×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نبود نقدینگی علت ظرفیت خالی واحدهای تولیدی

تجارت گردان | نبود نقدینگی علت ظرفیت خالی واحدهای تولیدی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صدا و سیما، آقای رضا رحمانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده که به مناسبت بیست و سومین روز ملی صادرات با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: در صحنه عمل با پایش ۴۴ قلم کالای منتخب تولیدی بجز دو گروه خودرویی و آلومینیوم در سایر اقلام با افزایش تولید روبرو بوده‌ایم که این افزایش از ۳ تا ۲۲ درصد در گروه‌های مختلف کالایی در نوسان بوده است.

وی افزود: در بخش خودرو هم در دو بخش وانت و تراکتور افزایش تولید داشته ایم، اما در همین تولید که افزایش یافته است ۵۰ درصد ظرفیت خالی داریم و بخش‌هایی نظیر کاشی و سرامیک یا شیرینی و شکلات فقط با ۵۰ درصد و کارخانجات آرد با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

وزیر صنعت ادامه داد: این درحالی است که پاکستان سالانه ۱۰۰ میلیون متر مربع نیاز به کاشی و سرامیک دارد که فقط ۲۰ درصد آن را تولید می‌کند و بقیه را کشور ما می‌تواند تامین کند درحالیکه سال گذشته فقط ۸ میلیون متر مربع کاشی به این کشور صادر کردیم.

رحمانی افزود: قرار است صادرات ما به کشور‌های همسایه تا سال ۱۴۰۰ با رشد دو برابری به ۴۸ میلیارد دلار برسد و باید از فرصت پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز که برای صادرکنندگان ما بسیار مطلوب است استفاده کنیم.

وی افزود: چین سالانه ۲ هزار میلیارد دلار واردات دارد که از کالا‌های ایرانی به شرط داشتن کیفیت استقبال می‌کند و در بررسی واردات آن کشور متوجه شدیم که ۷۰۰ میلیارد دلار آن برای کشور و تولید کنندگان ما موضوعیت و جای کار دارد.

رحمانی افزود: علاوه بر چین، هند، آفریقا و کشور‌های اسلامی نیز از جمله اهداف مناسب صادراتی برای صادرکنندگان ما هستند و اگر بتوانیم بر موانع فکری خود غلبه کنیم قطعا برای آن‌ها نیز می‌توانیم منابع مالی تخصیص دهیم.

وی صادرات را پیشران اقتصاد کشور در دو سال آینده دانست و افزود: اگر به موضوع کیفیت توجه نکنیم و کالای کیفی صادر نکنیم دروازه صادرات به روی کشور بسته می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به دو شوک بزرگ ارزی در چند سال گذشته که فرصت مناسبی برای صادرکنندگان و جهش صادراتی بود گفت: متاسفانه کشور نتوانست از این دو شوک برای جهش صادراتی خود استفاده کند چراکه مشکل ما اشکالات ساختاری در واحد‌های تولیدی و نقص زنجیره تولید تا مصرف و وجود حلقه‌های مفقوده است و کشور نیاز مبرمی به افزایش تیراژ تولیدات خود دارد و بسته بندی و بازاریابی نیز باید مورد توجه جدی ما قرار گیرد.

وی از ایجاد یک کارگروه برای بررسی امکان تامین مالی واحد‌های صنعتی در وزارت صنعت خبر داد و گفت: این امر مشکل قانونی ندارد، اما باید روی برآیند‌ها تمرکز کنیم و اراده کنیم که مشکلات واحد‌های تولیدی را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.

در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون علمی رئیس جمهور، وزیر صمت و رئیس اتاق بازرگانی ایران از ۵۰ واحد تولیدی برتر در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، کاشی و سرامیک، شوینده، لوازم خانگی و انرژی، رنگ و رزین، سیمان، کابل وسیم، سلولزی، شیرینی و شکلات، آرد و نان و ماکارونی، ماشین آلات صنعتی، مصنوعات فلزی، تابلو و تجهیزات برق، ترانزیت، خدمات فنی و مهندسی و همچنین ۶ شرکت دانش بنیان تجلیل شد.

کریمی، رئیس فراکسیون صادرات مجلس

 ارتباط معافیت مالیاتی با بازگشت ارز صادراتی باید حذف شود

رئیس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت درخواست داریم ارتباط معافیت مالیاتی بازرگانان با موضوع بازگشت ارز صادراتی را در لایحه بودجه سال آینده کشور حذف کند.

آقای علی اکبر کریمی در مراسم روز ملی صادرات، گفت: ارتباط دادن معافیت مالیاتی به بازگشت ارز صادرات از جمله مواردی بود که مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است که بر این اساس فراکسیون صادرات این موضوع را غیرعملی می‌داند.

وی افزود: در لایحه بودجه امسال این امر گنجانده شده بود که در کمیسیون تلفیق و فراکسیون صادرات این موضوع را حذف کردیم، اما در فضای صحن علنی این موضوع بازگشت و به تصویب رسید که امیدواریم در لایحه بودجه سال ۹۹ این موضوع مورد توجه وزیر صنعت قرار گرفته و این بند حذف شود تا مشکلات پیش روی صادرکنندگان را در سال آینده نداشته باشیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی افزود: وضع و ابلاغ مقررات خلق الساعه و یک شبه و تسری آن به همه صادرکنندگان، مشکلات جدی را در دو سال گذشته ایجاد کرد و یکی از دلایل و موانعی که نتوانستیم جهش بزرگ صادراتی را در سال گذشته داشته باشیم، همین موضوع بود.

کریمی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ارز صادراتی به کشور بازگشت، گفت: صادرکنندگان نو رسیده و نو کیسه که با کارت‌های یکبار مصرف بازرگانی، عرصه را بر صادرکنندگان واقعی تنگ کردند، موجب رنجش صادرکنندگان اصیل و پیشکسوت کشور شدند.

وی افزود: امیدواریم با اعتبارسنجی کارت‌های بازرگانی و صادرکنندگان، شاهد باشیم که افرادی که صلاحیت داشته و تخصص دارند و بازار بین المللی را می‌شناسند، به جایگاه واقعی دست یابند.

شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران

 انتقاد رئیس اتاق بازرگانی از کاهش تسهیلات بخش صادرات

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از کاهش مداوم سهم صادرات در تسهیلات و منابع بانکی در ۱۴ سال گذشته گفت: از سال ۱۳۸۴ تا امروز سال به سال سهم بخش صادرات از منابع بانکی کاسته شده است.

وی افزود: امسال با وجود همه دشواری‌ها و برغم مسایل و مشکلاتی که در یک سال و نیم گذشته صادرکنندگان با آن روبرو بودند، مجدانه کار جهادی کردند و با وجود برخی اتهام‌ها که به اشتباه به آن‌ها وارد شد اثبات کردند که به مملکت و کشور خود علاقه مندند و به انجام کار حرفه‌ای با رعایت اخلاق کسب و کار مقید هستند.

وی روز ملی صادرات را فرصتی برای گرامیداشت افرادی دانست که در این عرصه خطیر و در شرایط استثنایی تحریم‌ها، تهدید‌ها و مشکلات داخلی حضور ایران در اقتصاد جهانی را حفظ کردند و گفت: امسال متفاوت‌تر از گذشته باید قدردان کسانی باشیم که برغم مواجهه با نامهربانی‌هایی از جانب افراد مختلف کار جهادی کردند.

وی افزود: صادرات روشی برای توسعه اقتصادی است، اما کشور ما با سایر کشور‌ها شرایط متفاوتی دارد چراکه از سال‌های دور، صادرات کشور ما تکیه بر خام فروشی و صادرات مواد نفتی داشت که نمی‌توانست تکیه گاه محکمی برای کشور باشد، اما امروز کشور برای پرکردن خلا‌های حوزه تولید تلاش می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: امروز با وجود کاهش فروش نفت، شاهد بودیم که نه تنها توجه ویژه‌ای به تولید کنندگان نشد، بلکه برخی از آن‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفتند، در چند ماه گذشته تغییر رویکردی ایجاد شده که محسوس است و از حرکت مخرب و هیجانی فاصله گرفته و به سمت منطق حرکت می‌کنیم.

وی افزود: نگرانی ما برای صدور ناگهانی بخشنامه و آیین نامه‌ها کاهش پیدا کرده و امیدوار هستیم این روند همچنان ادامه پیدا کند.

شافعی تصریح کرد: باید به تفکر کوتاه مدت و اختلال در تصمیم گیری‌ها توجه شود، هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود بر سایر مولفه‌های اقتصادی موثر خواهد بود پس نباید با اجرای طرحی در نهایت شاهد باشیم زیان اجرای طرح بیش از فواید آن باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به مشکلات مالیاتی اشاره کرد و گفت: این موضوع اغلب وارد لایحه بودجه شده و در فضای هیجانی تعیین می‌شود که تا قبل رسیدن پول صادر کننده به کشور، باید مالیات دریافت شود درحالیکه صادرات کار سختی است و مثل برخی از تولیدات داخل بازار انحصاری ندارد.

وی افزود: برای حضور در بازار‌های جهانی باید بجنگیم و زمان و هزینه بسیاری صرف کنیم، اما متاسفانه همه تلاش ما با یک بخشنامه از بین می‌رود.

وی در خصوص تامین مالی حوزه صادرات و حمایت منابع مالی بانک‌ها از صادرکنندگان افزود: از سال ۸۴ سهم اختصاص یافته به تسهیلات بانکی در بخش صادرات بسیار کاهش پیدا کرده و فشار بسیاری به فعالان این حوزه وارد می‌شود.

وی افزود: حوزه صادرات چندین تصمیم گیرنده دارد، اما هیچ پاسخگویی برای مشکلات این حوزه وجود ندارد و هیچ نهادی مسئولیت مشکلات این حوزه را بر عهده نمی‌گیرد.

شافعی افزود: بار‌ها درباره صندوق ضمانت صادرات خواستار شدیم که با ادغام صندوق حمایت صادرات و بانک توسعه صادرات محل مناسبی برای حمایت از صادرات ایجاد شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گردشگری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را یکی از فضا‌های بسیار مناسب برای آینده صادرات کشور دانست و گفت: تفاهمنامه اوراسیا فضای بسیار مناسبی برای کشور ایجاد کرده است، اما حتی اگر میزان صادرات را ۱۰ برابر کنیم برای صادرات با مشکل مواجه هستیم و آینده صادرات کشور نیاز به توجه ویژه به این بخش دارد.

زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت

 تجلیل از ۴۳ صادرکننده ممتاز

آقای حمید زادبوم در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران افزود: نامگذاری روز ملی صادرات دستاویزی برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی کشور در این حوزه و توجه به ضرورت‌ها و بایسته‌های آن است.

وی اضافه کرد: جهادگران حوزه تجارت خارجی همه تلاش خود را برای نیل به اهداف تجارت خارجی به کار بسته اند.

زادبوم گفت: امسال تلاش شد تا فرایند انتخاب صادرکنندگان به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ متقاضی در بیش از ۷۰ گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که ۴۳ صادرکننده نمونه و ممتاز انتخاب شدند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از ۴۳ صادرکننده نمونه امسال ۹ صادرکننده در حوزه کشاورزی و ۹ صادرکننده در حوزه خدمات و بقیه در حوزه صنعت و معدن بوده است.

وی گفت: صادرکنندگان نمونه سال جاری در این شرایط جنگ اقتصادی توانستند به عنوان نمونه بدرخشند، کشور تاکنون چنین تجربه سختی را در تجارت خارجی و فشار حداکثری، نداشته هست.

زادبوم افزود: دو سوم صادرات کالا‌های غیرنفتی با ارزش افزوده پایین بوده که برنامه ریزی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در دست انجام است.

وی ادامه داد: علاوه بر ۲۴ میلیارد دلار صادرات سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به کشور‌های همسایه شناسایی شده است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: رویکرد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران، در سال جاری توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه برای رسیدن به یک جهش صادراتی است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: امسال با تاکیدات وزیر صمت بر توجه به شرکت‌های صادراتی دانش بنیان، با کمک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور صادرکنندگان نمونه شرکت‌های دانش بنیان نیز شناسایی و تجلیل می‌شوند.

زادبوم تاکید کرد: صادرکنندگان نمونه باید به عنوان رزمندگان ویژه جنگ تحمیلی شناخته شوند و سازمان توسعه تجارت ایران با افتخار به عنوان پشتیبان آن‌ها کار می‌کند.

وی افزود: به ثمر رسیدن موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی به خصوص در چارچوب موافقتنامه موقت اتحادیه اوراسیا، ظرفیت جدید صادراتی را برای کشور فراهم می‌کند.

زادبوم گفت: در مراسم امسال به صادرکنندگان نمونه کارت ویژه اعطا می‌شود که امیدواریم توسط دستگاه‌های ذیربط، ارایه خدمات ویژه به آن‌ها لحاظ شود.

احتشام، رئیس شورای ملی زعفران

 اصلاح رویه‌های جاری در حوزه صادرات یک ضرورت است

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: در دوره رکود و تحریم سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور‌ها اهمیت وافری دارد، بخش اعظمی از افراد کم درآمد در مناطق روستایی مستقر هستند که حمایت از صادرات کشاورزی در واقع حمایت از این افراد در راستای محرومیت زدایی است.

آقای محسن احتشام در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران، افزود: حلقه‌های فرآوری، بسته بندی و بازاریابی در کنار توجه به تولید محصولات کشاورزی، اشتغال پایدار را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: ارتقای کیفیت و اثربخشی محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد، سازمان توسعه تجارت ایران همواره در کنار کشاورزان بوده است و این سازمان باید حمایت شود.

احتشام گفت: ساماندهی تسهیل فرآیند‌های صادراتی با ارایه روش‌های قابل اجرا و اصلاح رویه‌هایی که مانع تلاش‌های صادرکنندگان است با محوریت بخش خصوصی و حمایت سازمان توسعه تجارت ایران یک ضرورت است.

وی ادامه داد: محور‌های راهبردی، بودجه و شاخص‌های راهبردی هر یک از شاخه‌های توسعه صادرات غیرنفتی باید مشخص شود.

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: فرآیند تصمیم گیری در راستای فرآیند بهبود کسب و کار با محوریت سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی کوتاه و اثر گذار شود.

احتشام افزود: در سال رونق تولید به مشکلات واحد‌های تولیدی به صورت عملی رسیدگی شود.

وی ادامه داد: تکریم تولید کننده مورد تاکیدات مقام معظم رهبری است که این مدنظر مسئولان واقع شود.

احتشام گفت: حفظ بازار‌های موجود و توجه به بازار‌های جدید صادراتی در کنار هم ضرورت دارد، نباید محدودیت ارزی پیشه شود، فراوانی ارزی باید حاصل بشود.

سلطانی، مدیرعامل شرکت زرماکارون

 طرح‌های بزرگ؛ پیشران تولید و صادرات کشور

صادرکننده ممتاز کشور و مدیرعامل شرکت زرماکارون گفت: در مقابل خون شهدا دین به گردن داریم، از نخبگان کشورمان باید تمام قد حمایت کنیم.

آقای مرتضی سلطانی در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران، افزود: نباید دیوار بی اعتمادی بین دولت و بخش خصوصی باشد، اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است و باید در جایگاه تصمیم گیری و تصمیم سازی‌ها به صورت ویژه دخیل باشد.

وی گفت: باید به هم اعتماد کنیم و از جزیره‌ای عمل کردن بپرهیزیم.

صادرکننده ممتاز کشور تاکید کرد: ظرفیت‌های مهندسی سرزمین ما در دنیا بی نظیر است، ایران بهشت فرصت هاست اگر از این ظرفیت‌ها حمایت بشود.

سلطانی گفت: مگا پروژه‌های بزرگ (طرح‌های بزرگ) در هر کشوری لازمه تحت پوشش قراردادن واحد‌های کوچک و متوسط است که در کشور ما نیز باید مورد توجه واقع بشود.

وی افزود: مگاپروژه‌ها باید پیشران تولید، صنعت و صادرات کشور باشند.

بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در حاشیه مراسم

 کسب ۱۲ میلیارد دلار سود با افزایش یک درصدی سهم ایران در صادرات

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در حاشیه مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات با اشاره به اینکه سهم ایران از صادرات به ۱۵ کشور همسایه تنها ۲ درصد است، گفت: اگرچه با ۱۵ کشور همسایه هستیم، اما متاسفانه تنها دو درصد از سهم صادرات به این کشور‌ها را به خود اختصاص داده ایم.

خانم افروز بهرامی افزود: در صورتیکه ایران بتواند سهم خود را تنها با یک درصد بیشتر به ۳ درصد افزایش دهد می‌تواند ۱۲ میلیارد دلار بیشتر از این بازار را عاید خود کند.

وی با بیان اینکه از میان ۱۵ کشور ذکر شده ۷ کشور با رتبه ۷ دارای بالاترین ریسک کشوری به لحاظ صادرات هستند، گفت: از آنجایی که صادرات به این کشور‌ها و به دست آوردن سهم صادراتی آن‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است به صادرکنندگان پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات صندوق ضمانت صادرات استفاده کنند.

وی افزود: در صورت استفاده صادرکنندگان از خدمات این صندوق، ​ همه ریسک‌های تجاری آن‌ها پوشش داده می‌شود.

بهرامی با اشاره به برنامه دولت برای تقویت صادرات به کشور‌های همسایه گفت: در راستای این دستور و مصوبه هیئت وزیران برای حمایت از صادرکنندگان به ۷ کشور پرخطر، نرخ کارمزد‌های آن‌ها نیز به نصف کاهش می‌یابد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به شرایط کنونی عراق افزود: کشور عراق برای بازسازی خود حداقل به ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد و اگر ایران حتی ۱۰ درصد در این بازسازی سهم داشته باشد می‌تواند به میزان ۱۰ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به این کشور صادر کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عراق جزو کشور‌هایی با ریسک ۷ است در صورتی که صادرکنندگان مایل به انجام صادرات به این کشور باشند می‌توانند با برخورداری از مزیت کارمزد‌های که به نصف کاهش یافته است در شرایط انتخاب مشابه با کشور‌هایی قرار گیرند که دارای ریسک ۲ هستند.

بهرامی تاکید کرد: باید به این نکته هم توجه داشت که متنوع سازی در مقاصد صادراتی باید از ضروریات باشد و تنها روی عراق نیز تمرکز نکنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در حال حاضر همه به این مساله اذعان دارند که صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی ایران به کشور‌های دیگر با توجه به شرایط تحریم از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین باید برای تقویت این بخش تلاش زیادی صورت گیرد.

وی در پایان با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی علیه ایران گفت: برگزاری اینگونه همایش‌ها با ایجاد فرصتی جهت تبادل نظر متولیان در امر صادرات با صادرکنندگان در راستای حل مشکلات آن‌ها بسیار کارساز است و از سوی دیگر فرصت بسیار مناسبی است تا از صادرکنندگان برتر کشورمان که در شرایط جنگ اقتصادی نابرابر به میدان آمده اند و موفق عمل می‌کنند، قدردانی شود.

 آغاز مراسم روز ملی صادرات

مراسم روز ملی صادرات امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد.

در بیست و سومین مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات، علاوه بر معاون اول رئیس جمهوری، برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و مقام‌های بلندپایه کشوری حضور دارند.

قرار است در این مراسم، از حدود ۵۰ صادرکننده نمونه کشوری تجلیل شود.

در این مراسم همچنین از صادرکنندگان نمونه خدمات فنی و مهندسی، کالا‌های با ارزش افزوده بالا و صنایع پیشرفته (های تک) تجلیل خواهد شد.

بر اساس تقویم رسمی، روز ملی صادرات ۲۹ مهر تعیین شده، اما امسال این مراسم با تاخیر حدودا ۴۰ روزه و در روز ۱۱ آذر برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.