×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

دکتر سید هدایت الله فقیه با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» به موضوع نسخه نویسی الکترونیک پرداخت و عنوان کرد: هدف از این طرح حذف نسخه کاغذی و نوشتن آن با استفاده از یک ابزار الکترونیک در یک نرم افزار است تا مرکزی که وظیفه پیچیدن نسخه را بر عهده دارد به راحتی آن را رویت کند.

وی با بیان این که نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک یکی از اجزای پرونده الکترونیک است، افزود: از این پس افرادی که دارای بیمه درمانی هستند دفترچه ای نخواهد داشت و افرادی که به صورت آزاد درمان می شدند هم از نسخه الکترونیک استفاده خواهند کرد.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: این پرونده الکترونیک که باید حاوی اطلاعات شخص از پیش از تولد تا پس از مرگ باشد، در حال حاضر به صورت کامل وجود ندارد اما می توان گفت به صورت نسبی وجود دارد. در طی سالیان گذشته در وزارت بهداشت مخازنی برای پرونده های الکترونیک ایجاد شده است اما بیشتر اطلاعاتی که در پرونده سلامت دریافت می شود، از بیمارستان های دولتی و از بیمارانی است که بستری شده اند.

فقیه در پاسخ به سوال مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که آیا این پرونده قابل استفاده است، اظهار کرد: قطعا برای عموم مردم قابل استفاده نیست چراکه هنوز بستری فراهم نشده است که مردم به داده های مربوط به خودشان دسترسی پیدا کنند، گرچه همین سطح ناقص از اطلاعات برای تصمیم گیری های مدیریتی وزارت بهداشت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: بر اساس برنامه، زمان دسترسی به پرونده الکترونیک پایان سال ۱۴۰۰ خواهد بود و در این طرح بیمار خود اجازه دسترسی پزشک معالج به پرونده درمانی را صادر می کند و هر پزشکی در هر نقطه کشور توانایی دسترسی به آن را نخواهد داشت.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، کاهش سواستفاده از نسخه های دارویی را یکی از ویژگی های این طرح دانست و عنوان کرد: در فرآیند فعلی، اطلاعات داروهایی که توسط پزشک تجویز و توسط بیمار مصرف شده است زمانی به دست ناظر می رسد که داروخانه نسخه مورد نظر را برای دریافت فرانشیز ارائه می دهد اما در نسخه الکترونیک این کنترل در مبدا انجام می شود یعنی از زمانی که پزشک نسخه را می نویسند این نظارت انجام می شود.

فقیه تاکید کرد: نسخه الکترونیک این امکان را فراهم می کند که برخی از داروها را برای برخی از پزشکان با توجه به تخصصشان ممنوع یا محدود کرد. به عنوان مثال دارویی مانند رانیتیدین که مدتی پیش ممنوع شد در این طرح به راحتی حذف می شود و اجازه تجویز آن به پزشک داده نمی شود.

وی، ویژگی های دیگر طرح نسخه الکترونیک را برشمرد و بیان کرد: رهگیری فروش و مصرف دارو در این طرح بسیار آسان تر از حالت فعلی خواهد بود در نتیجه اگر یک دارو از چرخه تولید یا وردات خارج و به مسیر قاچاق وارد شود قابل شناسایی خواهد بود.

فقیه خاطر نشان کرد: می توان از قاچاق دارو و دیگر تجهیزات پزشکی که از ارز دولتی و کنترل شده استفاده می کنند و برای کشور هزینه های بالایی دارد جلوگیری کرد.
وی در خاتمه عنوان کرد: مطمئنا نسخه الکترونیک برای پزشکان با دشواری هایی همراه است و زمان بیشتری برای این کار نیاز دارند پس طبیعی است که مقاومت هایی وجود داشته باشد، از این رو باید راهکارهای متناسب آن در نظر گرفته شود.

منبع: رادیو گفتگو

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.