×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
نگاه ویژه شهرسازی به مسایل اجتماعی و پایبندی به معماری ایرانی و اسلامی

به گزارش تجارت گردان ، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح دستاوردهای حوزه شهرسازی و معماری این وزارتخانه در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در حوزه شهرسازی که طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ پایه گذاری شد این بود که نگاه ما در شهرسازی، نگاه به مسائل اجتماعی و ضرورت پایبندی مومنانه و عمیق به الزامات ضوابط و شهرسازی به ویژه به معماری ایران و اسلامی بود.

وی گفت: در این راستا تلاش کردیم و توانستیم که هر آنچه تبدیل به گره ای مزمن و کهنه شده بود در سال ۹۹ با کار کارشناسی مستمر و مداوم حل کنیم و نگذاریم که هیچ مسئله‌ای به عنوان درد مزمن در شهرسازی کشور باقی بماند.

اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع مهم‌ترین مسئله‌ای بود که به آن توجه داشتیم. از مثال‌های زنده آن می‌توان به حرم‌های مطهر در کشور با اولویت مشهد مقدس اشاره کرد، به طوری که در آن‌جا  بحث بر سر رفع تداخلات با مناطق چهارگانه محیط زیست بود که به تمامی مسایل پرداخته شد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: از دیگر موارد مهم این بود که شهرهای بدون طرح جامع و طرح تفصیلی را شناسایی کردیم و همه را در دستور کار قرار دادیم و به گونه‌ای شد که برای آن‌ها مشاور تعیین شد و منابع برای آن در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در دستور کار قرار دادن این شهرها بدون توجه به رویه‌های قبلی بود، زیرا برخی سعی می‌کردند که این موضوع را به خاطر مسایلی گردن سایر نهادها از جمله شهرداری‌ها بیاندازند اما این‌گونه موضوعات به دلیل مسایل مالی و دیگر انگیزه‌‌هایی که به صورت آشکار و پنهان بود و افرادی که علاقمند به تهیه طرح جامع و تفصیلی نبودند متوقف ماند و باعث خارج از نُرم ماندن ساخت و سازها شده بود و ما این موضوع را ساماندهی کردیم.

اسلامی گفت: نکته مهم دیگر اینکه، آنچه به زودی در سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود؛ بحث تکمیل آیین‌نامه اجرا و نظارت شهرسازی است که این یک اقدام مغفول مانده بود و ما در صددیم تا یک نظام مدونی را حاکم کنیم تا به صورت تضامنی بر شهرسازی کشور کنترل داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:بدین طریق از صدور پروانه و ساخت و سازهای غیرمجاز و رویه‌هایی که باعث این همه ناهنجاری در کشور شده است، جلوگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به ضوابط و الگوهایی که آن را در سال ۱۴۰۰ عملی خواهیم کرد، برای نخستین بار در تاریخ کشور این نظام قدرتمند در شهرسازی کشور پیاده خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.