×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مهار نوسانات ارزی با اجرای سیاست تثبیت و ایجاد مرکز مبادله/ دیپلماسی ارزی گسترش یافت

مصطفی صفاری؛ کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با عملکرد بانک مرکزی طی یک سال گذشته به خبرنگار ایبنا گفت: در زمان روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی نرخ ارز نوسان زیادی داشت؛ اما فرزین از ابتدای کار خود کنترل نرخ ارز و ثبات بخشی به آن را مورد توجه قرار داد.


اجرای سیاست تثبیت 


وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی توانست از اردیبهشت امسال که صادرات نفت افزایش پیدا کرد و آرامش سیاسی برقرار شد نرخ ارز را در محدوده ۵۰ هزار تومان کنترل کند و ثبات در نرخ ارز باعث بهبود شرایط کلان اقتصادی شد.


این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اقدامات رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار تاکنون قابل ستایش است؛ اما ما هنوز در اقتصاد با ناترازی بانک‌ها و بودجه مواجه هستیم؛ ولی این مسئله کاملا در اختیار بانک مرکزی نیست و به سایر دستگاه‌ها نیز مربوط می‌‌شود.


صفاری با بیان اینکه برای مشخص شدن آثار سیاست‌های پولی و مالی زمان نیاز است، گفت: اثر سیاست‌های اتخاذی پولی و مالی توسط رئیس کل در سال آینده مشخص می‌شود؛ بنابراین برای ارزیابی عملکرد باید تا سال آینده منتظر بمانیم.


ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران 


وی در رابطه با ایجاد مرکز مبادله ایران توسط رئیس کل بانک مرکزی گفت: این مرکز در تامین نیاز‌های ارزی نقش موثری دارد و همین طور می‌تواند به عنوان مرجع قیمت گذاری بین مردم شناخته شود.


صفاری با اشاره به این موضوع که فرآیند عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ایران شفاف است، تاکید کرد: در این مرکز می‌توان از ابزار‌های جدید در معاملات ارز استفاده کرد به نوعی که اشخاص حقوقی و حقیقی بتوانند ریسک خود را با این ابزار‌ها پوشش دهند.


گسترش دیپلماسی ارزی 


این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:عملکرد دولت سیزدهم و بانک مرکزی با وجود تحریم‌ها قابل قبول است؛ چون در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی ارزی و اقتصادی مدیریت خوبی رقم خورده به طوری که بر پایه دیپلماسی قوی ارزی، منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.