×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نقض قانون خط قرمز ماست/ هنرمندان در مجوزها تخطی نکنند

محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز قلم- ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران پیرامون مسائلی همچون برگزاری جشنوارۀ فیلم فجر امسال، ماجرای توقیف برخی نمایش‌ها، ارائه مجوزهای فرهنگی و هنری، انتشار آمارهای نمایشگاه مجازی کتاب گذشته و مسائل حوزۀ فرهنگ و هنر سخن گفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی خبرنگاری مبنی بر اینکه درباره ساخت فیلم‌های سینمایی استراتژیک در جشنوارۀ فیلم فجر سال گذشته چه برنامه و تدابیری در نظر گرفته و اندیشیده اید؟ تصریح کرد: روزانه این موضوع را شخصا دنبال می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه شورای ویژه‌ای را در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل دادیم و همین حالا پروژه‌های متعددی شروع شده است اظهار داشت: امسال در جشنواره فیلم فجر همۀ آن حرف‌هایی را که دربارۀ تولید فیلم‌های فاخر زده‌ایم، جامع عمل پوشانده و همۀ پیش‌شرط‌هایش را فراهم خواهیم کرد.

رئیس شورای هنر کشور در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات لازم انجام گرفته در خصوص جشنواره فیلم فجر امسال ، اظهار داشت: بدون تردید امسال یک جشنوارۀ متفاوت و نزدیک به آرمان‌هایی که در حوزۀ فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی دنبال می‌کنیم را شاهد خواهیم بود. 

اسماعیلی همچنین در ادامه سخنان خود در توضیحاتی در زمینۀ توقیف و توقف برخی نمایش‌ها تصریح کرد: نمایش «مخاطب» که متوقف شد، پس از این‌که اشکالاتش برطرف گردید تا انتها اجرا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: در همۀ موضوعات نیازمند تمکین به قانون و اجرای قانون را داریم؛ جایی که قانون نقض می‌شود، محل خط قرمز ماست. کسی که از ما مجوز می‌گیرد، باید مطمئن باشد کارش اجرا می‌شود، مگر این‌که در اجرا از آن مجوز تخطی کند. مثلا در تئاتر که اجرای زنده دارد، ممکن است این اتفاق بیفتد. در موسیقی با شروطی که مجوز داده می‌شود، باید در اجرا هم دقت لازم اتفاق بیفتد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آنچه مجوز می‌گیرد، همان باید ساخته شود و ما از همان اثر مجوز گرفته حمایت می‌کنیم؛ سالی حدود ۱۰هزار مجوز تئاتر صادر می شود، یک موردی که اشکال پیدا می‌کند متاسفانه همان را برجسته می کنند لذا ما با نقض قانون برخورد می‌کنیم. 

تاکید بر تکریم شخصیت های علمی و فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرزمین ایران اسلامی مملو از شخصیت‌ها، مشاهیر و بزرگان علمی و فرهنگی ست که در حوزه‌های محلی و منطقه‌ای می‌درخشند، تاکید کرد: وظیفۀ ما تجلیل و تکریم از آن‌ها و الگو قرار دادن‌ ایشان است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال به استان آذربایجان غربی سفر کردم در یکی از روستاهای سردشت به منزل استاد مسلم موسیقی مقامی کُرد، اهل سنت ۱۰۷ساله رفتم و نشان درجۀ یک هنر را هم هفتۀ بعد برای وی فرستادم. آیا این نشست با افرادی است که شان هنر را پایین می‌آورند؟ یا پدر شهید ۸۶ساله ای که در شهرضای اصفهان در یک مزرعه زندگی می‌کند. ما نباید از این‌ افراد تجلیل کنیم؟ 

به گفته وی ، وقتی می‌گوییم عدالت فرهنگی، یعنی برنامۀ دولت همین است که از همه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از پایتخت گرفته تا محروم ترین و دور افتاده ترین نقاط کشور حمایت کنیم.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال یادآور شد: قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزۀ فرهنگ و هنر را از بهمن سال گذشته راه‌اندازی کردیم در حالی‌که خیلی از این مسائل را رسانه‌ای نکرده‌ایم اما اکنون بیش از ۳۸هزار نفر در آن آموزش می‌بینند. 

اسماعیلی ادامه داد: ما به این‌جا متوقف نشدیم از این رو به درس‌آموختگان این مرکز که اینگونه آموزش می بینند مجوز آموزش می‌دهیم و معتقدیم همین کار اقتصاد فرهنگ و هنر را در مناطق مختلف کشور تقویت خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین با اشاره به استقبال خوب مردم از حوزۀ فرهنگ، توضیحاتی را نیز دربارۀ نهضت بازگشت به مسجد ارائه و به خبرنگاران وعده داد تا آمارهای نمایشگاه مجازی کتاب گذشته را بزودی با جزئیات منتشر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.