×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها منبع عمده آلودگی هوای تهران هستند

به گزارش تجارت گردان به نقل از صدا وسیما، سید جعفر تشکری هاشمی تأکید کرد: این روزها، آلاینده غالب هوای تهران از حد مجاز عبور کرده و ذرات معلق کمتر دو و نیم میکرون است که منشاء عمده آن فعالیت‌های انسانی در حوزه صنعت است.
وی افزود: بیش از ۸۰ درصد ذرات معلق اندازه‌گیری شده در هوای تهران، ناشی از منابع متحرکی مانند موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های بنزینی و دیزلی است.
تشکری هاشمی  با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها وخودرو‌های فرسوده، بیشتر اثرگذاری را در تولید ذرات معلق دارند، گفت: به علت گران شدن قیمت وسایل نقلیه و هزینه‌های تعمیر ونگهداری آنها، بخش قابل توجهی از شهروندان با خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده خود در سطح شهر در حال تردد هستند که درتشدید آلودگی هوا مؤثر است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه هزینه ادامه تردد انبوه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند، به مراتب بیشتراز بودجه مورد نیاز برای نوسازی آنهاست، گفت:  علاوه بر مصرف بالای سوخت، موضوعاتی مانند هزینه‌های هنگفت تعطیلی‌های اجباری به علت آلودگی هوا و مخارج درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های ناشی از هوای آلوده را نیز باید اضافه کنیم.
عضو شوراى شهر تهران خاطر نشان کرد : اگر سرجمع این موارد را اندازه‌گیری کنیم، هزینه آن چندین برابر هزینه‌ای است که باید برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی و خودرو‌های استاندارد و باکیفیت به جای خودرو‌های آلاینده و فرسوده سرمایه‌گذاری کنیم و  تصمیم گیرندگان باید این واقعیت انکارناپذیر را درک کنند.
وی درخصوص مسئول مستقیم آلودگی هوای شهر تهران هم گفت: نباید به اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه بدهد و در مورد تغییر ساعات کار ادارات و بانک‌ها یا تعطیلی مهد‌های کودک و مدارس تصمیم‌گیری کند، دلخوش باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با ذکر این نکته که قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها، وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و …، تکالیف و وظایفی را مشخص کرده است، گفت: قانون برای این وضع شده تا هر نهادی، مسئولیتی را که برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها بر عهده‌اش گذاشته شده، به درستی انجام دهد و در این صورت، حتی اگر جلسه‌ای نیز برگزار نشود، کار‌ها به شکل درست دنبال می‌شود و پیش می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.