×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نگاه جمهوری اسلامی ایران به صنعت پتروشیمی، راهبردی است/ رشد جهنده صنعت پتروشیمی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، حجت‌الله عبدالملکی روز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن‌ماه درآیین گشایش نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با تبریک اعیاد شعبانیه و ابراز خرسندی از برگزاری ایران‌پتروکم به‌عنوان یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی در جزیره کیش اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از بزرگترین صنایع کشور نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد و موتور محرکه اقتصاد ایران است.

وی به ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ اشاره کرد و با یادآوری اینکه سه بند ۲.۱۱ و ۱۵ از این سیاست‌های کلی متناسب با رویداد ایران‌پتروکم است، افزود: در بند ۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه اشاره شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی با تأکید بر اینکه دانش، خلق ثروت و قدرت می‌کند، بند ۱۵ اقتصاد مقاومتی را یادآوری کرد و افزود: در این بند به افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع پرداخته شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی موتور محرکه اقتصادی کشور است و این موضوع گزاف نیست، افزود: ایران به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان این قابلیت را دارد که سهم بسزایی از ۲۰۰ هزار قلم از محصولات پتروشیمی که در دنیا ساخته می‌شود، داشته باشد.

وی به رشد صنعت پتروشیمی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه تولید محصولات پتروشیمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است، ادامه داد: در ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد جهنده در صنعت پتروشیمی بودیم وهم اکنون ظرفیت محصولات پتروشیمی به سالانه ۹۵ میلیون تن رسیده است که نشان‌دهنده نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به این صنعت بوده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی  تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است و برنامه این است تولید محصولات و مشتقات این صنعت بزرگ در ۱۰ سال آینده به ۲ برابر رقم کنونی برسد.

عبدالملکی دیگر بند مرتبط با اقتصاد مقاومتی که مربوط به رویداد ایران‌پتروکم است را بند ۱۱ عنوان کرد و با بیان اینکه در این بندبه توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج اشاره شده است، اظهار داشت: ما در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آمادگی کامل برای میزبانی از صنایع پتروشیمی را داریم و مفتخریم میزبان صنایع پتروشیمی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ منطقه ویژه اقتصادی فعال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که در مناطق ویژه به خوبی رشد کرده و حضور فعالی در این مناطق دارند و سال‌های آینده سال‌های روشنی برای مناطق ویژه و اقتصادی خواهد بود.

نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌های و نمایشگاه‌های جزیره کیش دایر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.