×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نقش دولت در مدیریت پتروشیمی مسجد سلیمان چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر پتروشیمی مسجد سلیمان یکی از مجتمع‌های پتروشیمی کشور است که ساخت آن از سال ۹۰ آغاز شد و پس از مشکلاتی که بر سر راه احداث آن وجود داشت اردیبهشت امسال با حضور حسن روحانی به بهره برداری رسید. هدف از احداث این مجتمع پتروشیمیایی تولید سالانه ششصد و هشتاد هزار تن آمونیاک و یک میلیون و هفتاد و پنج هزار تن اوره است.

روند تشکیل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان به این گونه است که در سال ۷۷ با آورده نقدی ۷ میلیارد تومانی این شرکت توسط یکی از مجموعه‌های نهادهای انقلابی تشکیل شد و بعد از گذشت ۱۱ سال بخشی از سهام این پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد.

پیگیری‌های صورت گرفته حاکی است هم اکنون بیش از ۶۶ درصد از سهام این مجتمع پتروشیمیایی در اختیار دولت و نهادهای دولتی است و مابقی آن در اختیار دو شرکت خصوصی است اما به دلیل آنکه کار ساخت از ابتدا توسط یکی از این شرکت‌های خصوصی دنبال می شده است مدیرعامل این مجتمع پتروشیمی نیز از سال‌ها قبل توسط این شرکت خصوصی تعیین شده است و کماکان نیز بر این شرکت مدیریت می‌کند در صورتیکه بر اساس قانون سهام دار عمده که دولت است باید مدیریت این مجموعه را منصوب کند. اما متأسفانه هم اکنون سهامداران عمده در مدیریت این مجتمع پتروشیمیایی دخالت ندارند.

برخی از کارکنان این مجتمع پتروشیمی اعلام کرده‌اند علی رغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان این مجتمع پتروشیمی هم اکنون عمده کارکنان و متخصصان فعال در این مجتمع بومی نیستند و از استان‌ها و شهرهای مجاور برای کار به این مجتمع می‌آیند که این موضوع خلاف هدف اولیه راه اندازی این مجتمع پتروشیمی است. با این شرایط به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی باید به موضوع ورود کرده تا مسئله شفاف شود.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با ۶۶.۵۵ درصد سهم و بخش خصوصی با ۳۳.۴۵ درصد، سهامداران پتروشیمی مسجدسلیمان هستند و سرمایه ۸۵۰ میلیون دلاری این مجتمع از محل آورده سهامداران و خط اعتباری چین تأمین شده است.

پتروشیمی مسجدسلیمان در دوران ساخت برای ۵ هزار نفر و در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است. واحد آمونیاک این مجتمع لیسانس کازاله سوئیس و واحد اوره و دانه‌بندی نیز لیسانس تویو ژاپن را دارد. پیمانکار اصلی شرکت مهندسی ووهان چین، مشاور مدیریت پروژه شرکت مهندسی پرآور، نماینده صاحبان لیسانس شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.