×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نقش انکارناپذیر منابع آبی در پیشبرد همکاری‌های مشترک بین کشورها

 به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو، در سومین همایش بین‌المللی آب بغداد که با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و وزرا و مقام‌های عالی کشورها و نهادهای بین‌المللی برگزار شد، افزود: کنفرانس بین‌المللی آب بغداد، چشم‌انداز خود را بر به‌کارگیری دیپلماسی، دانش و نوآوری در مدیریت آب و حفاظت از محیط‌زیست در راستای سعادتمندی انسان‌ها قرار داده است.

وی ابراز امیدواری کرد این گردهمایی بتواند با استفاده از فرصت حضور نمایندگان اندیشمند کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی، به تصویر روشن‌تری از وضعیت منابع آب در منطقه دست یابد.

وزیر نیروی کشورمان ادامه‌داد: برگزاری این کنفرانس در منطقه‌ای که از سویی دارای برخی از کهن‌ترین تمدن‌های آبی است و از سویی دیگر اکنون دست‌به‌گریبان مشکلات متعددی به لحاظ منابع آب و محیط‌زیست است، می‌تواند متضمن فرصت‌های خاصی برای ارتقای هرچه بیشتر تعاملات آبی در سطح منطقه در راستای استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین جهت سازگاری با کم‌آبی و شرایط اقلیمی این منطقه باشد.

وی با اشاره به نقش و تاثیر منابع آبی مشترک در برقراری دوستی بین کشورها و پیشبرد همکاری‌های مشترک، خاطرنشان‌کرد: سابقه همکاری‌های فنی، علمی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در حوزه رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک، در قالب کمیسیون‌های دوجانبه و پروژه‌های مشترک به بیش از نیم‌قرن می‌رسد.

نقش انکارناپذیر منابع آبی در پیشبرد همکاری‌های مشترک بین کشورها

سیاست‌ و راهبرد ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک در چارچوب قراردادهای دیپلماتیک است

محرابیان همچنین به سیاست و راهبرد ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک اشاره کرد و گفت: سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک، تعامل و همکاری با کشورهای همسایه در چارچوب قراردادها و همکاری‌های دیپلماتیک بوده و دراین‌خصوص همواره تلاش شده است که معضلات و مسائل آبی و محیط زیستی مشترک به سمت مذاکرات حقوقی و فنی هدایت شده و از سیاسی‌شدن موضوع آب با کشورهای همسایه اجتناب شود.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو، با تأکید بر اینکه ایران و عراق از پیشینه عمیق و تاریخی در حوزه‌های فرهنگی، تجاری و اقتصادی برخوردارند، افزود: علاوه بر این، دو طرف در حوزه تعاملات آبی نیز دارای سابقه‌ای طولانی بوده و در این باره دارای موافقت‌نامه‌ای مشخص راجع به استفاده از آب رودخانه‌های مرزی هستند.

افزایش تناوب و شدت طوفان‌های گردوغبار در سال‌های اخیر، ضرورت همکاری‌های منطقه را دوچندان می‌کند

وزیر نیرو همکاری بین کشورها در حوزه‌های مختلف را از جمله اهداف سومین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد برشمرد و بیان‌داشت: همان گونه که در هدف‌گذاری کنفرانس هم به‌درستی به آن پرداخته شده، موضوع همکاری بین کشورها، علاوه بر موضوعاتی که به‌طور مستقیم به تأمین آب مرتبط است، در حوزه‌های مدیریت مصرف، ارتقای بهره‌وری و مدیریت آب و محیط‌ زیست نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به‌عنوان نمونه در حال حاضر منطقه با معضل گردوغبار دست‌به‌گریبان است و افزایش تناوب و شدت طوفان‌های گردوغبار در سال‌های اخیر، ضرورت همکاری‌های منطقه را دوچندان می‌کند.

محرابیان با بیان اینکه ایران دارای تجارب ارزشمندی در زمینه‌های مختلف آبی است، ادامه‌داد: در همین راستا به دعوت از وزیر منابع آبی عراق، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه شیوه‌های نوین آبیاری زیرسطحی و افزایش بازده ایران در حاشیه کنفرانس و نمایشگاه جانبی آن حضور یافته است.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو با اشاره به وجود محدودیت شدید منابع آبی به‌واسطه خشکسالی‌های پیاپی در سطح منطقه، تأکید کرد: بر همین اساس ضروری است در زمینه بهبود مدیریت منابع آب، تشریک‌مساعی و توسعه همکاری‌ داشته باشیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: در سه ماه‌ اخیر، ملاقات‌ها و اجلاس‌های متعددی در سطوح مختلف بین دو کشور دوست و برادر، ایران و عراق وجود داشته است که از جمله می‌توان به برگزاری اجلاس دوجانبه رؤسای جمهور و سه ملاقات‌ با وزیر منابع آب عراق اشاره کرد؛ نتیجه این ملاقات‌ها، فعال‌کردن همکاری‌های دوجانبه‌ای بود که مدت‌ها متوقف شده بود.

وی تأکید کرد: باید در کنار استفاده از تجربیات بین‌المللی و دیپلماسی آب، ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و دینی نیز در تعاملات آب مرزی موردتوجه قرار گیرد.

وزیر نیرو ضمن دعوت از مقام های عالی کشورهای حاضر در این کنفرانس برای عضویت در شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، خاطرنشان‌کرد: از رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و دولت عراق برای برگزاری این رویداد قدردانی می‌کنم و امیدوارم با برگزاری نشست‌های مختلف به دستاوردهای قابل‌توجهی در راستای بهبود زندگی مردم این منطقه دست پیدا کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.