×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نمایشگاه دفاع مقدس، یادی از روزهای مقاومت یک ملت

دفاع مقدس خاطره نیست بلکه مکتب ایثار و فداکاری است که سال ها بعد از جنگ، آثار و پیامدهای بسیاری برای جامعه داشته است؛ چه بسیار خانواده‌هایی که  در دوران جنگ، عزیزترین های خود را از دست دادند، چه رزمندگان برومندی که جان بر کف در میدان‌های نبرد در مقابل باطل از پای نایستادند و سرفراز بازگشتند؛ عده بسیاری آزاده شدند، عده ای مفقودالاثر و خلاصه چهره پلید جنگ خود را به صورت های مختلفی نمایان کرد اما همه مردم از این زشتی‌های جنگ خاطرات شیرین ساختند؛ یک دل و یکصدا از مام وطن دفاع کردند و سربلند از آزمون الهی دوران دفاع مقدس بیرون آمدند.

دلاوران رزمنده جبهه های نبرد سختی های بسیاری را از سر گذراندند اما اکنون با افتخار از آن دوران یاد می کنند؛ رشادت ها و شجاعت های دوران دفاع مقدس گاهی آنقدر بزرگ و وصف ناپذیر است که به افسانه ها و قصه ها بیشتر شباهت دارد اما واقعیت این است که قهرمان این داستان‌ها، اسطوره های واقعی هستند که برخی آنها به فیض شهادت نائل آمدند و برخی نیز در کنار ما زندگی می کنند.

چهل سال از دفاع مقدس می گذرد. چهل سال هم یک عمر است و انسان چهل ساله فردی بالغ و میانسال است که سردی و گرمی روزگار چشیده و اندوخته‌ها و تجربه های بسیار دارد. اکنون جوانان امروزی باید بدانند که جوانان دیروز چطور در مقابل دشمن ایستادگی کردند و لازم است تا تجربیات این دوران تاریخی را به نسل امروز مدبرانه و هوشمندانه انتقال دهند.

هر سال نمایشگاه دوران دفاع مقدس همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس از ۳۱ شهریور ماه یعنی سالروز آغاز جنگ تحمیلی آغاز می‌شود؛ نمایشگاهی که یادآور روزهای مقاومت یک ملت است.

امسال اما این نمایشگاه رونق دیگری دارد؛ گویی در آستانه گام دوم انقلاب و با شهادت سردار برومند اسلام حاج قاسم سلیمانی، دفاع مقدس با رویکرد نوین آغاز شده و اگر خاطرات نسل دیروز برای امروزی‌ها چندان ملموس نبود اما اکنون نسل امروز را به  نسل دیروز نزدیکتر کرده است.

حال و هوای نمایشگاه در بدو ورود، اتحاد و یکپارچگی یک ملت را تداعی می کند و مجسمه‌های اقوام مختلف ایرانی با لباس های محلی تداعی گر وحدت ملی است که هرچند ممکن است ایران عزیز اسلامی تنوع قومی داشته باشد اما همه یکرنگ و یکدل برای میهمن سراپا ایستاده اند.

تجهیزات نظامی قدیمی و نوین، ادوات و ابزارآلات نظامی، نواها و آواهای دفاع مقدس، پلاک ها و سربندهای رنگی و قاب عکس های سیاه و سفید قدیمی از اعزام رزمندگان به جبهه یا بازگشت آزادگان؛ همه و همه بازدیدکنندگان نمایشگاه را گویی با ماشین زمان به چهل سل قبل و دوران دفاع مقدس می برد.

برای بازدیدکنندگان این نمایشگاه دیدنی از زوایای مختلف دیدنی شده است، آنها که میانسال و کهنسال هستند خاطراتی را زنده می‌کنند و یادش بخیرها می گویند و می گذرند؛ برای جوان‌ترها و کودکان هم درس آموز است تا ببینند روزی روزگارانی در این  دیار، مردمانی شریف جانانه ایستادند تا امروز آرامش و امنیت در جامعه پایدار بماند.

کودکانی دست در دست والدین خود با اشتیاق در فضای نمایشگاه حضور دارند؛ پسربچه هایی که با دیدن تانک و ابزارآلات نظامی ذوق می کنند و با سوالات پی در پی والدین خود را سوال پیچ می کنند تا دخترکانی که همراه مادر و پدر در حال تماشای نمایشگاه هستند.

اینها آیندگان فردای ایران هستند که باید از فداکاری های پدران خود آگاه باشند و آگاهانه ایران عزیز را پاسداری کنند. پاس بدارند ارزش های والایی که روزی مردمان این سرزمین برای آن با عشق جان داده اند و بدانند که نبرد ادامه دارد و بعد از چهل سال اقتدار، اکنون باید قوی تر از پیش ایستادگی کنند.

نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت با عنوان «اقتدار۴۰» و با شعار محوری «ما قوی هستیم» به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، از ۲ تا ۹ مهر در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا است.

نشست‌های تخصصی، اجرای تئاتر خیابانی توسط مرکز هنرهای نمایشی، نشست های تخصصی با حضور استادان فرهنگی، هنری و ادبی، نمایش کتاب‌های تخصصی در حوزه ایثار و شهادت از جمله برنامه‌هایی است که در این دوره از نمایشگاه در حوزه ایثارگران، ایثار و شهادت تولید می‌شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.