×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | موسوی: دستاویز قراردادن حادثه انفجار بیروت غیرقابل قبول است

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا «سیدعباس موسوی» پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک اعیاد و همچنین روز خبرنگار گفت: از زحمات و تلاش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در عرصه اطلاع‌رسانی و روشنگری می‌کنند،  قدردانی می‌کنم و امیدوارم در سنگر اطلاع‌رسانی و روشنگری همچنان بدرخشید.  

وی با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور اظهار داشت: قدردان، زحمات و شکنجه‌هایی آزادگان که در رژیم بعث متحمل شدند، هستیم. سالگرد ۲۸ مرداد را هم در پیش رو داریم که به خوبی نشانه‌گر دخالت خارجی و آمریکا در سقوط دولت ملی و دموکراتیک محمد مصدق است. این رویه همیشگی آمریکایی‌ها است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات لبنان تصریح کرد: ابعاد این حادثه همچناندر حال بررسی است، اما ایران از همان ساعات اولیه در کنار دولت و ملت لبنان قرار گرفت. وزیر خارجه تماسی با همتای لبنانی خود گرفتند و رئیس‌جمهور هم دستوراتی دادند. تاکنون چندین کمک و هواپیما به لبنان ارسال شده و طی روزهای آینده هم این کمک‌ها ادامه می‌یابد.  

موسوی همچنین در خصوص رایزنیهای دیپلماتیک طی روزهای اخیر هم گفت: وزیر امور خارجه در روزهای اخیر گفت و گویی با همتایان لبنانی و اوکراینی داشتند. یک گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با همتای اماراتی خود داشتند. رئیس کمیته بین‌الملل دوما روسیه هم مهمان وزیر امور خارجه بودند که درباره روابط دوجانبه و چشم‌انداز روابط دو کشور گفت‌وگو شد.

وی با اشاره به انفجار در بندر بیروت و تحولات پس ازآن در لبنان اظهارداشت: حادثه بزرگ بود طبیعی است که مردم ناراحت شوند تبعات هم خواهد داشت، اما اگر عده ای از افراد، گروه‌ها و کشورهای خارجی بخواهند این حادثه تاثربرانگیز را دستاویز اغراض و اهداف سیاسی قرار بدهند غیرقابل قبول است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: طبیعی از مردم از این حادثه ناراحت باشند اما به نظر می رسد برخی افراد با تحریک‌های خارجی به دنبال اغراض خاصی هستند که پسندیده نیست. ملت لبنان ملت رنج کشیده ای هست و جا دارد که با حفظ آرامش اجازه بدهند مسئولین به امور رسیدگی بکنند تا به آلام مردمی که در این حادثه ناگوار صدمه دیدند، رسیدگی شود.

وی در عین حال گفت: باید نسبت به این حادثه عمیق‌تر نگاه کرد و باید دید که علت اصلی این حادثه چه بوده و بعد از آن قضاوت کرد. دیدید که برخی از کشورها با ریاکاری فکر کردند که خودشان را مدافع مردم لبنان نشان بدهند و با مردم لبنان هم دردی بکنند و همانطور که در یک اظهارنظر عرض کردم اگر صداقت دارند سعی کنند تحریم‌هایی که اخیراً علیه دولت و ملت لبنان وضع کردند را برطرف کنند.

 موسوی تصریح کرد: لبنان از این حوادث زیاد دیده و با مقاومتی که در این ملت را داریم همه را پشت سر خواهد گذاشت.

 تیمی که در حال شکست است، نفرات خود را تعویض می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره کناره‌گیری برایان هوک و ارتباط آن با ناکامی آمریکا در ایجاد اجماع جهانی علیه ایران ابراز داشت: جابجایی افراد و نمایندگان ویژه، برای ما اهمیت چندانی ندارد. طبیعی است آنها وقتی شکست بخورند، افراد را جابجا کنند. در بازی فوتبال هم همین گونه است. تیمی که در حال شکست است افراد را عوض می‌کند در حالی که می‌دانند وقتی عقب هستند این تغییرات در نتیجه اثری ندارد.  

وی اضافه کرد: ما به تعویض‌های پی در پی که به خاطر شکست‌های پی در پی از ملت ایران است، توجه نداریم.  

موسوی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و جلسه فردای شورای امنیت در این باره بیان کرد: تحریم تسلیحاتی بیش از آنکه علیه ملت ایران تهدید باشد، تهدیدی علیه شورای امنیت و سازوکارهای قانونی این نهاد است.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت می‌خواهند شورای امنیت را به نابودی بکشانند یا تحت انقیاد خود دربیاورند، یادآور شد: اعضای شورای امنیت باید مواظب باشند در دام آمریکایی‌ها علیه شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی نیفتند و امیدواریم این اقدام آمریکا با هوشیاری رهبران کشورهای مستقل دنیا و رایزنی‌های ایران با دوستان و کشورهای مختلف، به نتیجه نرسد و یک ناکامی دیگر برای آمریکا رقم بخورد.

وی درباره ادعای مقامات آمریکایی درباره دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهارداشت: این از ادعاهای مضحک آمریکایی‌ها است که اخیرا با چشم‌انداز تیره و تاری که برایشان وجود دارد آن را مطرح می‌کنند. ایران خیلی به افراد، جریان‌ها و احزاب داخلی توجه ندارد بلکه به رفتار، کردار و منش آنها و تعامل‌شان با جمهوری اسلامی ایران توجه می‌کند.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه  در این ۴۱ سالدولت‌های مختلف با رویکردهای مختلف را آزموده‌ایمکه تقریبا همه آنها مردود شدند، گفت: برای ایران فرقی ندارد چه حزبی برسرکار باشد و لذا نه دخالت می‌کنیم و نه نتیجه برای ما مهم است.

 موسوی یادآورشد: اگر آنها این احساس را دارند نشانه بزرگی ایران و قدرت ایران است و نشان می‌دهد سیاست‌هایشان علیه ایران شکست خورده و بازتاب شکست‌ها را در سیاست داخلی مشاهده کرده و از آنها به عنوان دخالت تعبیر می‌کنند.  

وی درباره پیامک‌هایی که آمریکایی‌ها برای برخی از شهروندان ایرانی ارسال کرده‌اند، اظهار داشت: محتوای این پیامک‌ها بی اساس است اما تجاوز به حقوق و حریم شهروندان ایرانی است و نشان می‌دهد سطح فکر، تعامل و برخورد با ملت ایران پیش پا افتاده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر مقامات ایرانی به لبنان طی روزهای آتی هم گفت: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در دستورکار است که در صورت نهایی شدن، ظرف روزهای آینده اعلام می‌شود. ما چه با سفر و چه بی سفر، در کنار دولت و ملت لبنان هستیم و کمک‌های ما محدود به سفر کردن نیست و به این کمک کردن ادامه می‌دهیم.

خبر رسمی مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی در پاکستان نداشتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شایعه توقیف نفتکش ایرانی در پاکستان هم گفت: براساس بررسی‌ها هنوز رسما چیزی به ایران در این باره اعلام نشده و هیچ خبر رسمی مبنی بر توقیف کشتی حاصل نشده است اما از طریق بخش‌های ذیربط در حال پیگیری و جمع‌آوری اطلاعات هستیم که در صورت صحت و سقم واکنش لازم را نشان می‌دهیم.

موسوی درباره حضور عناصر طالبان در پارک ملت طی هفته‌های گذشته هم ابراز داشت: جمهوری اسلامی میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستانی است که ممکن است هرکدام گرایش‌های مختلفی داشته باشند و طرفدار احزاب، گروه‌ها و جریان‌های افغانستانی باشند. در مورد وابستگی به یک گروه باید نهادهای مرتبط نظر دهند که وابسته بودند یا صرفا ابراز احساسات بوده است.

وی درباره آزاد شدن ۴۰۰ زندانی طالبان در افغانستان هم بیان کرد: توافق دولت افغانستان با سایر گروه‌ها از جمله طالبان یک موضوع داخلی است. ایران از هر روند و واقعه‌ای که به بازگشت صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و موجب تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با محوریت دولت شود و همچنین از تحولاتی که روند را به سمت مثبت شدن پیش ببرد، استقبال می‌کند.

بزودی به باکو می‌روم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره جابجایی سفرا و سخنگوی آتی وزارت امور خارجه هم یادآور شد: تابستان‌ها فصل جابجایی ماموران دیپلماتیک در نمایندگی‌های خارجی است. پنج، شش سفیر از جمله سفیر ایران در باکو جابجا می شوند. احتمالا به زودی من به باکو می‌روم. جانشین بنده هم به زودی اعلام می‌شود.

موسوی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی عنوان کرد: اینها وقتی با یک ناکامی مواجه می‌شوند، آسمان و ریسمان را به هم می‌بافند. مخصوصا رژیم فعلی آمریکا که استاد ربط دادن همه امور غیر مرتبط به یکدیگر است.

وی با بیان اینکه اقدام آمریکا علیه یک سازوکار بین‌المللی، شورای امنیت و قطعنامه آن و همچنین چندجانبه‌گرایی است، گفت: آمریکا از ابزار شورای امنیت علیه شورای امنیت استفاده می‌کند. فکر می‌کنیم این هوشیاری در سایر کشورها و اعضا شورای امنیت نسبت به نیت آمریکا وجود دارد. خوش‌بین به موفق شدن آمریکا نیستیم و احتمال می‌دهیم آنها ناکام شوند و کشورهای شورای امنیت مراقبت می‌کنند تا آمریکا از شورای امنیت سوء استفاده نکند.

برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس از مفاد نامه دبیرکل به شورای امنیت اطلاع نداشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش عربستان در صدور و امضای نامه اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج به شورای امنیت هم گفت: نامه‌ای که به اسم کشورهای عضو شورای همکاری به امضای دبیرکل جدید آن رسید و به شورای امنیت داده شده است و براساس اخبار موثق، برخی از شورای همکاری از مفاد آن اطلاع نداشتند.

موسوی اضافه کرد: به نظر ما نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضای آن نیست. همواره اعلام کردیم به دنبال همکاری دسته جمعی با کشورهای خلیج فارس هستیم و پیشنهاداتی هم به آنها داده بودیم.

وی با اشاره به پیشنهادات سابق ایران برای همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس خاطرنشان کرد: به کشورهایی که نسبت به رفع تحریم‌های تسلیحاتی ابراز نگرانی کردند، می‌گوییم شما منطقه را به انبار اسلحه و مهمات تبدیل کرده‌اید. اگر نگرانی است ما و سایر کشورهای منطقه باید از اقدامات ما شما نگران باشیم که خطرناک است.

 سخنگوی کمیسیون انرژی با بیان اینکه این اقدامی برای خودشیرینی نزد آمریکاست، گفت: ممکن است برخی کشورهای عضو شورای همکاری علیه این نامه موضع بگیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.