×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نمایش مضحک جدید تحریمی بر ضد صنعت پتروشیمی ایران

خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه می‌گوید: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده را تحریم کرد. به ادعای صادرکنندگان بیانیه، این شبکه از حامیان شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند و نهادهای یادشده در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند. در این بیانیه آمده است: این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی به انجام تراکنش‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.

بر این اساس، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن‌آوران، شرکت پتروشیمی خارک، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. در این یادداشت نگاهی به این سه پتروشیمی می‌اندازیم:

– شرکت پتروشیمی فن‌آوران در سال ۱۳۷۷ در بندر امام تأسیس و با موضوع فعالیت ساخت، راه‌اندازی و استخراج واحدهای متانول، اسید استیک، مونوکسید کربن ثبت شده است. ۸۳ درصد تولید اسید استیک و ۸ درصد متانول کشور در فناوران تولید می‌شود.

– شرکت پتروشیمی خارک در جزیره خارک به منظور بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاه‌های حوزه نفتی فلات قاره ایران با مشارکت پنجاه – پنجاه بین ایران و آمریکا در سال ۱۳۴۸ به بهره‌برداری رسید. واحد متانول خارک هم در سال ۱۳۷۸ افتتاح شد.

– پتروشیمی مارون در سال ۱۳۷۷ برای اجرای طرح الفین هفتم در دو واحد در منطقه کریت‌کمپ اهواز و در بندر امام تاسیس شد و اتیلن، پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌پروپیلن و انواع گلایکول تولید می‌کند.

ادعای تحریم شبکه فروش پتروشیمی ایران در حالی از سوی دولت آمریکا مطرح می‌شود که چندی پیش سیاستمداران آمریکایی اذعان کرده بودند که گزینه دیگری برای تحریم باقی نمانده و به اصطلاح گزینه‌های تحریمی جو بایدن رئیس جمهور بی‌حواس این کشور ته کشیده است. از سوی دیگر و بر پایه نظر کارشناسان، تحریم پتروشیمی ایران به دلیل تنوع محصولات و بازار گسترده هدف در اقصی نقاط دنیا نشدنی است و ادعای مطرح شده در این خصوص کذب و مردود است.

به هر تقدیر، ایالات متحده آمریکا با شوآف و نمایش مضحک تحریمی جدید بار دیگر اوج خباثت و دشمنی خود با ملت ایران را به منصه ظهور رساند.

بی‌تردید تدبیرپردازان صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران با واژه تحریم بیگانه نبوده و هرگونه تحریم و خباثت را با راهکارها و تدابیر جدید خنثی خواهند کرد. در این میان بار دیگر آبروی نداشته آمریکا در مجامع بین‌المللی بر باد رفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.