×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مواد سازنده گوشی شما چگونه به حفظ اقیانوس‌‌ها کمک می‌‌کند؟

طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سالانه حدود ۶۴۰ هزار تن تجهیزات ماهیگیری در اقیانوس‌ها رها می‌شود. تجهیزاتی مانند تورهای ماهیگیری که به «تورهای ارواح» نیز معروف هستند، تهدیدی جدی برای سیاره ما محسوب می‌شوند. بنابراین اگر در مورد آن‌ها اقدامی انجام ندهیم، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حیات موجودات دریایی و اکوسیستم زنده زمین وارد می‌کنند. این تورها زندگی موجوادت آبزی را مختل می‌کنند و به صخره‌های مرجانی کف اقیانوس‌ها نیز آسیب می‌رسانند. همچنین در میان این آلوگی‌های پلاستیکی ذراتی در اندازه‌های میکروسکوپی نیز وجود دارد که به غذا و آب مصرفی روزمره ما راه پیدا می‌کند و در مدت زمان طولانی بر سلامتی ما آثار مخربی بر جای می‌گذارند.

ارمغانی از جنس زندگی

شرکت سامسونگ به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود برای پایداری بیشتر محصولاتش، با شعار گلکسی برای زمین (Galaxy for the Planet)، به بازیافت و استفاده از تورهای ماهیگیری در مواد سازنده محصولاتش می‌پردازد و از این طریق میزان آلودگی‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها و به‌طور کلی محیط زیست را کاهش می‌دهد.  

برای اولین بار در زمان رونمایی از گوشی‌های سری S22 طرح ویژه سامسونگ برای استفاده از تورهای ماهیگیری‌ دور انداخته شده و تبدیل آن‌ها به موادی با کیفیت برای گوشی‌های هوشمند اعلام شد. بر همین اساس در ترکیبات مواد سازنده این گوشی‌های هوشمند تا ۲۰ درصد از پلاستیک یافت شده در تورهای ماهیگیری در اقیانوس، استفاده شد. این ترکیبات در بخش‌هایی نظیر پوشش داخلی قلم هوشمند (S Pen) و نوار داخلی کلید‌های گوشی به‌کار رفته بود.

برنامه استفاده از تورهای ماهیگیری رها شده در اقیانوس، با معرفی پرچمداران جدید گلکسیS23  در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت. در سری جدید گوشی‌های سامسونگ میزان استفاده از مواد بازیافتی در مقایسه با سری S22 افزایش یافت، به گونه‌ای که میزان مواد بازیافتی از  6قطعه داخلی در گلکسی S22 Ultra به ۱۲ قطعه داخلی و خارجی در گلکسی S23 Ultra می‌رسد.

مواد بازیافتی استفاده شده در سری گلکسی S23 شامل آلومینیوم و شیشه بازیافتی در مبدا، پلاسیتک بازیافتی در مقصد از تورهای ماهیگیری، بشکه‌های آب و بطری‌های پلی‌اتیلن ترفتالیت (PET) می‌شود. پرچمداران جدید سری S23 سامسونگ، نخستین محصولاتی به شمار می‌روند که با شیشه Corning Gorilla Glass Victus 2 به بازار عرضه می‌شود و با استفاده از ۲۲ درصد مواد بازیافتی بیشتر، ماندگاری آن در استفاده‌های طولانی مدت، افزایش پیدا می‌کند.          

با توجه به نتایج ارزیابی چرخه حیات (LCA) که توسط سازمان UL (Underwriters Laboratories) انجام شده است، شرکت سامسونگ با بازیافت پلاستیک‌های اقیانوسی و استفاده از آن‌ها در دستگاه‌های گلکسی خود انتشار دی‌اکسید‌کربن (C02) را در مقایسه با پلاستیک‌های معمولی حدود ۲۵ درصد کاهش می‌‌دهد.

وون جون چوی، مدیر بخش تحقیق و توسعه واحد تجربه موبایل سامسونگ در مورد اهداف این شرکت از اجرای این طرح می‌گوید : «برای سامسونگ، پیشرفت در پایداری می‌تواند معادل پیشرفت‌هایی در عملکرد باشد. هدف ما ایجاد تجربه‌ای است که در آن شما به عنوان کاربر مجبور نباشید چیزهایی را که دوست دارید قربانی کنید تا یک مصرف‌کننده دوستدار محیط زیست باشید. سری گلکسی S23 بدون اینکه از تعهدات زیست محیطی خود چشم‌پوشی کند، کاربران را قادر می‌سازد تا در عین لذت بردن از یک تجربه عالی موبایل، تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشند».

خلق آینده‌‌ای بهتر

سامسونگ، اولین شرکتی در این صنعت است که مواد دور ریزی مانند تورهای ماهیگیری را تغییر کاربری داده است. این شرکت متعهد است که در آینده، این پلاستیک‌ها را به تمامی دستگاه‌های گلکسی خود اضافه خواهد کرد. انتخابی پایدار هنگام خرید محصولات مختلف در زندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با استفاده از دستگاه‌هایی که دارای ترکیباتی مانند تورهای ماهیگیری بازیافتی هستند، می‌توانیم علاوه بر کاهش تولید پلاستیک، سبک زندگی خود را با اهداف مثبت زیست محیطی تطابق دهیم. هنگامی که همه‌ ما در انتخاب‌ها و به‌طورکلی استراتژی زندگی خود چنین تغییراتی ایجاد ‌کنیم، می‌توانیم تأثیری معنادار در سراسر جهان داشته باشیم و منابع طبیعی سیاره خود را به‌شکلی موثرتر از پیش حفظ کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.