×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
ناتوانی مرغ‌داران در خرید نهاده‌ها به دلیل کمبود نقدینگی

تجارت گردان | ناتوانی مرغ‌داران در خرید نهاده‌ها به دلیل کمبود نقدینگی

«پرویز فروغی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ضرر بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی صنعت مرغ گوشتی در هشت ماه اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون سامانه بازارگاه با بانک کشاورزی فعالیت دارد بنابراین استفاده از یک بانک برای خرید از بازارگاه مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده به طوری که بانک، مربوطه مبلغ واریزی بابت خرید نهاده‌ها از بازارگاه را بابت بدهی فرد از حسابشان برداشت می کند.

وی اظهار داشت: اکنون برخی از تولیدکنندگان برای تامین نهاده ها ناچارند به سراغ دلالان بروند تا دلال با پول خود خرید را انجام دهدو بعد نهاده را با قیمت بالاتر به مرغداران بفروشند،  این بدان معناست که نهاده های طیور با نرخ های مصوب دولتی از طریق سامانه بازارگاه هم به دست تولیدکنندگان نمی رسد.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه وضعیت بازار مرغ مطلوب نیست گفت: امروز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به صورت عرفی (غیرنقدی – دو ماهه) هشت هزار تا هشت هزار و ۱۰۰ تومان و نقدی با ۱۰ روز تاخیر هفت هزار و ۶۵۰ تومان است.

به گفته وی، این درحالیست که قیمت مرغ زنده برای سال ۹۸ هشت هزار و ۵۵۰ تومان بوده است.

فروغی تصریح کرد: براساس هزینه های تمام شده تولید و قیمت فعلی نهاده ها، قیمت مرغ زنده به طور میانگین نزدیک ۱۲ هزار تومان است که نرخ گوشت مرغ برای مصرف کنندگان نیز ۱۶ هزار تومان محاسبه می شود.

وی اضافه کرد: اکنون مرغداران روی هر کیلوگرم مرغ یک هزار تومان کمتر از قیمت مصوب سال گذشته و چهار هزار تومان کمتر از قیمت واقعی امسال، زیان می‌دهند.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه امسال هنوز قیمت نرخ مصوب مرغ تعیین نشده است، گفت: آنالیز قیمت به وزراتخانه های جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین نرخ جدید براساس مولفه های جدید ارایه شده است.

وی وضعیت بازار نهاده‌ها را نامناسب دانست و افزود: مشکل مرغ‌داران علاوه بر کمبود نقدینگی، عدم ارایه نهاده ها به قیمت مصوب است که ناچارند نزدیک به ۷۰ درصد آن را از بازار آزاد تهیه می کنند.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: علی‌رغم تلاش‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای تزریق نهاده های طیور با قیمت های مصوب، برخی افراد، تعیین کننده نرخ نهاده ها در بازار هستند به طوری که چهار ماه پول مرغ‌دار را دریافت کرده اند برای تامین نهاده، اما هنوز نهاده ای به دست مرغدار نرسیده است.

فروغی اظهارداشت: اکنون نهاده ها با نرخ آزاد در بازار با قیمت های بالا وجود دارد اما با نرخ های دولتی کمبود داریم وقتی قرار است ضایعات نیشکر و حشرات را برای تامین پروتئین جایگزین کنیم نشان می دهد که وضعیت بازار نهاده ها مناسب نیست.

 دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه ۱۵ درصد قیمت مرغ راتشکیل می دهد افزود: افت قیمت جوجه یکروزه به ضرر صنعت طیور گوشتی است.

وی نرخ نهاده های طیور ۷۵ تا ۸۰ درصد در قیمت مرغ زنده موثر است، گفت: اکنون شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ نهاده های طیور، واکسن، حمل و نقل و دستمزد کارگری هستیم.

منبع خبر : ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.