×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نئاندرتال‌ها خالق نخستین آثار هنری تاریخ/ وجود تخیل نظری در پیشاتاریخ

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه هنر چاپ لندن، تیمی از محققان آلمانی با انتشار یک مقاله عملی اثبات کردند، استخوانی که دو سال پیش با رد ده خط عمیق و مایل از یکی از غارهای آلمان کشف شد، یک اثر هنری به جا مانده از انسان‌های نئاندرتال است.

این اثر هنری که به عنوان انگشت پای یک گوزن ماقبل تاریخ شناسایی شده است، در سال ۲۰۱۹ میلادی در ورودی غار یونیکورن به فاصله ۱۵۰ مایلی از جنوب غرب برلین کشف شد. این استخوان کوچک به یک الگوی هندسی شامل سه خط موازی یکسان و  چند حکاکی‌ دیگر مزین شده بود.

آزمایش‌های تکمیلی صورت گرفته نشان داد این استخوان دستکم ۵۱ هزار سال قدمت دارد. توماس تربرگر (Thomas Terberger) از باستان‌شناسان ماقبل تاریخ دانشگاه گوتینگن آلمان در گفت‌وگو با مجله نشنال جئوگرافیک درباره این دوره از تاریخ گفت: این آغاز فرهنگ است، آغاز تفکر انتزاعی و تولد هنر.

در مقاله‌ای که محققان آلمانی از جمله تربرگر درباره این اکتشاف جدید در مجله Nature Ecology and Evolution منتشر کردند، آمده است: کنده‌کاری‌های روی این استخوان نشان می‌دهد تخیل نظری که پیش‌نیاز ترسیم این خطوط در قالب یک طرح منسجم بود، در بین انسان‌های نئاندرتال وجود داشته است.

نئاندرتال‌های انسان‌های اولیه‌ای بودند که ۴۰ هزار سال پیش منقرض شدند. نتایج این مطالعه باور عمومی مبنی بر آن که این دسته از انسان‌ها از خلق هنر عاجز بودند را نقض می‌کند. 

به گفته این تیم تحقیقاتی، احتمال آن که نئاندرتال‌ها نسبت به معانی نمادین آگاه و هشیار بوده باشند بسیار بالاست. یافته‌های این تیم نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها قبل از آن که هموساپینس ‌ها یا انسان‌های مدرن وارد اروپای مرکزی شوند، قابلیت خلق تصاویر و نمایه‌های نمادین را داشتند.

انسان‌های نئاندرتال از ۴۰۰ هزار سال تا ۴۰ هزار سال قبل در منطقه اوراسیا، از امتداد ساحل اقیانوس اطلس تا رشته‌کوه‌های اورال، زندگی می‌کردند اما با ظهور انسان مدرن در منطقه کم کم ناپدید شدند. چندی پیش مجموعه‌ای از اسکلت‌ها و ابزار تاریخی در بلغارستان کشف شد که ثابت کرد انسان‌های مدرن و ناندرتال برای یک دوره طولانی چند هزار ساله در اروپا همزیستی داشته‌اند و بنابراین فرصت زیادی برای تعامل زیستی و فرهنگی در اختیارشان بود.

نئاندرتال‌ها معمولا به عنوان خویشاوندان ساده و تنومند انسان امروزی تصویر می‌شوند اما این انسان‌ها از مغزی مشابه با انسان‌های مدرن بهره می‌بردند و فرهنگی غنی داشتند. علاوه بر ابزارهای سنگی پیچیده و جواهرات رنگ آمیزی شده، ناندرتال‌ها از هنر برای آراستن غارهای محل سکونت خود استفاده می‌کردند و شابلون‌های دستی را از خود به جا گذاشتند که انسان‌های مدرن را تا مدتها پس از انقراض این گونه به خود مشغول کرده بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.