×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | میزان خوداتکایی تولید پنبه به ۶۵ درصد می‌رسد

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل ازوزارت جهادکشاورزی، ابراهیم هزارجریبی در حاشیه بازدید از مزارع پنبه گرمسار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سطح زیر کشت پنبه امسال در کشور ۹۰ هزار هکتار است که این میزان سطح نسبت به سال گذشته افزایش ۲۷ درصدی داشته است.

وی با بیان این که در حال حاضر در مرحله داشت پنبه هستیم و در آینده نزدیک مرحله برداشت آغاز می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با افزایش سطح زیر کشت پنبه، گامی مهم در خوداتکایی این محصول مهم برداشته‌ شود.

مجری طرح پنبه، با بیان این که در افق خوداتکایی برنامه پنبه کشور سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌ شده است تا دیگر نیازی به واردات پنبه نباشد، گفت: اگر استقبال کشاورزان از کشت محصول پنبه خوب باشد و صنعت نساجی نیز همکاری لازم را داشته باشد و رونق امسال نیز در سال‌های دیگر ادامه یابد، انتظار داریم سریع‌تر به اهداف تعیین‌ شده در برنامه دست ‌یابیم.

وی با اشاره به وضعیت تولید پنبه، از پیش‌بینی خوداتکایی حدود ۶۵ درصدی در پنبه کشور خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر نیمی از پنبه مورد نیاز کشور در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تأمین‌ شده است، امسال نیز کسری مورد نیاز پنبه از طریق واردات تأمین و تهیه می‌شود، اما خوشبختانه در مقایسه با مصرف سال گذشته الیاف پنبه، پیش‌بینی می‌شود به حدود ۶۵ درصد خوداتکایی در پنبه رسیده باشیم.

هزارجریبی با بیان این که ۱۵ تا ۱۷ استان پنبه‌خیز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، اردبیل، فارس و گلستان از جمله استان‌های مهم پنبه‌خیز کشور محسوب می‌شوند.

به گفته وی، یکی از مزایای کشت پنبه در کشور این است که در نقاط خاصی متمرکز بوده و مانند کشت گندم در سراسر کشور پراکنده نیست و این که کشاورزان نیز در این زمینه تجارب مطلوبی دارند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی، میانگین سطح زیر کشت محصول پنبه برای هر بهره‌بردار را ۳ هکتار عنوان کرد و گفت: کشاورزان در حال حاضر عمدتاً به ‌صورت خرده‌پا عمل می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با توسعه مکانیزاسیون و با توسعه کشت پنبه، سطوح بالاتری را داشته و بتوانیم سطح پنبه از ۳ هکتار به میزان بالاتری برسد تا کار مکانیزاسیون در حوزه برداشت بیشتر شود.

هزارجریبی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت پنبه در استان سمنان اذعان داشت: امسال در استان سمنان حدود ۲ هزار و ۵۰ هکتار به کشت پنبه اختصاص دارد که نسبت به سال گذشته افزایش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که شهرستان‌های گرمسار و آرادان در استان سمنان از شهرهای مهم پنبه‌خیز محسوب می‌شود، افزود: در این شهرستان‌ها نیز سطح زیر کشت پنبه مانند کشور افزایش داشته و کشاورزان از این امر استقبال کردند.

این مسوول همچنین درباره سطح زیر کشت پنبه در گرمسار گفت: امسال شهرستان گرمسار اختصاصاً ۲.۵ برابر افزایش کشت پنبه نسبت به سال گذشته دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.