×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نشان‌زاده: تشدید تحریم‌ها موجب حرکت کشور به سمت جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش شد/ بیش از ۸۰ درصد تجهیزات گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس داخلی‌سازی شده است / رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت: ساخت پتروپالایشگاه مصداق کامل جلوگیری از خام‌فروشی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، نشست تخصصی راهبردهای ایجاد تنوع در سبد محصولات پتروشیمی و توسعه محصولات نوین باارزش افزوده بالا، در نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ برگزار شد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی خوزستان با بیان اینکه در صورت بی‌توجهی به توسعه و نوآوری، محکوم به فنا خواهیم بود، اظهار داشت: براین‌اساس باید استراتژی توسعه محصولات را مبتنی بر زنجیره ارزش تدوین کنیم کاری که در پتروشیمی خوزستان انجام داده‌ایم.
رضا صالح احمدی، تصریح کرد: در سبد نوآوری باید به تنوع نوآوری توجه داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با اصلاح و بهبود محصولات فعلی به توسعه محصولات جدید مبتنی بر افزایش ارزش آنها اقدام کنیم.
وی ادامه داد: البته باید در ایجاد تنوع سبد محصولات پتروشیمی به نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها توجه کنیم تا توسعه زنجیره ارزش را در صنعت پتروشیمی به یک فرصت خوب تبدیل کنیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی خوزستان خاطرنشان کرد: شرکت پتروشیمی خوزستان باتوجه‌به امکاناتی در اختیار دارد تلاش کرده است گریدهای متنوعی را تولید کرده و در این مسیر از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بهره برده است.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، نیز در این نشست تصریح کرد: بخش مهمی از زنجیره محصولات این شرکت بر روی تکمیل زنجیره ارزش و تنوع محصولات متمرکز است.
سپهدار انصاری نیک افزود: باتوجه‌به سیاست‌های حاکم در کشور مبنی جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در محصولات پتروشیمی، ما نیز در این مسیر گام برداشته‌ایم.
رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان اینکه ایجاد تنوع در سبد محصولات و ایجاد ارزش‌افزوده با استفاده از فناوری‌های نوین امکان‌پذیر است، افزود: وقتی که می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم بحث اول این است که اصلاً پتروشیمی پیشرفته چه فرایندی دارد نکته دوم هم بحث تأمین دانش فنی و لیسانس است که مجموعه‌ای از دانش و آورده را داشته باشد که شامل دانش فنی فرایندی، مواد شیمیایی، کاتالیست و تجهیزات موردنیاز برای رسیدن به تنوع‌بخشی است.
اکبر زمانیان با بیان اینکه روی‌آوردن به ساخت پتروپالایشگاه مصداق کامل جلوگیری از خام‌فروشی است، افزود: حداقل ۴۰ درصد از نفت خام ورودی به پتروپالایشگاه‌ها به محصولات باارزش افزوده تبدیل می‌شود که برای ایجاد چنین پتروپالایشگاهی نیازمند فناوری پیچیده هستیم، باتوجه‌به مصرف بالای انرژی در ایران و ناترازی گاز حرکت کشورمان به سمت ایجاد پتروپالایشگاه یک الزام است.
وی گفت: پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دو بال اساسی صنعت نفت هستند که می‌توانند خدمات فناورانه و دانش فنی موردنیاز شرکت‌ها را تأمین کنند.
رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت، افزود: در حال حاضر کلیه لیسانس‌های نفت و گاز شامل لایسنس فرایندی و کاتالیست‌های در داخل کشور بومی شده است؛ اما در حوزه پتروشیمی هنوز به‌صورت کامل به این مرحله نرسیده‌ایم.
حسن نشان‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، یکی از دلایل بی‌توجهی به توسعه صنعت پتروشیمی را تکیه بر خام‌فروشی نفت اعلام کرد و افزود: بااین‌حال تشدید تحریم‌ها در کشورمان باعث شد به سمت جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم.
وی افزود: برای ما امیدوارکننده است که کشور به سمت تولید دانش فنی و کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی گام برداشته است، در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اعتماد به بخش داخل چه در حوزه ساخت داخل و چه در حوزه کاتالیست، موفق به داخلی‌سازی بیش از ۸۰ درصد تجهیزاتمان شویم.
مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این نشست اظهار داشت: این آمادگی را داریم باتوجه‌به نکاتی که شرکت‌ها در پتروکم مطرح کردند در خدمت صنعت باشیم، این را هم باید اضافه کرد که تنوع لایسنس و تعداد کاتالیست‌ها در صنعت پتروشیمی در نوع خود منحصربه‌فرد است، به همین دلیل این صنعت موتور توسعه کشور است.نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش دایر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.