×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نرخ ارز در سامانه نیما دستوری نیست/تامین ارز به ۴۰ میلیارد دلار رسید

 به گزارش تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی گفت: در سامانه نیما  و همچنین بازار متشکل ارزی که صادرات کنندگان غیر نفتی ارزهای خود را در آن عرضه می کنند، ثباتی ایجاد شده است به نحوی که این سامانه ها دارای نوسانات نرخی نبودند.

صالح آبادی تفاوت نرخ در بازار متشکل ارزی و سامانه نیما را به دلیل میزان تقاضا و تفاوت مصارف عنوان کرد و گفت: در سامانه نیما هیچ دستوری مبنی بر تعیین نرخ داده نمی شود نرخی است که بر مبنای عرضه و تقاضاست.

این مقام مسئول گفت: وضعیت ارزی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل بسیار مناسب‌تر شده است. در کل سال ۹۹ به میزان ۳۶ میلیارد دلار تامین ارز داشته ایم در حالی که این مقدار در ۸ ماهه امسال ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وزارت صمت، اتاق، گمرک و بانک مرکزی جزیره های جدا از هم نیستند بلکه به یک دیگر مرتبط اند.

صالح آبادی با بیان اینکه برگشت ارز حاصل از صادرات به تجارت جزو اولویت های بانک مرکزی است، گفت: حتی با وجود برداشته شدن تحریم ها  برگشت ارز حاصل از تجارت مهم است به صورتی که نرخ اش به صادر کننده آسیب نزند.

او ادامه داد: وضعیت برگشت ارز حاصل از صادرات و عرضه ارز در سامانه نیما در امسال شرایط خوبی دارد. در حوزه بودجه کل کشور نیز مواردی مانند حذف تسهیلات تکلیفی بانک ها، افزایش سرمایه شرکت های دولتی و بندهایی در رابطه یا بازگشت بدهی دولت به بانک مرکزی در دیده شد.

صالح آبای گفت: تقویت سرمایه بانک های دولتی می تواند در تسهیلات دهی بانک ها نقش موثری داشته باشد

ریشه تورم برتری سیاست مالی بر پولی است

صالح آبادی گفت: اقتصاد و بازار های مالی باید پیش بینی پذیر باشند. ریشه تورم به برتری سیاست های مالی بر پولی است. در طول سال ها که اقتصاد ما مبنی بر نفت بوده سیاست های مالی بر پولی غلبه کرده و بودجه هم از منابع نفتی تامین شده است، این در حالی است که در تمامی دنیا سیاست ها مالی از پولی مستقل است و ناظر پولی به فکر ثبات در اقتصاد است و دولت از محل های دیگری تامین مالی میکند.

او ادامه داد: بانک مرکزی باید به سمت استقلال بیشتر و حل ناترازی ها حرکت کند.

صالح آبادی با بیان اینکه بحث دستورالعمل زنجیره تامین که اخیرا ابلاغ شده به صورت آزمایشی با چند بانک در حال اجرا است گفت: با وزارت صمت و اقتصاد در رابطه با این دستورالعمل بحث شده و هنوز به صورت پایلوت است. در حال حاضر نیاز به نقدینگی از سیستم بانکی بالا است اما اگر به صورت زنجیره نگاه کنیم و از ابزارهای اعتباری مانند اوراق گام استفاده کنیم شاهد کاهش نقدینگی خواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.