×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا (ان‌پی‌آر) اعلام کرد که به همتایان غربی خود گفته است اعتراض‌های کنونی در ایران مسیری برای تغییر نظام نخواهد بود. 

او افزود: توصیه‌ام به مقام‌های آمریکایی این است که ما در حال مذاکره و تبادل پیام برای بازگشت به برجام هستیم. تغییر رژیمی در ایران صورت نخواهد گرفت. با احساسات مردم ایران هم نمی‌توانند بازی کنند.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با برنامه «مورنینگ ادیشن» نسبت به اعتراض‌ها واکنش نشان داد و گفت که مسائل مربوط به فوت مهسا امینی با سرعت و دقت بالایی در حال بررسی است و اعلام کرد: «ابراهیم رئیسی‌، رئیس جمهور ایران از جمله مقامات بلندپایه‌ای است که متعهد به بررسی تمام و کمال این مسئله شده‌اند. او با خانواده مهسا امینی ارتباط برقرار کرده و مکالمه داشته است.»

امیرعبداللهیان همچنین با بیان آنکه مردم ایران مردمان بسیار با احساسی هستند و در ابتدا اعتراض‌ها بسیار مسالمت‌آمیز بود، گفت: «اکنون همه مردم در انتظار پاسخ قضایی این تحقیقات هستند. اما در عین حال موارد خارجی مانند کانال‌های ماهواره‌ایی و برخی سایت‌هایی که به تشویق مردم می‌پردازند، وجود دارند که می‌خواهند خشونت را به سطح شهر بکشانند و این دلیل خشونتی است که اکنون در سطح شهر می‌بینیم. قطعا افرادی هستند که اعتراض خود را با آرامش بیان می‌کنند اما اکنون افرادی به خیابان‌ها آمده‌اند که از غرب جهت می‌گیرند. اگر اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز باشد می‌تواند تا هر زمان ادامه داشته باشد، اما شما آتش‌ زدن آمبولانس‌ها و دزدیدن پول از بانک‌ها را نمی‌بینید، در این حالت پلیس گزینه‌ دیگری جز برخورد متناسب ندارد. شما زمانی که مردم خواستند کنترل کنگره را به دست بگیرند چه کردید؟ آیا رئیس‌ جمهورتان را از توییتر منع نکردید؟ آن اقدامی دموکراتیک بود یا آن را به دلایل مربوط به امنیت ملی انجام دادید؟»

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران جایی نیست که کسی بتواند کودتا یا انقلاب رنگین کند. مردم ایران فهیم هستند. بین اعتراض، اخلال و آشوب تفاوت وجود دارد. ما در ایران به مطالبات مردم توجه می‌کنیم اما با کسانی که بخواهند آشوب کنند و تحت تاثیر خارج از کشور باشند، طبق قوانین‌مان عمل می‌کنیم.

او در ادامه به موضوع تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: «ما باید آرامش و امنیت مردم خود را تضمین کنیم، اگر آمریکا واقعا به فکر مردم ایران است، می تواند به این واقعیت توجه کند که هزاران کودک ایرانی به دلیل تحریم هایی که اعمال کرده جان خود را از دست داده اند. آمریکا به جای نگرانی در مورد دسترسی مردم به اینترنت، نگران مردمی باشد که هر روز به خاطر تحریم هایش جان خود را از دست می دهند.»

همچنین وزیر خارجه کشورمان در بخشی از این مصاحبه نسبت به مذاکرات رفع تحریم‌ها هم اظهاراتی را مطرح کرد و گفت: «ما مذاکرات نسبتاً موفق و خوبی داشته‌ایم. پیام‌های زیادی را با طرف آمریکایی رد و بدل کرده‌ایم. مسیر زیادی را پیموده‌ایم. الان در کجای کار قرار داریم؟ ما الان در مرحله‌ای هستیم که چند موضوع مهم و قابل توجه روی میز باقی مانده‌اند. موضوع ضمانت‌ها برای ما بسیار مهم است. طرف آمریکایی گام‌هایی در جهت دادن ضمانت به ما برداشته است. ما می‌خواهیم که این تضمین‌ها کمی کامل‌تر شوند.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی خود مدعی شد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران اکنون در وضعیتی مناسب نیست. ما در حال حاضر از تماس های جاری میان ایران و اتحادیه اروپا اطلاعی نداریم، فرصتی برای دستیابی به توافق با ایران در اندک زمان را نمی‌بینیم اما به پیشروی در مذاکرات ادامه می‌دهیم.»

پیشتر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با انداختن توپ در زمین ایران گفته بود که علیرغم باقی ماندن مسائل حل نشده، آژانس آماده تعامل مجدد با ایران است.

پیش از این او در پیامی توییتری نوشت که با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در وین دیدار داشته و در این دیدار درباره از سرگیری گفت‌وگو‌های آژانس انرژی اتمی با تهران درباره مسائل پادمانی و در خصوص برخی تاسیسات هسته‌ای رایزنی کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.