×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نفوذ فناوری در بخش‌های مختلف صنعت ریلی از اولویت‌های ما است

 به گزارش تجارت گردان به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: اگر به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه کنید یکی از کلید واژه‌های اصلی آن توجه به نخبگان، پژوهش و فناوری است.

صالحی با اشاره به ضریب نفوذ پایین پژوهش و فناوری در صنعت گفت: باید از انجام پژوهش صرفاً برای پژوهش عبور کنیم و به سمتی برویم که پژوهش برای رفع مشکلات و رفع نیاز صنایع به کار رود.

وی افزود: بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارند اما تا وقتی که محصولات این شرکت‌ها وارد بازار نشود نقش اندکی در اقتصاد خواهند داشت و علیرغم سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه در حال حاضر نقش بسیار کمی در تولید ناخالص داخلی (GDP) دارند که لازم است ارتقا یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه سهم شرکت‌های دانش بنیان باید از یک و نیم درصد به پنج درصد می‌رسید. باید مرکز پایش وجود می‌داشت که براساس شاخص‌ها میزان پیشرفت را کنترل و بر پیشرفت این موضوع نظارت می‌کرد.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: برای اینکه بحث تکنولوژی و فناوری را پیش ببریم باید وزارتخانه‌های زیربنایی از جمله وزارت نفت، راه و شهرسازی، رفاه و صمت ورود پیدا کنند تا پژوهش به سمت کاربردی و نافع شدن پیش برود.

صالحی گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در راه آهن، نفود فناوری در بخش‌های مختلف صنعت ریلی است که به افزایش سرعت، ایمنی و رفاه در سیر و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. ما نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را اعلام می‌کنیم و نتایج آن پژوهش‌ها بلافاصله در صنعت ریلی به کار خواهد رفت.

وی افزود: سال‌هاست درباره اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه صحبت می‌شود اما فاصله این دو بخش با یکدیگر زیاد است و باید گام به گام این فاصله را کاهش دهیم و این شعار را محقق کنیم. با توجه به سیاست‌های وزیر محترم راه و شهرسازی آمادگی داریم نفوذ فناوری را در صنعت ریلی افزایش دهیم.

صالحی تاکید کرد: از همینجا اعلام آمادگی می‌کنیم که راه آهن جمهوری اسلامی به عنوان مسئول صنعت حمل و نقل ریلی کشور و بازوی عملیاتی وزارت راه و شهرسازی حتماً از طرح‌های پژوهشی ناظر به حل مشکلات حمل و نقل ریلی حمایت می‌کند. به امید خدا با کمک مراکز علمی و پژوهشی مختلف کشور از جمله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این هدف را محقق می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعاً در این فرآیند، مقالات ISI و معتبر جهانی نیز تهیه خواهد شد، جریان نقدینگی به پژوهشگر خواهد رسید، پژوهشگران کار پژوهشی نافع انجام خواهند داد و نهایتاً به نیاز و اولویت بهره‌بردار نیز پاسخ مطلوب و به‌هنگام داده خواهد شد و به حول و قوه الهی، کشور و انقلاب اسلامی به اقتدار اقتصادی و فناوری دست خواهد یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.