×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
نرخ رشد اقتصادی برای افق پیش رو منفی است

تجارت گردان | نرخ رشد اقتصادی برای افق پیش رو منفی است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از مهر، حسین سلاح ورزی امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه حال اقتصادی ایران خوب نیست، اظهار داشت: این امر یک واقعیت است، ما در کشور با شرایطی مواجه هستیم که نرخ رشد اقتصادی نه تنها منفی است، بلکه برای افق پیش رو هم همچنان منفی خواهد بود.

نرخ تشکیل سرمایه در کشور ایران منفی است

وی، بیان داشت: اگر با این «دست فرمان» حال حاضر ادامه مسیر داشته باشیم، بر اساس شاخص‌های اقتصادی تازه شش سال دیگر شرایط سال ۹۶ را خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نرخ تشکیل سرمایه در کشور نیز، عنوان کرد: نرخ تشکیل سرمایه در کشور ایران منفی است، مثبت شدن تشکیل شدن سرمایه و اشتغال مثبت چشم انداز طولانی‌تری را می‌طلبد.

سلاح ورزی همچنین به وضعیت صادرات کشور اشاره کرد و گفت: به واسطه تحریم‌های بین المللی، نه تراکنش مالی ممکن است و نه اینکه عملیات لجستیک حمل و نقل و صادرات به راحتی انجام می‌شود.

وی همچنین به فضای کسب و کار در کشور اشاره کرد و گفت: فضای کسب و کار مجموعه عواملی است که خارج از اختیار صاحب کسب و کار و مدیر بنگاه است و این عواملی هستند که بر اساس قانون، در کشورها بهبود و تسهیل و ارتقای آنها توسط نهادهای حاکمیتی و بخشی نیز ممکن است مربوط به حوزه قانون گذاری، قضائی و دولت‌ها باشد.

چالش تورم مقرراتی در حوزه کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه شاخص‌های سهولت فضای کسب و کار هم از سوی نهادهای بین المللی و هم نهادهای داخل کشور اندازه گیری می‌شود، گفت: تا چهار سال پیش اندازه گیری سهولت فضای کسب و کار داخلی و استان‌ها توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و از زمان تصویب قانون بهبود، این وظیفه به عهده اتاق بازرگانی قرار داده شد.

سلاح ورزی، تصریح کرد: اتاق بازرگانی نیز از چهار سال پیش با مصوبه شورای عالی آمار، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی را ایجاد کرد که در حال حاضر دو کار مهم و شاخص اندازه گیری سهولت فضای کسب و کار به تفکیک استان‌ها و دیگری شاخص قدرت خرید که نشان دهنده میزان رونق و یا رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی بوده را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه علیرغم تلاشی که در سال‌های گذشته در حوزه صورت گرفته، در این بخش وضعیت «آسانسوری» در کشور داشته‌ایم و در شاخص‌های سهولت فضای کسب و کار هر سال دو پله بالا می‌رفتیم و سال بعد چهار پله سقوط می‌کردیم، گفت: دلیل اصلی این امر هم تعدد قوانین و مقررات و تورم مقرراتی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه همچنین نسبت مستقیمی بین شاخص ادراک فساد و رشد اقتصادی وجود دارد، گفت: به ازای هر یک نمره بهبود شاخص ادراک فساد، امکان ۱.۷ درصد رشد اقتصادی وجود دارد.

سلاح ورزی، تاکید کرد: شاخص ادراک فساد هم رابطه مستقیمی با تعدد مقررات دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.