هماهنگی با مراجع قضایی متهم به دادسرا معرفی و با پیگیری‌های صورت گرفته، وجه مورد کلاهبرداری به‌حساب شاکی پرونده عودت داده شد.

جرم رمالی و فالگیری چه تعریفی دارد؟

در ابتدا باید گفت که در متون قانونی، به وضوح نمی‌توان تعریفی از جرم رمالی و فالگیری سنتی یا رایانه‌ای یافت. به همین خاطر عمده موضوع جرم رمالی و فالگیری حول جرم کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع قابل پیگیری است. در واقع زمانی که جرم رمالی و فالگیری محقق می‌شود، امکان پیگیری حقوقی بر اساس جرم کلاهبرداری یا تحصیل مال نامشروع است چرا که رمال و فالگیر با فریب و تقلب توانسته است اموال فرد را از دست او خارج کند.

در خصوص جرم کلاهبرداری، ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری اظهار می‌دارد که هر فردی از راه حیله و تقلب مردم را فریب دهد و به وسایل مختلف یا با عناوین مجهول آن ها را بفریبد و مالی از آن ها کسب کند، کلاهبردار بوده و علاوه بر رد مال (پس دادن مال و وجه) از یک تا هفت سال حبس و جریمه نقدی نیز در انتظار وی خواهد بود.

همچنین براساس ماده ۲ این قانون هر فردی مال یا وجهی را از طریق نامشروع کسب کند، مجرم بوده و علاوه بر رد مال (پس دادن مال و وجه)، به مجازات سه ماه تا ۲ سال حبس یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آورده محکوم می‌شود. جرم رمالی و فالگیری در واقع مصداقی از کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع بوده و مجازات جرایم اشاره شده را در پی دارد.

براساس ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای، مجازات کلاهبرداری رایانه‌ای (رمالی و فالگیری رایانه‌ای)، رد مال به صاحب آن و همچنین حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از ۲ تا ۱۰ میلیون تومان یا هر دوی مجازات‌ها، خواهد بود.

یک‌ سوم اپلیکیشن‌های اندرویدی فال‌گیری بدافزار هستند

سرهنگ دوم علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا می گوید: در برخی مواقع طالع بینی و فالگیری در فضای مجازی می‌تواند به قیمت سرقت اطلاعات تمام شود. با توجه به اینکه سرقت اطلاعات خصوصی و کاری کاربران یکی از مهم‌ترین اهداف مجرمان سایبری می‌باشد لذا لازم است کاربران گرامی با دقت و هوشیاری بیشتری در فضای مجازی فعالیت داشته باشند.  فضای مجازی، فرصت ارتباط‌گیری با طیف گسترده‌ای از مردم، انجام تبلیغات مختلف، درآمدزایی و … را برای کاربران فراهم آورده است. اما دراین‌بین افرادی هستند که سعی دارند از این فرصت‌ها سوءاستفاده کرده و اهداف مجرمانه خود را عملی کنند.

وی ادامه می دهد: برخی از افراد با راه‌اندازی اکانت‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و با تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده سعی دارند تعداد فالورهای خود را افزایش داده و برخی دیگر نیز با جلب اعتماد کاربران و طراحی و راه‌اندازی بدافزارهای  مختلف به دنبال کلاهبرداری از آن ها هستند،  علاقه انسان‌ به اطلاع از آینده سبب شده کلاهبرداران در فضای مجازی اقدام به طراحی برنامک‌هایی تحت عنوان فالگیر، بخت‌گشا، باطل کننده سحر و جادو کرده و با روش‌های مختلف از هموطنان کلاهبرداری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری می گوید: بر اساس گزارش تیم تحلیل بیت‌بان، از ۶۱۵ برنامه‌ی فال و طالع‌بینی موجود در فروشگاه‌های اندرویدی، نزدیک به یک‌سوم، یعنی ۱۹۷ مورد از آن‌ها بدافزار بوده‌اند.  این نرم افزارها غالبا بدون اطلاع کاربر اقدام به دانلود دیگر برنامه ها، ارسال ناخواسته تبلیغات و یا عضو کردن کاربر در کانال های تلگرامی می کنند و به این ترتیب حریم خصوصی کاربران نقض می شود.

سرهنگ رجبی نقض قوانین در ممنوع سازی اینگونه فعالیت ها را مهمترین چالش برای برخورد قانونی با این معضل عنوان کرده و می گوید:  نصب ضد بدافزار مطمئن  برای حفظ امنیت گوشی و تبلت لازم و ضروری است،  عدم نصب برنامه‌های موبایلی از شبکه های اجتماعی و دقت در دریافت برنامه‌های نامطمئن بسیار مهم است براین اساس کاربران فریب تبلیغات اینگونه برنامه ها را نخورند و قبل از نصب مجوزهای دسترسی را بررسی یا با استفاده از ضد بدافزارهای معتبر از سلامت برنامه اطمینان کسب کنند.

از: معصومه نیکنام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.