×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
نخستین خروجی تخلفات ناشران اعلام می‌شود/ قیمت‌گذاری کتاب دستوری نیست

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا درباره چرایی عدم انتشار تخلف ناشران با گذشت پنج روز از این رخداد که تاکنون در ادوار پیشین نمایشگاه سابقه نداشته گفت: عدم انتشار تخلف به‌معنای نبود تخلف ناشران نیست.

وی با بیان آنکه  نحوه برخورد با تخلفات مرحله به مرحله و طبق آیین‌نامه پیش می‌رود یادآور شد: ابتدا مسئولان تذکر شفاهی و در صورت عدم رعایت تذکر کتبی در کنار درج در پرونده به ناشر می‌دهند. در صورت ادامه تخلف مساله به هیات تخلفات ارجاع و با حضور با نمایندگان مختلف و اعضای هیئت تخلفات حلسه تشکیل و رای صادر می‌شود.

در روزهای نخست نمایشگاه مرحله تذکر شفاهی و کتبی به مسئولان غرفه‌های متخلف ابلاغ شده و از دیروز (شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه) جلسات هیات تخافات شروع شده و کسانی که تخلفات‌شان ادامه داشته و رفع نکرده‌اند قطعا با آنها برخورد صورت خواهد گرفت.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: تلاش کردیم تا برخوردها در نمایشگاه کتاب رویکرد فرهنگی داشته باشد و با گفت‌وگو مسئله را ‌حل کنیم. در این میان ممکن است که برخی ناشران نسبت به آئین‌نامه اشراف کامل را نداشته باشند و اقدام به فروش کتاب غیر یا اسباب‌بازی و محصولات جانبی کنند که به آنها تذکر داده می‌شود و در بسیاری از موارد مشکل در همان بیان تذکر رفع می‌شود.

نخستین خروجی تخلفات ناشران اعلام می‌شود/ قیمت‌گذاری کتاب دستوری نیست

با شرایط فعلی قیمت کتاب قیمت منطقی و معقولی است

با شرایط فعلی قیمت کتاب قیمت منطقی و معقولی است و مساله قیمت‌گذاری کتاب توسط ناشران دستوری نیست

یکی دیگر از دغدغه‌های ناشران که طی نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بازتاب داشته است حاوی این نکته است ‌که هرچند آمار اعداد فروش نمایشگاه رکوردشکن و بسیار مطلوب بوده اما به دلیل افزایش قیمت کتاب؛ میزان و تعداد کتاب‌های فروخته شده نسبت به ادوار پیشین کاهش یافته است

احمدوند درباره نگاه‌های حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران و تلاش برای در دسترس قرار گرفتن کتاب برای عموم مردم گفت: این امری واضح و منطقی است که با توجه به هزینه‌هایی که برای تولید کتاب وجود دارد امکان کاهش قیمت کتاب نیست. باید کمک کنیم کتاب را مردم بهتر خریداری کنند. همچنین تلاش دیگر باید بر این مساله استوار باشد که خرید کتاب‌ها توسط نهادها و وزارت ارشاد تقویت شود و کتاب‌ها به کتابخانه‌ها برود.

وی افزود: با شرایط فعلی قیمت کتاب قیمت منطقی و معقولی است و مساله قیمت‌گذاری کتاب توسط ناشران دستوری نیست. کتاب براساس بازار عرضه، تقاضا و نیاز مخاطب تولید و تهیه می‌شود و در این شرایط کتاب به کف قیمت خود در این بازار رقابتی می‌رسد.

احمدوند همچنین ابراز کرد: چون ناشر دوست دارد کتاب خود را بفروشد تا زودتر به پول و کتاب‌های جدید برسد، بنابراین با این رویکرد تا جایی که بتواند قیمت گرانی روی کالای خود نمی‌گذرد و کف قیمت را قرار می‌دهد و گاهی حتی قیمت‌ها؛ قیمت‌هایی است که سودی برای ناشر ندارد. اما چرخه تولید چرخه پرهزینه‌ای شده و این واقعیت است.

نخستین خروجی تخلفات ناشران اعلام می‌شود/ قیمت‌گذاری کتاب دستوری نیست

عدالت فرهنگیِ در حد و اندازه نمایشگاه محقق شده‌است

عدالت فرهنگیِ در حد و اندازه نمایشگاه محقق شده‌است

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی‌بر آنکه کلیدواژه‌ی تحقق عدالت فرهنگی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های کلان دولت سیزدهم مدنظر است آیا با پشت سر گذاشتن پنج روز از نمایشگاه شاهد تحقق این کلیدواژه در همدلی با یار مهربان بودیم؟ خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهای فروش که روزانه ارائه می‌شود و استقبال خوبی که از بخش مجازی صورت گرفته است شاهد پراکندگی مطلوب جغرافیایی خریداران در سراسر کشور هستیم.

احمدوند در خاتمه گفت: عدالت فرهنگیِ در حد و اندازه نمایشگاه محقق شده‌است. طبیعی است که مفهوم عدالت فرهنگی گسترده است و چیزی که از نمایشگاه انتظار می‌رفت که در راستای همدلی و همراهی هرچه بیشتر مردم و در اختیار قرار گرفتن ساده و راحت کتاب مسیر را هموار کندُ این مهم محقق شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.