×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
میانگین تولید فولاد خام کشور از میانگین دنیا بیشتر شد

تجارت گردان | میانگین تولید فولاد خام کشور از میانگین دنیا بیشتر شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، رضا رحمانی، پنجشنبه در آیین افتتاح فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در شهستان لامرد فارس که به شکل ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری انجام شد افزود: طی ۶ سال گذشته در تولید فولاد به رتبه دهم دنیا رسیده‌ایم و در حوزه محصولات فولادی نیز حدود ۹ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.
وی گفت: تولید و مصرف سرانه فلزات یکی از شاخص‌ها و نشانه‌های توسعه یافتگی کشورهاست و در کارنامه نظام جمهوری اسلامی در ۴۱ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده و امروز ارزش تولیدات معدن و صنایع معدنی ما به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.
او اظهار داشت: این میزان تولید هم نیاز داخل را به طور نسبی تامین می‌کند و هم صادرات قابل توجهی را خواهیم داشت به نحوی که علاوه بر تامین مصارف خود واحدها و طرح‌های توسعه در سال گذشته، بخشی از نیازهای ارزی کشور نیز تامین شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه فلزات اساسی مانند فولاد، آلومینیوم و مس، برنامه عملیاتی تدوین کرده‌ایم که تا سال ۱۴۰۴به شکل کمی عددگذاری شده و با توجه به در نظر گرفتن طرح توازن پیگیری می‌شود.
رحمانی گفت: در حوزه فلزات اساسی مانند مس رتبه ۱۵ را داریم که در سال ۱۴۰۰ هدفگذاری کرده ایم که به رتبه ۱۰ برسیم.
او اضافه کرد: در آلومینیوم نیز رتبه ۱۸ را داریم که با راه‌اندازی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب و همچنین کارخانه آلومینیوم جاجرم (خراسان شمالی) که چند ماه قبل به دستور رییس جمهوری افتتاح شد به رتبه ۱۴ خواهیم رسید.
وی بیان کرد: در حوزه کاتد مس به رغم اینکه یکی از واحدها را برای نوسازی از چرخه تولید خارج کرده بودیم، در نیمه دوم سال باز سه درصد فزونی تولید داشتیم و رکورد تولید مس در طول تاریخ این فلز حاصل شد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه آلومینیوم نیز تولیدات ما در سال ۹۸ به منفی هفت رسیده بود اما به خاطر اینکه یکی از واحدهای بزرگ ما در آلومینیوم المهدی و هرمزگان چند ماه تعطیل شده بود در نیمه دوم جبران شد و امسال شاهد فزونی خواهیم بود.
رحمانی، میزان تولید سیمان در کشور در سال ۹۸ را ۶۱ میلیون تن برشمرد و گفت: این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۷ از فزونی ۱۱  و ۲ دهم درصدی برخوردار شده است و در کاشی و سرامیک نیز ۳۹۹ میلیون متر مربع و در شیشه یک میلیون تن تولید داشته‌ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ایده ایجاد این مجموعه تولید آلومینیوم در شهرستان لامرد از منطقه عسلویه گرفته شد و بنا است که یک عسلویه معدنی با توسعه این واحدها احداث شود.
رحمانی گفت: با افتتاح این پروژه و همچنین پروژه آلومینیوم جاجرم، از نظر ظرفیت ۷۰ درصد به ظرفیت تولید آلومینیوم کشور افزوده می‌شود و اگر از نظر تولید واقعی در نظر بگرییم ۱۰۰ درصد افزوده می‌شود.
وی گفت: این مجتمع تولید آلومینیوم در مقایسه با سایر واحدهای تولیدی یک کارخانه کامل در منطقه اقتصادی لامرد است که اسکله اختصاصی آن شامل تاسیسات تخلیه، بارگیری و انبار است و اگر طی ماه‌های آتی به بهره‌برداری کامل برسد، ۴۰ میلیون تن به ظرفیت جا به جایی مواد و محصولات معدنی در کشور اضافه خواهد شد.
وی، با اشاره به تاکید رییس جمهوری مبنی بر لزوم رعایت مباحث زیست محیطی در اجرای پروژه‌ها گفت: تکنولوژی و تجهیزات به کار رفته در این طرح این امکان را می‌دهد که هم آلودگی را تشخیص داده و هم جلو آنرا بگیرد و علاوه بر این تمام آبهای پسماند ناشی از تولید نیز بازیافت می‌شود.
رحمانی، در پاسخ به سوال رییس جمهوری در خصوص اقدامات انجام شده برای فعال کردن صنایع بالادستی و پایین دستی گفت: هم‌اینک در بالادست مطالعه ویژه بر روی بوکسیت را آغاز کرده‌ایم و در نقاطی از کشور از جمله استان فارس که امید به کشف ماده معدنی بوکسیت داریم به عنوان یک پروژه ویژه تعریف کرده‌ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگر رییس جمهوری در خصوص تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر اجرای مجتمع آلومینیوم جنوب گفت: عملیات اجرایی این مجتمع تولیدی از سال ۸۴  آغاز شده بود اما تا سال ۹۳ نیمه راکد و تعطیل بود.
وی ادامه داد: بعد از توافق برجام و با گشایش ال سی و همزمان با سفر رییس جمهوری به استان فارس در دیماه سال ۹۴ بلافاصله دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه توسط دکتر روحانی صادر شد و در حقیقت می‌توان گفت که این پروژه حاصل برجام است.
فاز  اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با تولید ۱۲۰تن شمش آلومینیوم در روز در این آیین به طور رسمی با دستور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. افتتاح این مرحله از طرح در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.
چشم انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم در سال برای این مجتمع در وسعتی به مساحت ۲۰۰ هکتار  طرح‌ریزی شده است.
محصولات این مجتمع در صنایع هوا فضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول سازی و صنایع بسته بندی کاربرد دارد.
این مجتمع در زمان بهره‌برداری کامل به صورت مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
برای اجرای این طرح ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و یا معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.
این طرح با سرمایه گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر احداث شده و در حال تکمیل است.
سرمایه در گردش مورد نیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال  با عاملیت بانک  صادرات به عنوان بانک پیشرو و  بانکهای صنعت و معدن ، ملت و ملی پیش‌بینی شده است.
اجرایی شدن این طرح از مصوبات سفر سال ۱۳۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید به ریاست رییس‌جمهوری به استان فارس است که به گفته رییس‌جمهوری، اجرای این طرح پیرو گشایش‌های صورت گرفته بعد از برجام صورت گرفته است.

شهرستان لامرد در ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.