×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
نظام مالیاتی هوشمند به وصول کارا و عادلانه منجر می شود

تجارت گردان | نظام مالیاتی هوشمند به وصول کارا و عادلانه منجر می شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر امیدعلی پارسا در نشست هم ‏اندیشی با مدیران فناوری اطلاعات مالیاتی کشور که در سالن اجتماعات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، با تأکید بر امر هوشمندسازی سیستم و فرایندهای مالیاتی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که در چارچوب یک سیستم نوین و هوشمند و البته با رعایت اصل ساده و قابل‌فهم بودن فرایندها، بهترین خدمات را ارائه دهیم و به‌جایی برسیم که بتوانیم مالیات عادلانه و واقعی را وصول کنیم که این امر ضمن جلب رضایت ذینفعان، به ارتقای تمکین داوطلبانه مودیان مالیاتی نیز بینجامد.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور به ضرورت اصلاح نظام درآمدی کشور و دستیابی به یک اقتصاد پایدار و درون‌زا با اتکای کامل بر درآمدهای مالیاتی تأکید کرد و گفت: تحقق چنین هدفی با حمایت همه‌جانبه ارکان مختلف نظام، مشارکت حداکثری مردم و کارآمدسازی نظام مالیاتی امکان‌پذیر است.
وی تحقق اهداف کلان ترسیم‌شده در حوزه توسعه اقتصادی کشور را منوط به وجود یک نظام مالیاتی مدرن، عدالت ‏محور و قابل‌اعتماد دانست و گفت: مهم‌ترین رویکرد نظام مالیاتی، تغییر قواعد بازی به‌گونه‌ای است که اقدامات و برنامه‌ها و قوانین و مقررات این دستگاه، برای بنگاه‌های اقتصادی، قابل‌فهم، قابل‌اطمینان، پایدار و تضمین ‏شده باشد و یقین دارم که با عقلانیت و تدبیر و توجه ویژه به خرد جمعی، امکان تحول در قواعد و فرایندها وجود دارد و با این رویکرد، می‌توانیم فضایی جدید با عملکردی مطلوب و متفاوت از قبل ایجاد کنیم.
معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: راه اصلی نجات اقتصاد کشور، حرکت در مسیر مالیات هوشمند بوده و سازمان امور مالیاتی به عنوان موتور محرکه این جریان، زمانی یک سازمان محبوب خواهد بود که منصفانه، عادلانه و بر پایه علم و آگاهی عمل نماید.
وی با بیان اینکه نظام مالیاتی هوشمند باید بر سیستمی یکپارچه، مودی مدار و داده مبنا استوار باشد، گفت: نظام مالیاتی مطلوب و محبوب باید شاخص هایی همچون مورد اعتماد ذینفعان، هوشمند، مقتدر، قانون مدار و ایمن را دارا باشد.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور بر اهمیت توسعه نظام مالیاتی با تکیه بر فناوری‌های نوین اطلاعاتی تأکید کرد و گفت: توسعه نظام مالیاتی صرفا به معنای افزایش درآمدهای مالیاتی و یا مکانیزاسیون صرف نیست بلکه باید منجر به توسعه پایدار اقتصاد کشور شود.
دکتر پارسا در پایان خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر تلاش ها و خدمات بسیاری در سازمان امور مالیاتی انجام شده و برخی از ایرادات و نواقص آن طرح ها در حال اصلاح و تکمیل می باشد که می توان از آن به عنوان گام اول یاد کرد و آنچه امروز در قالب نظام مالیاتی هوشمند مبتنی بر ریزداده ها دنبال می شود می توان گام دوم تعبیر کرد و ماحصل این دو، نظام مدرن مالیاتی است که مطلوب حاکمیت، مودیان و بطورکلی آحاد جامعه می باشد.
هادی خانی، معاون فناوری های مالیاتی سازمان نیز در این نشست، ضمن تبیین و تشریح برنامه های حوزه فناوری اطلاعات مالیاتی سازمان و تاکید بر تکمیل و شتاب بخشی به سامانه های در دست اجرا جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی افزود: اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای تکمیل سامانه های یکپارچه مالیاتی موجب کشف و شناسایی فرار مالیاتی، کاهش هزینه های وصول، تکریم مودیان، سیستمی شدن فرایندهای مالیاتی، تسهیل و تسریع امور مودیان و رضایتمندی ارباب رجوع و ذینفعان شده است.
وی در ادامه به شیوه عملکرد نظام های نوین مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته، اساس کار بر این است که کلیه ریزداده‎های مربوط به فعالیت اقتصادی شهروندان و همچنین اطلاعات هویتی افراد، در اختیار سازمان‎های مالیاتی قرار می گیرد و مبتنی بر این اطلاعات و با تکیه بر شیوه‎ها و فرایندهای مدرن و ابزارها و فناوری‎های پیشرفته و حتی با در نظرگیری میزان مصرف کالاها و خدمات از سوی افراد، مالیات عادلانه تعیین و وصول می شود.
وی در خاتمه گفت: با تکمیل سامانه های یکپارچه مالیاتی و استقرار نظام مالیاتی هوشمند، سازمان به سمت شفافیت حداکثری اطلاعات به پیش خواهد رفت تا بتواند با اطلاعات شفاف کار کند; رسیدگی کند و محاسبات خود را در حوزه وظایف و مأموریت‌هایش انجام دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.