×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نقشه پشتیبانی از تولید مسکن در سال ۱۴۰۰

به گزارش تجارت گردان ، محمود شایان در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، از تطبیق خطوط کلی تصمیمات و اهداف اعتباری بانک مسکن در سال جدید با شعار سال ۱۴۰۰ و منویات مقام معظم رهبری خبر داد و در این باره گفت: بانک مسکن همواره نقش اصلی و بزرگ در تامین مالی بخش مسکن بخصوص حوزه تولید و عرضه مسکن بر عهده داشته است. در سال جدید نیز از آنجا که سال «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» نامگذاری شده است، وظیفه خود می دانیم برای جهش تولید و رونق عرضه مسکن، در دو مسیر گام اثربخش برداریم؛ مسیر اول تسهیلات دهی به تولیدکنندگان واحدهای مسکونی و مسیر دوم نیز تشویق و پشتیبانی از ساخت و سازهای هدفمند و مناسب اقشار کم درآمد جامعه است. این دو مسیر با بسته تسهیلاتی که برای تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده، پیش روی انبوه سازان و شرکت های ساختمانی قرار دارد تا از امکانات آن برای رونق خانه سازی در کشور بهره ببرند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

بر این اساس، مدیر عامل بانک مسکن با تشریح بسته پشتیبانی از تولید مسکن در سال ۱۴۰۰، خبر داد: ۱۲ طبقه تسهیلات ساخت مسکن متناسب با نوع و شرایط سازنده و همچنین منطقه شهری محل ساخت و ساز، برای تامین مالی پروژه های خانه سازی در کشور در سال جدید در نظر گرفته شده است که امکان دریافت آنها از طریق شعب بانک مسکن در سراسر کشور وجود دارد. این ۱۲ طبقه تسهیلات ساخت مسکن در واقع، دارای ۱۲ سقف ریالی متفاوت است.

محمود شایان با توضیح بیشتر درباره این بسته تصریح کرد: شهرهای تهران،‌ اصفهان،‌ شیراز، مشهد، تبریز،‌ کرج، اهواز،‌ بندرعباس، بوشهر، قم،‌ ساری و رشت، دسته اول از مناطق شهری را تشکیل می دهند که سقف تسهیلات ساخت در آنها بیشتر از سایر مناطق است.

دسته دوم مناطق،‌ سایر مراکز استان ها و همچنین شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر است. دسته سوم نیز شامل سایر شهرها می شود.

در ادامه با توجه به کیفیت ساخت و همچنین صلاحیت حرفه ای سازنده سقف تسهیلات اعطایی به ۴ گروه متفاوت تقسیم بندی شده اند که بر این اساس:

گروه اول پروژه های احداثی با استفاده از فناوری های نوین توسط سازندگان حرفه ای می باشد.

گروه دوم پروژه های احداثی با استفاده از فناوری های نوین توسط سایر سازندگان غیر حرفه ای می باشد،گروه سوم شامل واحدهای احداثی توسط سازندگان حرفه ای با استفاده از فناوری نوین و گروه چهارم شامل .واحدهای احداثی توسط سایر سازندگان (غیر حرفه ای)بدون استفاده از فناوری های نوین می باشد.

مدیرعامل بانک مسکن درباره سقف تسهیلات ساخت در بسته اعتباری تولید مسکن ۱۴۰۰ گفت: در دسته اول مناطق شهری، به سازندگان گروه اول و دوم، به ترتیب برای ساخت هر واحد مسکونی،‌ ۴۵۰ میلیون تومان و ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود. به گروه های سوم و چهارم نیز در این منطقه شهری ۳۰۰ و ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت برای هر واحد مسکونی ارایه می شود.

همچنین در دسته دوم مناطق شهری نیز به سازنده های گروه اول و دوم، به ترتیب ۴۰۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات و به گروه های سوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۵۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

در سایر شهرها یعنی دسته سوم مناطق شهری نیز به گروه های اول تا چهارم سازنده به ترتیب ۳۰۰ میلیون، ۲۵۰ میلیون، ۲۰۰ میلیون و ۷۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن به ازای احداث هر واحد پرداخت می شود.

همچنین جهت پروژه های احداثی مطابق با الگوی تقاضا (در استان های تهران، البرز، خراسان رضوی، قزوین و گیلان واحدهای تا ۸۰ متر مربع و در سایر استان ها بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر مربع) ،تمهیدات لازم به منظور تسهیل بر ضوابط عمومی تسهیلات صورت گرفته است. بنابراین، سیاست اعتباری در این بسته به گونه ای پیش بینی شده است که خانه های مناسب اقشار هدف جامعه، در کشور ساخته و تولید شود.

مدیر عامل بانک مسکن اظهار امیدواری کرد در سال ۱۴۰۰، بخش مسکن و ساختمان بتواند پس از مدتی رکود تورمی، در مسیر رونق غیرتورمی حرکت کند و بازار مسکن شاهد پویایی تولیدکنندگان ساختمان و همچنین جنب و جوش خریداران خانه باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.