×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
نقش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تنظیم بازارخودرو

تجارت گردان | نقش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تنظیم بازارخودرو

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، وحید منایی معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت درباره نقش و جایگاه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ارتباط با موضوع تنظیم بازار خودرو اظهار کرد: دربخش وظائف واختیارات قانونی هریک از دستگاه‌های حاکمیتی (لزوم مرورمفاد قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و نیز آیین نامه اجرایی آن توسط صاحب نظران در بخش خودرو) از یکسو و درسمت عرضه (برنامه ریزی برای تولید، عرضه، فروش وپیش فروش) از سویی دیگر، همچنین درسمت تقاضا و بازار، دامنه وسیعی دارد و در این میان جایگاه سازمان حمایت در بخش تنظیم بازار خودرو همانند سایرکالا‌ها وخدمات حساس وضروری در زمینه بررسی واعلام گزارش کارشناسی قیمت به مراجع ذیصلاح برای تصمیم گیری نهایی پیرامون تعیین قیمت‌ها و نیز وظائف نظارت و بازرسی محوله قطعاً معطوف به اقدامات سلیقه‌ای نبوده و بایستی براساس مصوبات قانونی صورت پذیرد.

معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت درباره حدود وظایف و اختیارات قانونی دیگر مراجع ذیصلاح در زمینه تنظیم بازار خودرو: بدیهی است همانند سایراقلام کالایی حساس وضروری درسبد خانوار، کلیه مراجع ذیصلاح و ذیربط در حدود وظائف و اختیارات قانونی خود مسئول بوده و بایستی پاسخگو باشند که براین اساس، با توجه به مصوبات تنظیم بازار تمامی اقدامات صورت گرفته مرتبط با تغییر قیمت خودرو از سرمنشأ کارخانه از طریق کمیته خودرو مستقر در وزارت صنعت، معدن و تجارت ستاد تنظیم بازار کشور صورت می‌پذیرد.

او ادامه داد: این سازمان به عنوان یکی از اعضاء ستاد تنظیم بازار و کمیته خودرو صرفاً اقداماتی که از منظر آن ستاد یا کمیته خودرو نیاز به تعیین کارشناسی قیمت داشته باشد را با فرمول و روش مشخص و وفق ضوابط قیمتگذاری کالا‌های تولید داخل، مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها (cost plus)، بررسی و نتیجه را به کمیته یاد شده ارجاع می‌دهد تا متعاقباً و پس از تایید مقدماتی اعضا، مراتب برای تاییدن‌هایی به ستادتنظیم بازارمنعکس شود.

عضو هیات مدیره سازمان حمایت؛ با تاکید براینکه براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار از اواخر سال ۹۷ تاکنون هیچگونه تغییر قیمتی در خصوص خودرو‌های پرتیراژ اتفاق نیافتاده است؛ توضیح می‌دهد: همانگونه که پیش از این نیز اعلام گردید؛ آخرین قیمت‌های ابلاغی از منشا کارخانه براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار در اواخر سال ۹۷ تعیین و تاکنون نیز هیچگونه تغییر قیمتی در خصوص خودرو‌های پرتیراژ اتفاق نیافتاده، لیکن متاسفانه آن خبرگزاری در قالب مصاحبه با برخی کارشناسان فاقد اطلاع از ضوابط و مقررات و حدود وظایف حوزه‌های مختلف در بخش خودرو و بدون تفکیک قیمت کارخانه از قیمت بازار صرفاً بعنوان کارشناس مسائل خودرو نسبت به درج واحصاء برداشت‌های ذهنی خود در ارتباط با میزان کارایی این سازمان اظهارنظر نموده و به آن دامن می‌زنند، حال آنکه تعیین قیمت در بازار برای خودرو‌ها براساس مکانیزم عرضه وتقاضا بوده و مضافاً امکان دخل و تصرف افراد غیر در قیمت خودرو خریداری شده توسط اشخاص و در مالکیت ایشان وجود ندارد و به عبارتی درشرایط موجود با توجه به عدم هرگونه تغییر قیمت ازمنشاء کارخانه تولیدی، قیمت خودرو دربازار براساس توافق خریدار و فروشنده شبیه سایر بازار‌های مشابه (نظیربازارمسکن) می‌باشد.

منایی در ارتباط با درج اطلاعات نادرست در سایت‌های خرید و فروش خودرو می‌افزاید: از آنجا که هرگونه اقدام بازدارنده دراین زمینه نیازمند دستور قضایی می‌باشد، لذا با توجه به هماهنگی بعمل آمده درسطح مراجع ذیصلاح ومسئول نسبت به جلوگیری از درج قیمت کاذب درسایت‌های مذکور اقدام شده تا متعاقباً زیر ساخت‌های لازم به منظور امکان صحت سنجی اطلاعات مندرج در این قبیل سایت‌ها فراهم شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.