×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
نواقص برنامه‌ وزرای پیشنهادی نفت و نیرو به علت محدودیت زمانی بود

به گزارش تجارت گردان ، حسین حسین‌زاده دبیر کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به حضور وی در کمیسیون و ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش، گفت: آقای اوجی در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، پخش و پالایش، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خامفروشی در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین در حوزه بین المللی و دیپلماسی انرژی مسلط هستند و برنامه‌هایشان به طور کلی مورد تأیید اعضای کمیسیون قرار گرفت.

رئیس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده به عنوان کسی که بیست سال سابقه فعالیت در زمینه نفت و گاز داشتم، وزیر را به خوبی می‌شناسم و ایشان پاک‌دست، فسادستیز و دارای برنامه در حوزه‌های پایین‌دست وبالادست هستند و امیدوارم که با انتخاب بازوان قوی در راستای پیشبرد اهداف وزارت نفت گام بردارند.

وی در پاسخ به چرایی کیفی بودن برنامه پیشنهادی و عدم ارائه آمار و محاسبات دقیق افزود: ایشان و سایر وزرا در حد چند روز برای تدوین و ارائه برنامه فرصت داشتند و قطعاً در این چند روز با تغییراتی که صورت می‌گیرد، برنامه‌ها برای ارائه در صحن علنی دقیق‌تر می‌شود.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم اشاره به قانون پتروپالایشگاه‌ها در برنامه وزیر پیشنهادی نفت افزود: با توجه به اینکه اصلاحیه این قانون به تازگی تدوین شده و هنوز ابلاغ نشده است در برنامه پیشنهادی وزارت نفت نیامده است، اما قطعاً با ظرفیت‌های خوبی که این قانون برای احداث پتروپالایشگاه‌ها دارد، مورد توجه وزیر پیشنهادی خواهد بود.

دبیر کمیسیون انرژی درباره روند بررسی وزیر نیرو هم گفت: برنامه پیشنهادی آقای محرابیان هم خوب بود ولی چند نکته و ابهام پیرامون آن مطرح است.

وی ادامه داد: نکته اول درباره مباحث تأمین مالی برنامه است. در واقع وقتی وزارت نیرو ۵۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکارها و نیروگاه‌سازها بدهی دارد، چگونه می‌توان قول افزایش ظرفیت ۴۰ هزار مگاواتی داد؛ بنابراین نحوه تأمین مالی اقدامات و برنامه‌ها باید دقیق شود.

حسین‌زاده در ادامه گفت: بحث بعدی درباره نحوه توسعه بهینه نیروگاه‌ها است. در برنامه آقای محرابیان ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید به چند بخش تجدیدپذیرها، سیکل ترکیبی، صنایع، گازی و… تقسیم شده‌است. اما وقتی می‌توان راندمان بالاتری از مثلاً تجدیدپذیرها گرفته شود چرا باید نیروگاه‌های با راندمان پایین‌تر مثل نیروگاه‌های گازی احداث شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح‌هایی مثل مدل تعرفه‌گذاری پلکانی (IBT)در برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی نیرو نیامده است، گفت: برنامه آقای محرابیان نیز فوری تدوین شده و دارای ناقصی است که باید اصلاح شود.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه در مجموع نگاه کمیسیون به ایشان مثبت است، افزود: باید برنامه اصلاح‌شده وزرا که در صحن علنی که به صورت شفاهی و مکتوب ارائه می‌شود را بررسی کرد و نظر نهایی را داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.